Trei din cinci liceeni sunt plictisiți de profesori și de materii. 10% dintre ei nu au ce mânca aproape zilnic – STUDIU

elevi liceu

În timp ce tone de mâncare ajung la gunoi după sărbătorile de iarnă. 10% dintre elevii de liceu n-au ce mânca, asta arată un studiu publicat la sfârșitul anului trecut de Ministerul Educației. Să înveți pe burta goală pare o pedeapsă și de aceea unii dintre elevi renunță la școală și se angajează.

Nesiguranța alimentară este asociată unor rezultate mai slabe” Şi nu este o simplă cercetare, este o realitate dură şi greu de înțeles.

Studiul privind „Calitatea vieții liceenilor din România” aduce în prim-plan această categorie defavorizată. 10% dintre elevii de liceu se confruntă cu lipsa mâncării suficiente lunar, săptămânal sau chiar zilnic. Cercetarea mai arată că 11% dintre elevii de liceu mănâncă treii mese pe zi o dată sau de două ori pe săptămână, în timp ce 4% NU știu ce înseamnă mic-dejun, prânz și cină. Interesant este că 20% dintre elevii de liceu consideră drept „prea mari” cheltuielile pentru școală. Aici vorbim despre rechizite, încăltăminte, transport, cazare și mâncare… La cercetare au participat peste 4.500 de elevi din 76 de licee din țară.

Rezultatele confirmă o problemă mai veche semnalată şi în Raportul privind studiul PISA 2022, realizat OCDE, care arăta că 1 din 10 elevi de 15 ani NU are ce mânca zilnic sau aproape zilnic, iar 20% cel puțin o dată pe lună.

În cel mai recent studiu, elevii spun că profesorii nu reuşesc să le stârnească dorinţa de a învăţa. Suficiente motive ca 60% dintre elevi să se plictisească la ore. Specialiştii în Educaţie vin cu o serie de recomandări pentru a câştiga atenţia elevilor, mai ales în ultimii ani de liceu.

Mare parte din profesorii pe care îi avem sunt un model pentru noi, sunt foarte bine pregătiţi. Restul? Unii preferă mai mult abordarea teoretică decât practică şi folosesc metode destul de vechi de învăţare care nu sunt neapărat compatibile cu nevoile noastre.

Mai bine de jumătate dintre elevii de liceu din România spun că au puțini profesori sau chiar niciunul care să le trezească dorința de a învăța. Potrivit celui mai recent studiu, liceenii consideră că volumul de informaţii predate la clasă este prea mare și nu sunt întotdeauna relevante.

Vina – materiei care este destul de învechită şi a rămas la fel de foarte mult timp. Manualele noastre sunt unele de dinainte să ne fi născut şi altele, de când aveam trei ani. Adică în manualul de Geografie ştiu că nu suntem nici în Uniunea Europeană, de exemplu. Joburile se schimbă, apar joburi noi, dispar joburi vechi şi nu suntem în pas cu tehnologia şi cu ce se întâmplă în momentul de faţă.

Mai ales la Limba română. Spre exemplu, în materia de Bac nu este nicio autoare femeie care e studiată la clasă şi ar fi fost important, părerea mea.

Sunt într-adevăr multe dintre ele care devin chinuitoare. Şi mi se pare şi că se face un pic prea mult parte teoretică şi mai puţin partea practică.

Acelaşi studiu arată că peste 60% dintre liceeni se plictisesc la ore destul de des şi foarte des și aproape 40% nu înţeleg aproape nimic la unele ore.

Analizate din mai multe unghiuri, datele studiului sunt extrem de interesante, dar totodată îngrijorătoare. Pentru mai bine de jumătate dintre elevii de liceu, volumul de informaţii de la clasă este prea mare. Totodată, o treime dintre cei chestionaţi consideră că ceea ce învaţă la liceu nu le va folosi în viaţa de zi cu zi şi nici mai târziu, când vor trebui să îşi găsească un loc de muncă. Experţii în Educaţie vin cu o serie de recomandări pentru profesori, pentru a schimba situația.

Ancuța Plăeșu, cercetător ştiinţific, Unitatea de Cercetare în Educaţie, CNPEE: Recomandările noastre se adresează pe de o parte decidenţilor şi, pe de altă parte, sigur, şi practicienilor din şcoală. Intervenţiile posibile vizează mai multe paliere. Diversificarea ofertei curriculare, dar şi adaptarea predării la caracteristicile elevilor, la nivelul de pregătire al acestora, concomitent cu creşterea caracterului interactiv şi aplicativ al activităţilor de la clasă. Pe de altă parte, îmbunătăţirea experienţei şcolare a elevilor şi creşterea bunăstării subiective a acestora în mediul şcolar au un rol important. Formarea cadrelor didactice este esenţială.

Studiul mai arată că 15% dintre liceeni recunosc că fumează, 8% că beau frecvent alcool, iar 2% consumă substanţe psihoactive. Peste 4.500 de elevi au participat la studiu.

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *