Protestul de la TAROM s-a încheiat. Piloții au revenit la avioane, după ce s-au înțeles cu conducerea

tarom 1

După o ședință care a durat mai bine de cinci ore, între piloții Tarom și membrii Consiliului de Administrație, se pare că s-a ajuns la o înțelegere. Aceasta prevede majorarea salariilor piloților cu 1.500 de euro, însă în trei tranșe. TAROM și reprezentanții personalului navigant au ajuns la un acord pentru derularea operațiunilor în regim normal. Anunțul a fost făcut marți de reprezentanții TAROM prin intermediul unui comunicat de presă. Toate cursele au revenit la normal.

Potrivit comunicatului „Compania TAROM a continuat dialogul cu reprezentanții personalului navigant, în urma situației de luni, 8 iulie, prin care numeroase zboruri au fost anulate, ca urmare a declarațiilor individuale de inapt pentru zbor a personalului navigant, și anunță încheierea unui acord pentru normalitate și derularea operațiunilor de zbor în regim normal”.

Ca urmare, marți dimineață toate zborurile regulate, atât pe rute interne, cât și externe, se desfășoară conform programărilor de zbor. Piloții ar fi acceptat propunerea. Astfel, salariile acestora ar urma să fie majorate cu 500 de euro din octombrie, iar diferența o vor primi anul următor. Până să se ajungă la această înțelegere, încă trei curse Tarom au fost anulate din nou în această dimineață. Doar ieri peste 10.000 de oameni au aflat că zborurile lor sunt anulate cu numai câteva zeci de minute înainte de decolare.

S-a ajuns în această situație după ce 30 de piloți și copiloți s-au declarat inapți din punct de vedere medical pentru a zbura. De fapt, aceasta a fost o formă mascată de protest, pentru a cere salarii mai mari. În această dimineață însă, alte trei curse Tarom au fost anulate. Acestea trebuiau să ajungă pe aeroportul Otopeni, în jurul orei 6:30, din Iași, Suceava și Baia Mare. În rest, traficul aeronavelor Tarom pare că a revenit la normal. Asta după ce seara trecută li s-a propus piloților o creștere a salariului de 500 euro net și echipamente noi.

Piloții ar fi refuzat însă această propunere, în condițiile în care își doreau o creștere a salariului de minimum 1500 euro. Salariul de bază al unui pilot fără diurnă este același cu al unui membru din Consiliul de Administrație al companiei Tarom. Doar că membrii CA merg o singură dată la ședință pe lună, în timp ce compania este în prăpastie de ani de zile.

Potrivit ministrul lui Sorin Grindeanu, veniturile unui pilot, cu toate sporurile incluse, pot ajunge până la 6.500 euro net.

„Domnul ministru este, din păcate, greșit informat. Am auzit de la dumnealui că un pilot ajunge până la 6500 €, care este cu vreo 2000 € peste ceea ce câștigă pilotul. Se dorește a se ajunge la 6.500 euro”, a explicat Cezar Osiceanu, pilot Tarom.

Acesta a precizat că piloții vor renunța la protest în cazul în care primesc salarii mai mari și condiții mai bune de muncă. Tarom a înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane euro pe perioada protestului, potrivit unui comunicat al sindicatului piloților de linie din România.

Piloții TAROM au decis să nu se mai prezinte la serviciu din cauza mai multor probleme, unele de securitate a zborului, începând de la lipsa căștilor și până la mâncarea din avion și la salariile mai mici decât la alți transportatori aerieni, potrivit Digi24.

„(…) în ultimii 5 ani au plecat 500 de piloți. Ca să înțelegeți și mai bine, un pilot comandant de la ATR, care dă examene, muncește, de două ori pe an dă examen, dacă nu a luat simulatorul pică și nu mai zboară, are 12 mii de lei pe lună salariu. Un pilot comandant de Boeing are între 14 și 15.000 de lei pe lună salariu. Un pilot comandant, că e de ATR, că e de Boeing adună o medie de 4.500 de euro pe lună. La Wizz Air, comandantul primește între 10 și 12 mii de euro net, în mână, iar copilotul 6.000 de euro. Din cauza asta au plecat cei 500 de piloți care s-au dus la Qatar, Emirates, la companii de renume, direct comandanți. Adică au fost apreciați”, a declarat pilotul Cezar Osiceanu.

„În decurs de 5 ani s-au schimbat 19 directori. Și niciunul nu avea treaba cu aviația. Erau vânzători de vopsele, vânzători de mașini, de tablă și așa mai departe. Toată lumea spunea că suntem mulți. OK, s-a restructurat, dar s-a făcut o restructurare prost gândită. Am dat afară însoțitori de bord, ca să îi închiriem dupa aceea de la Blue Air, care era concurenta noastră”, a mai povestit pilotul.

„Mai e o problemă. În momentul de față nu avem căști de zbor, n-avem tablete, avem uniformă de 4 ani de zile. S-au rupt, arătăm jalnic. E vorba și de siguranță personală și respect. Eu de exemplu, am suferit o indigestie alimentară. De ce? Pentru că avem o firmă care nu se știe cum a ajuns aici, și ne dă niște platouri cu mâncare… sunt sute de reclamații. De 10 ori am pățit asta. Nu vreți să știți cum e în avion să te apuce burta, ca să nu spun altfel. Această companie, în urmă cu un an de zile a fost amendată de ANSVSA pentru că toate platourile cu mâncare erau expirate”, conform sursei citate.

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *