Corveta comandată din Turcia, subiect de TRĂDARE NAȚIONALĂ! Georgescu (PSD), dezlănțuit în Parlament pe Tîlvăr (MApN): „A eliminat de la o licitație un operator deținut tot de statul român, pentru că era… prea performant”

Corveta uşoară a cărei achiziţie a fost aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) va fi livrată în România în aproximativ şase luni, au afirmat, recent, surse din domeniul Apărării. Achiziția unei corvete ușoare din Turcia a fost aprobată recent de CSAT, iar decizia a stârnit numeroase întrebări, având în vedere că România dispune de șantiere navale capabile să construiască nave de apărare, cum este – evident – cel de la Mangalia.
Trăsnaia din CSAT și girată de ministrul PSD al Apărării, Angel Tîlvăr, l-a iritat peste măsură pe… colegul său de partid, deputatul constănțean Daniel Georgescu, un dușman de notorietate al olandezilor de la Damen, care astăzi dimineață nu a mai rezistat cu nervii, a luat cuvântul în plen și, printr-o declarație politică, l-a desființat pe ministru. Deși nu a menționat în mod clar ideea de trădare a intereselor naționale, a subminării economiei și capacității de apărare, voalat – exact asta reiese. Citiți și vă cruciți:
„Stimați colegi,
Revin astăzi în fața dumneavoastră cu un nou apel ferm și justificat privind soarta Șantierului Naval din Mangalia – un subiect care, din păcate, a devenit o problemă economică și socială majoră pentru întreaga zonă de sud a județului Constanța.
Am adresat întrebări oficiale domnului Bogdan Gruia Ivan – ministrul Economiei – căruia îi mulțumesc pentru deschiderea la dialog, precum și domnului Angel Tîlvăr – ministrul Apărării Naționale. Din păcate, nu am primit niciun răspuns clar și angajant din partea acestor autorități. Este inadmisibil ca, în timp ce vorbim despre reindustrializare, consolidarea capacităților de apărare și protejarea capitalului autohton, statul român să-și saboteze propriile obiective strategice.
În timp ce Ministerul Economiei susține că va face tot ce este posibil pentru a salva Șantierul Naval Mangalia, Ministerul Apărării comandă nave militare în Turcia. Alte fregate sunt negociate direct cu șantierul Damen Galați – același partener care, în trecut, a fost asociat cu statul român în cadrul unui parteneriat dezastruos la Mangalia. Mai grav, Ministerul Apărării a descalificat, încă din faza de eligibilitate, consorțiul condus de Șantierul Naval Mangalia de la o licitație pentru construcția a trei remorchere maritime. Motivul invocat: lipsa de experiență specifică. În realitate, șantierul a construit remorchere fluviale din clasa spărgătoarelor de gheață – nave cu cerințe tehnice superioare celor maritime.
Pentru claritate: remorcherele fluviale din clasa spărgătoarelor de gheață au o structură ranforsată, proiectată pentru a rezista la impacturi repetate și condiții extreme. Sunt mai greu de realizat decât remorcherele maritime, care operează în ape fără gheață. Așadar, statul român a eliminat de la o licitație un operator deținut tot de statul român, pentru că era… prea performant. În final, singura companie rămasă în competiție a fost una din Turcia. Este un nonsens administrativ și o aberație economică să respingi o ofertă românească solidă, cu experiență dovedită, în favoarea unei opțiuni externe. Valoarea contractului: 33 de milioane de euro. Impactul: aproximativ 1.000 de locuri de muncă în sudul județului Constanța – o regiune grav afectată economic.
În acest context, solicit următoarele măsuri imediate:
1. Introducerea subiectului Șantierului Naval Mangalia ca obiectiv strategic pe agenda Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), în cadrul programului național de reînarmare.
2. Constituirea unui grup permanent de lucru interministerial, cu atribuții clare în salvarea și dezvoltarea acestui obiectiv economic.
3. Acordarea de contracte directe către Șantierul Naval Mangalia, pe modelul aplicat deja în cazul altor operatori economici, cum este șantierul naval din Galați.
În încheiere, întreb, în numele oamenilor din Mangalia și din întreaga zonă de sud a județului Constanța: De ce pentru unii se poate, iar pentru noi – nu?”, a spus Georgescu.
Concomitent, după luni de promisiuni fără rezultat, navaliștii cer acțiuni urgente din partea statului român pentru redresarea șantierului naval din Mangalia. Astfel, Sindicatul Liber Navalistul (SLN) anunță organizarea a două acțiuni de protest vineri, 9 mai 2025, în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și a Guvernului României, în contextul agravării situației de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa), cel mai mare șantier naval din România. Deși statul român este acționar majoritar, nu își asumă responsabilitatea pentru administrarea șantierului, aflat în insolvență și cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Programul protestelor:
- la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: vineri, 9 mai 2025, între orele 11:30 – 13:30
- la Guvernul României (Palatul Victoria): vineri, 9 mai 2025, între orele 13:30 – 15:00
Se estimează participarea a aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat și salariați ai DSMa.
Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanții statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului.
Contextul actual:
- activitatea șantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024);
- majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic;
- drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate;
- prima de Paște și alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate;
- salariile compensatorii pentru angajații disponibilizați au fost plătite doar parțial;
- doar o parte dintre angajații implicați în lucrări de reparații nave și cei delegați în alte șantiere navale din România au fost plătiți, și aceștia cu întârziere și parțial;
- există riscul ca nici în această lună și nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin.
Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) și nu mai poate fi accesat. În aceste condiții, salariații nu mai au nicio plasă de siguranță în fața neplății salariilor. Aceștia au fost privați de drepturile fundamentale prevăzute de legislația muncii. Salariat fără salariu este o contradicție în termeni.
SLN a sesizat ITM Constanța privind neplata indemnizațiilor de șomaj tehnic și a altor drepturi din CCM, precum și plata parțială a salariilor angajaților care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial. La protestul organizat pe 7 februarie 2025, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunța existența a șase investitori interesați. Până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat.
SLN a solicitat în repetate rânduri intervenția Administrației Prezidențiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum și a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca și problemele grave ale angajaților șantierului.
Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbușirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic și social care afectează direct mii de familii din Mangalia și județul Constanța. Între timp, personalul calificat părăsește șantierul, fiind recrutat de alte companii din țară și din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată și o criză economică majoră.
Este inacceptabil ca singurul șantier naval din România unde statul este acționar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte șantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acțiuni dacă nu își asumă responsabilitatea administrării și relansării activității?
SLN solicită de urgență:
- plata integrală a salariilor restante și a drepturilor prevăzute în CCM;
- sprijin guvernamental real și imediat pentru finanțarea activității șantierului;
- încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios și competent;
- elaborarea și aplicarea unei strategii clare pentru salvarea și relansarea acestui obiectiv strategic.
Promisiunile nu mai ajung. Situația este critică. Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea șantierului și de pierderea unei resurse economice esențiale. Dispariția acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei și comunității locale.