Suspendarea zborurilor Blue Air. Grindeanu (Transporturi): „ANAF și restul instituțiilor să se implice în recuperarea datoriilor!”

Reprezentanţii Tarom afirmă că, în contextul suspendării zborurilor companiei Blue Air, vor face „toate eforturile necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor cetăţenilor români afectaţi, care se află momentan blocaţi pe diverse aeroporturi din străinătate”.

„În contextul actual legat de suspendarea zborurilor Companiei Blue Air, Tarom precizează că, deşi se află într-o perioadă cu un program de zbor foarte aglomerat şi un factor de încărcare care utilizează la maximum capacitatea de transport a aeronavelor, va depune toate eforturile necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor cetăţenilor români afectaţi, care se află momentan blocaţi pe diverse aeroporturi din străinătate”, se arată într-un comunicat de presă transmis, miercuri, de compania Tarom. Reprezentanţii Tarom adaugă că vor analiza cu atenţie şi vor face „eforturi intense pentru a suplimenta capacitatea de operare şi a identifica soluţii de introducere a unor curse speciale în acest context dificil”.

Compania Blue Air a anunţat marţi sistarea tururor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022, după ce Administraţia pentru Fondul de Mediu a dispus blocarea conturilor sale, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.

Premierul Nicolae Ciucă a transmis marţi că, din estimările de la acel moment, sunt aproximativ 3.000 de călători blocaţi în aeroporturi din străinătate.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a precizat că Guvernul va aloca, miercuri dimineaţă, 5 milioane de lei companiei TAROM, pentru a trimite aeronave să aducă acasă românii afectaţi de decizia companiei Blue Air de a opri zborurile până luni. Ulterior, Guvernul se va îndrepta împotriva acestei companii, pentru a recupera suma de bani, dar şi celelalte restanţe pentru care Administraţia Fondului de Mediu a pus poprire pe conturi.

Ministerul Afacerilor Externe a anunţat că peste 620 de români, afectaţi de anularea zborurilor Blue Air, solicitaseră, până marţi noaptea, sprijin să revină în ţară. Solicitările au venit din ţări precum Cehia, Cipru, Portugalia, Spania. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat, astăzi, că guvernul va aloca bani pentru repatrierea românilor blocați în alte țări după ce Blue Air  anulat toate cursele până luni.

Toate aceste demersuri trebuie făcute cu respectarea legii și toate fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situație. Rog ANPC să monitorizeze întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să asigurăm monotorizarea tuturor structurilor care au fost nominalizate să se ocupe de această situație”, a spus Ciucă în ședința de guvern.

De la MAE am primit date, 2098 de români au apelat la serviciile consulare.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat că: „Așa cum ați anunțat, azi avem alocarea unei sume suplimentare de la fondul de rezervă, bani care vor fi folosiți la repatrierea cetățenilor și la alocarea unei sume de sprijin”.

ANPC: „Luăm în calcul depunerea în continuare de sesizări către organele de cercetare penală!”

Şeful ANPC, Horia Constantinescu a declarat miercuri, la Digi24, despre situaţia de la Blue Air, că autoritatea ia în calcul depunerea în continuare de sesizări către organele de cercetare penală. „Ne dorim să înţelegem dacă ceea ce se întâmplă a fost cu intenţie sau îmbracă sau nu şi o formă penală”, a mai spus reprezentantul Autorităţii.

Horia Constantinescu a afirmat că, la începutul acestei săptămânii, fără să ştie de situaţia de ieri, autoritatea a lansat o invitaţie către compania Blue Air, pentru a evalua ceea ce le-au pus în actul de control încheiat în urmă cu două luni şi anume să nu mai lanseze curse despre care nu au date certe că pot fi şi ţinute, să nu mai lanseze curse la preţuri cu caracter înşelător.

„Din informaţiile noastre, aceştia nu au înţeles să respecte nici măcar acele măsuri”, a arătat şeful ANPC, precizând că „drepturile celor 73.000 de consumatori care depuseseră sesizări către companie şi o parte către ANPC nu au fost, în continuare, respectate, astfel că au rămas sume de bani mari datorate acestora”.

Întrebat despre ce va face în continuare ANPC, Horia Alexandrescu a spus că vor fi analizate documentele şi a precizat că transmiterea lor către autoritatae a fost întârziată de către companie, solicitându-se un termen până vineri.

Eu cred că toate aceste lucruri au dus la decizia luată de companie ieri, în sensul că, aceştia înţelegând că până la urmă se strânge laţul în jurul unei activităţi care pare administrată ori greşit, ori intenţionat greşit, luăm în calcul de asemenea depunerea în continuare de sesizări către organele de cercetare penală, pentru că, la momentul acela, noi am transmis o informare legată de activitatea acestei companii şi ne dorim ca la un moment dat să înţelegem şi noi dacă ceea ce se întâmplă a fost cu intenţie, sau îmbracă sau nu şi o formă penală”, a mai comentat Constantinescu.

Întrebat dacă compania Blue AIR riscă o nouă amendă din partea ANPC, Horia Constantinescu a spus: „Cu siguranţă, dacă datele transmise vor confirma informaţiile primite de către Autoritate, luăm în calcul inclusiv sancţionarea, pentru că nimeni nu poate fi mai presus de lege, indiferent ce invocă. Mai mult decât atât, vă rog să luaţi în calcul faptul că, la acel moment, reprezentantul companiei aeriene ne spunea că au şapte sute şi ceva de mii de rezervări. Gândiţi-vă că, dacă multe dintre acestea sunt deja achitate, ei vor continua să ţină avioanele la sol, ne vom confrunta cu o avalanşă de situaţii ca cea de ieri”, a mai spus şeful ANPC.

El a precizat că, tot din declaraţiile reprezentanţilor companiei, „undeva la sfârşitul verii, în toamna acestui an cele cinci aeronave, proprietate a companiei nu vor mai avea drept de zbor”. „De aceea, acesta ne spunea că iau în calcul închiderea companiei şi tot de aceea eu am transmis consumatorilor să fie precauţi în relaţia cu această companie”, a mai afirmat el.

Despre cei 73.000 de cetăţeni păgubiţi care au depus sesizări, Horia Constantinescu a spus că, in calculele lor, erau mult mai mulţi şi a precizat că nu ştie câţi au primit despăgubiri. „Este una dintre întrebările adresate companiei, la care aşteptăm răspuns, aşa cum au promos, până vineri după-amiază, urmând ca în cursul zilei de luni, sperăm să ne asigure şi prezenţa unui reprezentant pentru a întocmi un document de control”, a precizat şeful ANPC.

Preşedintele ANPC le-a recomandat celor afectaţi de suspendarea zborurilor să se adreseze în primul rând companiei aeriene.

„În cazul acesta, este clar că adresarea trebuie făcută şi către autoritatea noastră, pentru a centraliza toate sesizările şi pentru a lua în calcul inclusiv organele abilitate, să cerceteze din punct de vedere penal întreaga situaţie”, a spus Constantinescu.

El a arătat că ANPC a sancţionat în urmă cu două luni compania Blue Air, „pentru că şi-a bătut joc, la propriu, de peste 73.000 de consumatori, datorându-le o sumă în jur de 14 milioane de euro”.

„Înţeleg că această companie, şantajândstatul român, doreşte să nu plătească taxele de mediu, să nu ramburseze banii consumatorilor şi doreşte să facă legea ascunzându-se în spatele idee că sunt un operator român şi aduc mari beneficii statului. Care sunt aceste beneficii, întreb retoric? Nu cumva mai mari beneficii ar fi adus nu numai statului cât şi consumatorilor dacă ar fi respectat drepturile?. Sutem într-o situaţie jenantă. Înţeleg că în felul acesta se doreşte forţarea mâinii autorităţilor, prin tratarea cumva preferenţial a acestei companii”, a spus Horia Constantinescu.

Grindeanu: „ANAF și restul instituțiilor să se implice în recuperarea datoriilor

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, le cere instituțiilor statului să se implice în recuperarea datoriilor pe care compania Blue Air le are.

„Avem un regulament european care se aplică tuturor companiilor. Acest regulament spune, printre altele, și în cazul unor întârzieri/anulări de zboruri pasagerii pot să ceară despăgubiri companiei. Se aplică și Blue Air. Vorbim de o companie privată, care chiar dacă a primit ajutor de la stat 300 de milioane, cred că e cazul ca ANAF și restul instituțiilor (n.r.: să intervină) în recuperarea datoriilor. Vorbim de regulamente europene. Guvernul României trebuie să se preocupe de cetățenii ei. Tocmai de aceea am promovat această hotărâre de guvern. Se lucrează la un mecanism. Lucrurile nu sunt simple”, a spus Grindeanu, în cadrul unei ședințe de guvern.

Instituțiile trebuie să se implice”, a vost mesajul aprobator venit din partea premierului Nicolae Ciucă.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD), a declarat marți, la Antena 3, după suspendarea curselor Blue Air, că problemele nu au apărut peste noapte:

„Vorbim de o companie privată care în 2020 a beneficat de ajutor de la Guvernul României de câteva sute de milioane. Guvernul a luat decizia în acel moment să o salveze fiind vorba de o perioadă în care era pandemie, Covid și tot transportul aerian căzuse. Decizia pe care au luat-o colegii mei de la Mediu nu pot să o comentez. Am vorbit de câteva ori în seara asta cu dl ministru Tanczos Barna, mi-a spus că a aplicat legea, nu se mai putea face altceva. Pe noi ne-a preocupat să găsim soluții după această hotărâre Blue Air de a bloca toate zborurile. Mâine în ședința de Guvern vom aloca 5 milioane de lei către Tarom pentru ca românii să poate fi transportați înapoi acasă. Regulamentul european spune că în momentul în care sunt anulate curse, când sunt întârzieri foarte mari, cei care au achiziționat biletele își pot recupera banii. Acest lucru se aplică și la Blue Air. Situația nu a apărut peste noapte la Blue Air, au fost semnale în ultimele săptămâni”.

Precizări ale Ministerului Turismului după suspendarea zborurilor Blue Air

Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului a transmis, marţi seară, precizări ca urmare a situaţiei generate de suspendarea tuturor zborurilor de către compania Blue Air. Instituţia a transmis date cu privire la drepturile călătorilor. Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului a transmis, marţi, precizări cu privire la drepturile călătorilor, având în vedere situaţia generată de compania Blue Air prin decizia de suspendare a tuturor zborurilor din România.

Turiştii care au luat pachete de vacanţă de la agenţiile de turism sunt rugaţi să ia legătura cu acestea. În baza OG nr.2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative, agenţia de turism este responsabilă pentru executarea pachetului şi să ofere servicii alternative”, a transmis ministerul.

Sursa citată a precizat că cei care au achiziţionat direct bilete de la Blue Air îşi pot recupera banii şi compensaţiile aferente în baza Regulamentului European nr. 261/2004 de stabilire a normelor comune privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor. Conturile Blue Air au fost blocate de către Autoritatea pentru Fondul de Mediu, din cauza unei datorii de 28 de milioane de lei, generată de faptul că nu a achiziţionat şi nu a restituit certificatele de gaze cu efect de seră, obligaţie a companiei.

Tarife speciale puse la dispoziţie de două companii pentru pasagerii afectaţi de anularea curselor

Companiile Ryanair şi Wizz Air anunţă că pun la dispoziţie bilete pentru pasagerii Blue Air afectaţi de anularea curselor. Wizz Air a anunţat miercuri noapte tarife speciale pentru clienţii Blue Air.

Pasagerii afectaţi pot rezerva acum bilete pe zboruri Wizz Air cu tarife începând de la 49.99 EUR folosind codul rezervării Blue Air. Rezervările pot fi efectuate prin intermediul paginii Wizz Air pentru tarife speciale https://wizzair.com/en-gb#/rescue”, precizează compania.

Şi Ryanair a anunţat că a lansat „tarife de salvare”, care pornesc de la 49,99 euro, pentru călătorii până pe 31 octombrie, cu menţiunea că pot fi rezervate până la miezul nopţii de 9 septembrie.

Miercuri, 29 de curse Blue Air care ar fi urmat să decoleze de pe Aeroportul „Henri Coandă” au fost anulate. Compania Blue Air a anunţat marţi sistarea tururor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022, după ce Administraţia pentru Fondul de Mediu a dispus blocarea conturilor sale, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021

Premierul Nicolae Ciucă a transmis marţi că, din estimările de la acel moment, sunt aproximativ 3.000 de călători blocaţi în aeroporturi din străinătate. Ministerul de Externe a prezentat detalii despre modul în care cetăţenii români afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air pot să contacteze autorităţile. MAE a precizat că, în cazul grupurilor de turişti, este recomandat ca o singură persoană să contacteze personalul consular.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate, afectaţi de anularea recentă a zborurilor companiei Blue Air, îşi pot notifica situaţia şi se pot adresa Ministerului Afacerilor Externe fie contactând cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României din statul în care se află – https://econsulat.ro/Home/DateDeContact), fie contactând Centrul de Contact şi Suport pentru Cetăţenii Români din Străinătate (CCSCRS), telefonic la numărul de mobil 0040751084537 sau prin email la adresa callcenter@mae.ro”, a transmis MAE.

Compania aeriană low-cost Wizz Air, concurent al companiei româneşti Blue Air, implicată într-un scandal după ce a suspendat temporar toate cursele, anunţă că se extinde pe piaţa din România, prin lansarea unor rute noi spre Atena, Praga şi Larnaca şi creşterea pe 30 de rute existente, inclusiv către destinaţii cheie precum Londra, Roma, Milano, Barcelona, Paris, Bruxelles-Charleroi, Dortmund, Eindhoven, Madrid şi Tel Aviv. Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană care operează din Bucureşti, precum şi din Cluj-Napoca, Bacău, Iaşi, Sibiu, Craiova, Suceava şi Timişoara.

Wizz Air, cea mai mare companie aeriană din România, cu cea mai rapidă creştere şi cea mai sustenabilă din Europa, a anunţat astăzi o extindere semnificativă în România, adăugând cinci aeronave la baza sa din Bucureşti (creştere la 17 aeronave), precum şi creşterea capacităţii la Bacău, Cluj-Napoca, Iaşi şi Sibiu. Au fost încărcate locuri suplimentare pentru zboruri încă de vineri, 9 septembrie, iar Wizz Air va aduce prima dintre cele cinci noi aeronave Airbus A321 care se alătură flotei româneşti începând cu 4 octombrie. Acest lucru le va oferi românilor mai multe alegeri şi mai multe opţiuni de a rezerva cu încredere călătorii cu Wizz Air. Ca parte a acestei creşteri, compania aeriană a anunţat şi introducerea a trei rute noi de la Bucureşti către Atena, Praga şi Larnaca şi frecvenţe crescute pe 30 de rute existente, inclusiv către destinaţii cheie precum Londra, Roma, Milano, Barcelona, Paris, Bruxelles-Charleroi, Dortmund, Eindhoven, Madrid şi Tel Aviv”, a anunţat compania.

În total, Wizz Air va adăuga 2,6 milioane de locuri suplimentare pieţei din România.

„Wizz Air este încântată să facă o investiţie atât de importantă în Bucureşti şi România. Ştim cât de important este ca pasagerii să poată călători şi dorim să ne asigurăm clienţii că au opţiuni pentru a-şi planifica călătoriile. Cu 13,8 milioane de locuri care vor asigura operaţiunile pe rute noi şi extinse la tarife reduse către 36 de destinaţii dinspre România, precum şi tarifele noastre speciale pentru clienţii Blue Air, Wizz Air îşi consolidează angajamentul faţă de piaţa din România, continuând expansiunea noastră şi confirmând ferm Wizz Air ca lider de piaţă. Oferim acum un număr total de aproximativ 200 de rute din România”, a declarat Evelin Jeckel, acting network officer.

Odată cu creşterile din Bucureşti şi noile rute adăugate reţelei româneşti, Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană care operează din Bucureşti, precum şi din Cluj-Napoca, Bacău, Iaşi, Sibiu, Craiova, Suceava şi Timişoara, reiterându-şi angajamentul de a oferi destinaţii populare şi tarife ultra-reduse cât mai multor pasageri români, în cel mai sustenabil mod”, precizează compania.

Peste 2.000 de români afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air au solicitat deja sprijin pentru a fi aduşi în ţară, autorităţile apelând la compania Tarom.

Scandalul Blue Air: Români revoltaţi pe aeroport, haos în transport

Scandalul provocat de anularea a mii de zboruri ale companiei Blue Air este departe de a se fi încheiat. Pe aeroportul Otopeni, sute de oameni care așteptau îmbarcarea s-au revoltat când au aflat că zborurile le-au fost anulate. Potrivit acestora, compania nu i-a înștiințat că Blue Air a anulat toate cursele.

Am aflat că s-a anulat zborul, am ajuns şi degeaba în aeroport, nici nu vor să discute cu noi şi ne spun că s-a anulat până pe 12 septembrie. În primă fază până pe 12. Când am ajuns la ghişeu şi am reuşit prin scurte cuvinte să vorbim cu ei, toate zborurile ne-au spus că sunt anulate până în decembrie, de fapt, nu până pe 12 luna aceasta”, susţine un călător.

Am pierdut zborul spre Porto. BlueAir mi-a anulat zborul şi acum încerc să ajung acasă, dar preţul biletului este foarte ridicat, mai mult de 1.000 de euro”, se plânge un alt turist.

„Ce facem cei care nu avem bani? Pierdem locul de muncă?”, spune un alt român.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *