Paradox: Librăriile reușesc să vândă tot mai bine, deși românii nu citesc

Librăriile de la noi din țară se bucură de un succes din ce în ce mai mare, deși românii nu mai citesc. La o primă vedere pare că piața de carte din România se află pe un trend ascnedent, însă, o analiză mai atentă a ultimilor ani arată că lucrurile nu stau chiar așa în realitate. Paradoxul are o explicație pe cât de matematică, pe tot atât de tristă.
Deși editurile şi librăriile, în 15 ani analizaţi, din 2008 până în 2023, s-au bucurat de o creștere stabilă a cifrei de afaceri cu 76%, această creştere trebuie pusă în balanţă şi cu inflaţia acestor ani, care a ajuns la 100%, relatează Observator News. În plus, cifra de afaceri mare se datorează nu vânzării de carte, ci vânzării de produse non-carte, cum ar fi produse de papetărie, cadouri, jocuri şi jucării. În concluzie, tot acest profit înregistrat de librării și edituri nu este rezultatul vânzărilor de cărți. Editurilor le este chiar mai greu să înregistreze un asemenea profit uriaș, în condițiile în care lor le revine doar un procent infim din prețul plătit de un cititor pentru o carte.
Un studiu arată că românii sunt pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte consumul de carte. Doar 27% dintre români au citit o carte în ultimul an, 42% nu au citit nicio carte în ultimul an şi doar 14.5% au declarat că au citit o carte în ultima lună.