Rusia, singura țară mare care a scăpat de pana IT mondială. Lumea își revine, după cel mai mare blackout informatic din istorie

crowdstrike pana it

Oficialii ruşi s-au lăudat vineri că Moscova a fost ferită de impactul întreruperii sistemelor IT la nivel global, datorită autonomiei crescute după ani de sancţiuni occidentale, deşi unii experţi au spus că sistemele ruseşti ar putea fi încă vulnerabile, transmite Reuters.

Microsoft şi alte firme de IT au suspendat vânzările de noi produse în Rusia şi şi-au redus operaţiunile în conformitate cu sancţiunile impuse pentru războiul Rusiei din Ucraina, pe care Moscova îl descrie drept o operaţiune militară specială, scrie news.ro. CrowdStrike, o companie americană de securitate cibernetică al cărei software larg utilizat „Falcon Sensor” a provocat blocarea Microsoft Windows, nu are clienţi cunoscuţi în Rusia. Piaţa rusă este dominată de firme locale de securitate cibernetică, cum ar fi Kaspersky Labs.

CrowdStrike nu a furnizat niciun serviciu în Rusia, cu siguranţă din februarie 2022”, a declarat Mikhail Klimarev de la Internet Protection Society, organizaţie neguvernamentală.

Kremlinul, împreună cu companii pornind de la gigantul nuclear de stat Rosatom, care operează toate centralele nucleare din Rusia, până la marile bănci şi companii aeriene, nu au raportat nicio eroare pe fondul întreruperii care a afectat companiile internaţionale de pe tot globul.

Situaţia evidenţiază încă o dată importanţa înlocuirii software-ului străin”, a declarat ministerul rus al dezvoltării digitale.

Pieţele financiare şi valutare din Rusia au funcţionat, de asemenea, fără probleme.

Toată lumea s-a pregătit de mult pentru posibilitatea de a fi separaţi de Microsoft din cauza sancţiunilor. Incidentul actual este un test de cât de bine ne-am pregătit. Până acum, totul este în regulă, cel puţin pentru jucătorii majori şi, în general, acolo nu este panică pe piaţă”, a declarat pentru Reuters un trader de valută, care a dorit să rămână anonim.

A doua mare bancă a Rusiei, VTB, a anunţat planuri de a creşte ponderea software-ului dezvoltat pe plan intern la 95% până la sfârşitul acestui an, de la 85% în prezent. Banca a declarat că a investit 50 de miliarde de ruble (571,46 milioane de dolari) doar în acest an în eliminarea treptată a software-ului străin. Cu toate acestea, expertul IT Eldar Murtazin a spus că riscurile prezentate de testarea insuficientă a noilor actualizări de software sunt universale, iar software-ul rusesc nu este neapărat imun la erorile viitoare precum cel care a lovit CrowdStrike.

Astfel de probleme se pot întâmpla oricărui software, rus sau non-rus, dacă nu există controale adecvate asupra noilor versiuni. Dacă o astfel de întrerupere ar fi avut loc acum 3-4 ani, o serie de companii ruse ar fi fost afectate”, a declarat Murtazin pentru Reuters.

Sistemul Microsoft Windows a fost stabilizat pe tot mapamondul

Utilizatorii şi companiile din diferite industrii esenţiale din întreaga lume, inclusiv din sectoarele bancar, aeronautic, mass-media şi de sănătate, îşi revin încet sâmbătă de pe urma „celei mai mari pene informatice” din istorie, ca urmare a unor probleme apărute în sistemul Microsoft Windows cauzate de o actualizare defectuoasă făcută de compania CrowdStrike, transmite EFE.

Pana informatică a fost provocată de o eroare la o actualizare de software de la CrowdStrike – o companie de securitate cibernetică cu sediul în Austin, Texas – pentru sistemul de operare Windows 10, care a făcut ca toate computerele să rămână blocate în aşa-numitul „ecran albastru al morţii” (Blue Screen of Death, pe scurt BSoD, un mesaj de eroare afişat de diferite sisteme de operare, mai ales în Microsoft Windows, la întâlnirea unei erori de sistem critice – n.r.), potrivit explicaţiilor oferite pe platforma în X de George Kurtz, director general al companiei, scrie agerpres.ro.

Expertul în securitate cibernetică Troy Hunt, şeful popularului portal privind securitatea cibernetică şi starea reţelelor online HaveIBeenPwned, a apreciat că, prin dimensiunea globală pe care a avut-o, aceasta a fost „cea mai mare pană informatică din istorie”.

Kurtz, fondatorul CrowdStike, a subliniat pe X că ceea ce s-a întâmplat nu a fost un incident de securitate sau un atac cibernetic, ci mai degrabă o problemă izolată pentru care clienţii au primit sprijin pentru a obţine cele mai recente actualizări.

După cum au explicat experţi IT pentru EFE, cea mai recentă actualizare a driverelor Falcon conţinea erori; imediat a „picat” Azure, platforma de cloud computing creată de Microsoft pentru a construi, testa, implementa şi administra aplicaţiile şi serviciile utilizând infrastructura sa globală. Asta a provocat apariţia „ecranelor albastre ale morţii” care semnalau că în întreaga lume sistemele nu mai funcţionează şi că serverele trebuiau repornite. Kutz şi-a cerut iertare pentru întreruperi şi a dat asigurări că inginerii săi au rezolvat deja problema care a cauzat defecţiunea globală, avertizând totuşi că anumiţi clienţi vor avea de aşteptat mai mult până când lucrurile să revină la normal.

Pana informatică de la Microsoft a provocat incidente la înregistrarea pasagerilor, erori în conexiunile la reţea şi în sistemele de informaţii ale companiilor aeriene din întreaga lume, motiv pentru care numeroşi pasageri au rămas la sol ca urmare a modificării masive a mii de zboruri.

Principalele companii aeriene ale lumii, American Airlines, Delta şi United, au anulat sau amânat cursele aeriene „la nivel global”, provocând cozi lungi la aeroporturi.

În Statele Unite, pana informatică a avut un impact masiv, în special asupra sectorului aviaţiei şi logisticii. Peste 31.000 de zboruri au fost întârziate şi aproximativ 3.600 au fost anulate.

În Europa, mai multe aeroporturi au fost afectate. Este cazul Heathrow din Londra, unul dintre cele mai aglomerate, care a implementat planuri de urgenţă pentru a minimiza impactul asupra călătoriilor. Au fost afectate şi aeroporturile Luton, Gatwick, Stansted, Edinburgh şi Manchester (Regatul Unit), Roma (Italia), Schiphol (Olanda), Berlin (Germania), Zurich (Elveţia) şi Cracovia (Polonia).

În America Latină, ţări precum Argentina, Panama, Republica Dominicană, Peru, Honduras şi Chile au fost cel mai puţin afectate, iar companiile lor aeriene naţionale şi internaţionale, cu câteva excepţii, au anunţat că operaţiunile se desfăşoară normal.

Companiile aeriene şi aeroporturile din Asia şi Oceania au confirmat, de asemenea, că au avut probleme cu computerele. Mai multe companii, inclusiv companii aeriene din Emiratele Arabe Unite (EAU), Kuweit şi Bahrain au fost afectate, deşi în cea mai mare parte „în mod limitat”.

La rândul său, Autoritatea Aeroportuară din Hong Kong a activat mecanismul de răspuns pentru situaţii de urgenţă la aeroport pentru a asigura continuitatea serviciilor pentru călători.

Aeroporturile din Sydney şi Melbourne, din Australia, au anunţat sâmbătă că sistemele lor informatice au revenit la funcţionarea normală.Nu doar companiile aeriene au fost afectate de pana informatică, întreruperile au afectat şi bănci, instituţii, organizaţii şi spitale. Chiar şi sistemul informatic Paris 2024 a fost parţial afectat, ceea ce a împiedicat livrarea uniformelor şi a acreditărilor.

În Australia, întreruperile s-au extins şi la sistemul de plată al supermarketurilor, precum Woolworths, şi al băncilor, fiind afectate NAB, ANZ, Commonwealth Bank şi Bendigo Bank.

În Japonia, pana a provocat blocaje pe site-ul sistemului feroviar şi a afectat casele de marcat ale diferitelor companii.Mai multe companii germane, precum Deutsche Bank sau Deutsche Telekom, s-au confruntat cu efectele penei informatice. Până şi spitalele din Israel au fost afectate, potrivit ziarului local Times of Israel.

În Regatul Unit, Bursa de Valori din Londra, companiile de căi ferate şi reţeaua de televiziune Sky au raportat întreruperi.

Compania feroviară daneză DSB a avut, de asemenea, probleme în furnizarea serviciilor pe internet. În plus, transportul public suedez a fost afectat în mai multe oraşe, iar Apotek 1 – cel mai mare lanţ de farmacii din Norvegia, cu peste 400 de farmacii – a fost nevoit să se închidă vineri din cauza „problemelor tehnice”.

La nivel corporativ, la închiderea bursei de pe Wall Street, compania de tehnologie CrowdStrike a pierdut 11% după actualizarea defectuoasă a platformei sale de securitate.

Pana globală a afectat în mod inegal ţările de pe continentul american, Statele Unite şi Canada întâmpinând cele mai mari probleme, în special în sectorul aviaţiei şi al sănătăţii. Majoritatea ţărilor din America Latină au anunţat că impactul a fost minim, şi, deşi Mexic şi Brazilia au raportat mai multe probleme, stabilitatea a fost menţinută în operaţiunile critice.

În sectorul sănătăţii din SUA, instituţii precum sistemul medical Kaiser Permanente şi mai multe spitale din Houston s-au confruntat cu întreruperi în accesul la informaţiile despre pacienţi, ceea ce a dus la anularea programărilor şi întârzieri în proceduri critice, cum ar fi transplanturile.În Canada, pana informatică a afectat bănci, aeroporturi şi spitale. Compania aeriană Porter a suspendat temporar toate zborurile, iar aeroportul din Toronto a suferit întârzieri din cauza unor probleme cu companiile aeriene din SUA care operează în acest oraş.

În Mexic, infrastructura aeriană nu a fost afectată direct de pana informatică, datorită utilizării propriilor sisteme protejate împotriva interferenţelor externe. Cu toate acestea, au existat întârzieri şi anulări la zborurile internaţionale.

Brazilia a înregistrat unele probleme la serviciile unor distribuitori de energie electrică şi o anumită instabilitate la bănci precum Bradesco, Next, Neon şi Banco Pan, însă controlul traficului aerian nu a fost afectat, iar serviciul de furnizare a energiei electrice a rămas stabil.

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *