Spread the love

Pe 15 iulie, în fiecare an, se serbează Ziua unei meserii practic inexistente în forțele armate române: a submarinistului militar. România deține un singur submarin, Delfinul, care a fost operaţional doar 10 ani, din 1986 până în 1996, perioadă în care a efectuat 8.000 de mile marine.

În 1996 i-a expirat resursa bateriilor de acumulatori. Tot în acelaşi an ar fi trebuit executată şi prima reparaţie medie. Submarinul s-a degradat în toţi aceşti ani de nefolosire, încât doar lipsa deciziei unor amirali l-a salvat să nu fie transformat în muzeu. Nava are deja 34 de ani, iar o reparaţie capitală, care include, pe lângă baterii noi, şi repararea şi modernizarea cam a tuturor echipamentelor de la bord, aproape că nu se mai justifică din punct de vedere al costurilor. Totodată, submarinul ar deveni operaţional peste câţiva ani, cînd ar depăşi deja venerabila vârstă de 40 de ani.

Pe 2 februarie 2018, ministrul de atunci al Apărării, Mihai Fifor, a vizitat Portul militar Constanța. În plin delir politic, Fifor a promis trei submarine noi. După debarcarea social-democraților de la guvernare, subiectul submarinelor a fost abandonat, fiind oricum un obiectiv irealizabil, așa cum TOMIS NEWS a relatat anul trecut.

În paralel, MApN este concentrat în prezent mai mult pe achiziția corvetelor, procedură la rândul ei împotmolită în instanțele de judecată.

Istoria submersiunilor românești

Submarinele românești „Marsuinul” și „Rechinul”, construite la Galați, cel mai mare șantier naval din timpul războiului, au devenit operaţionale în primăvara anului 1944. Nu au participat la al Doilea Război Mondial, dar au contribuit, parţial, la Operaţiunea „60.000”, care presupunea evacuarea soldaţilor germani şi români din Crimeea. În timpul războiului, România a avut în dotare nouă submarine.

Cel mai cunoscut submarin românesc, „Delfinul”, a fost construit în 1936, la Fiume (astăzi Rijeka) și a fost luat ca pradă de război în al Doilea Război Mondial de ruși, care ni l-au retrocedat în formă de epavă în 1957, fiind casat în anii 1970.

În 1958, România își exprima necesarul pentru patru-șase submarine, numai că era nevoie de acordul sovieticilor, care s-au exprimat pozitiv pentru trei.

„Te botez Delfinul şi-ţi urez ca numărul de intrări în imersiune să fie egal cu numărul ieşirilor la suprafaţă”, s-a auzit în Portul Constanţa, în 1991. Recepţia preliminară a submarinului proiect 877 E, cunoscut astăzi ca „Delfinul”, a avut loc în 1986, la Odessa, care a intrat în dotarea Marinei Militare Române la 20 noiembrie 1986. „Delfinul” a costat 40 de milioane de dolari și a fost adus în țară în secret, face parte din clasa Kilo, adică „vânător de submarine nucleare”. Din 1996, este tras la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizați iar înlocuirea lor costă în jur 20 de milioane dolari.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *