ANPC a găsit peste 71 de tone de pește infectat sau expirat, pus la vânzare
Peste 300 de tone de peşte şi produse din peşte au fost verificate de comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar la 71 de tone au fost găsite nereguli. Printre problemele descoperite de echipele de control, produse expirate şi peşte cu modificări de aspect şi culoare. Au fost date amenzi de 1,1 milioane de lei.
Reprezentanţii ANPC au anunţat, vineri, printr-un comunicat de presă, că în perioada 22 – 26 mai, au desfăşurat la nivel naţional o acţiune de control pentru a verifica felul în care sunt respectate prevederile legale, conformitatea, modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare a peştelui, preparatelor din peşte preambalate şi conservelor din peşte.
În cadrul acţiunilor, au fost controlaţi 332 operatori economici, constatându-se abateri la 278 dintre aceştia. Au fost verificate aproximativ 300 tone de peşte, preparate şi conserve din peşte, la aproximativ 71 de tone înregistrându-se nereguli.
Comisarii ANPC au dat 235 de amenzi, în valoare de 1,1 milioane de lei şi 85 de avertismente. De asemenea, ei au oprit definitiv de la comercializare 1,3 tone de peşte, preparate şi conserve din peşte neconforme, în valoare de circa 60.000 lei.
„Rezultatele controalelor efectuate de ANPC confirmă faptul că avertismentele adresate consumatorilor au fost întemeiate. Tocmai de aceea este necesar ca, de fiecare dată, consumatorii să ţină cont de recomandările pe care le trasmitem privind achiziţionarea produselor, indiferent de natura acestora şi locul de comercializare. Subliniez încă o dată, că este extrem de important să cumpărăm astfel de produse doar din locuri autorizate, în care sunt respectate condiţiile de depozitare şi de comercializare şi este esenţial să citim cu mare atenţie eticheta produselor, pentru a evita situaţii neplăcute care să ne pună în pericol sănătatea sau chiar viaţa” – a declarat preşedintele ANPC, Sebastian Hotca.
Principalele deficienţe constatate au fost: comercializarea unor produse congelate preambalate cu arsuri de congelare şi deshidratate sau cu aglomerări de gheaţă; comercializarea de peşte proaspăt cu modificări organoleptice (ale aspectului şi culorii, consistenţă moale, ochi retractaţi, miros specific de alterat); comercializarea de peşte proaspăt preambalat în caserole de plastic, cu condens în interiorul acestora (picături de apă); comercializarea de produse în afara datei durabilităţii minimale sau a datei limită de consum stabilite de producători; comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorate sau chiar depozitat în contact direct cu pereţii vitrinei frigorifice; neconcordanţe între cantitatea netă declarată şi cea reală a produsului.
Alte nereguli găsite în urma controalelor au fost: nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere a produselor în vederea comercializării; temperatura agregatelor frigorifice diferotă de cea indicate de producător; folosirea unor vitrine frigorifice neigienizate, cu resturi alimentare şi uşoare urme de rugină, gheaţă în exces, scurgeri de conţinut, resturi de ambalaje, cu chedere rupte şi grătare ruginite; nerespectarea vecinătăţilor produselor în spaţiul de congelare (peşte lângă legume neprocesate); lipsa graficelor pentru monitorizarea temperaturii; expunerea produselor din peşte la temperatura mediului ambient; schimbarea stării termice a produselor; utilizarea unor camera de frig improprii cu pardoseli neigienizate, tavan cameră frig exfoliat, faianţă spartă lăzi şi praguri murdare.
De asemenea, comisarii ANPC au mai descoperit deficienţe de informare-etichetare, lipsa totală sau parţială a elementelor de identificare – caracterizare; lipsa traducerii în limba română a elementelor de identificare şi caracterizare; neînscrierea pe etichetă sau ambalaj a metodei de producţie şi/sau a zonei de captură şi/sau a categoriei de unealtă de pescuit utilizată la capturarea peştilor; lipsa înscrierii ţării de origine/locului de provenienţă al produsului; lipsa înscrierii cantităţii nete; lipsa sau înscrierea eronata a datei durabilităţii minimale; lipsa afişării preţului, a preţului pe unitatea de măsură sau afişarea ilizibilă a acestuia; nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea la ofertă fără a preciza data de debut şi de sfârşit a ofertei); lipsa autorizaţiilor de funcţionare.