ZERO importuri de cereale ucrainene, în ultimele șase luni. Filipescu (APAD) NU este așa entuziasmat ca Autoritatea Navală: „Cel puțin în Portul Constanța este urgentă reorganizarea accesului!”
Autoritatea Vamală Română a anunțat luni faptul că în ultimele 6 luni NU au fost înregistrate importuri de cereale din Ucraina. Autoritatea Vamală Română a anunţat luni că, potrivit datelor deţinute de instituţie, în ultimele 6 luni nu au fost înregistrate operaţiuni vamale de importuri din Ucraina pentru categoriile de produse agricole grâu, porumb, rapiţă şi floarea-soarelui.
„Autoritatea Vamală Română precizează că, potrivit datelor deținute de instituție, în ultimele 6 luni au fost înregistrate ZERO operațiuni vamale de importuri din Ucraina pentru categoriile de produse agricole grâu, porumb, rapiță și floarea-soarelui”, se arată în comunicatul de presă al instituției.
Autoritatea Vamală Română amintește că au fost luate luarea de măsuri care să vină în sprijinul fermierilor și producătorilor locali, pentru că, din 16 septembrie 2023, Comisia Europeană nu a adoptat măsuri similare. Măsurile luate reglementează importurile de cereale din Ucraina sau Republica Moldova, astfel că grâul, porumbul, rapiţa şi floarea-soarelui se pot importa numai pe bază de autorizaţie.
În ceea ce privește fermierii, Răzvan Filipescu, vicepreședinte al Asociației Producătorilor Agricoli Dobrogea, a precizat pentru TOMIS NEWS faptul că „aglomerația în Port rămâne de actualitate, pentru că, evident, au venit și alte nave la încărcare, s-au suprapus la operare”:
„Într-adevăr, importurile au fost limitate ca urmare a numeroaselor probleme semnalate de fermieri, a memoriilor trimise ministrului agriculturii și premierului, a protestelor miilor de fermieri, s-a introdus un mecanism de licențiere pentru importul de cereale din Ucraina și Republica Moldova., fiind însă permis doar tranzitul. Mecanismul prevede ca importurile să fie permise doar procesatorilor, morarilor și fermierilor români pentru creșterea animalelor care obțin licența de la Ministerul Agriculturii doar atunci când ar avea nevoie, măsura fiind susținută de asociațiile de fermieri pentru a proteja piața internă. Cu toate acestea, tranzitul de cereale a continuat, în special prin transbord direct din barje în vapoarele din Portul Constanța, fiind zile în care există sute de barje care așteaptă să fie descărcate. Aglomerația în Port rămâne de actualitate, pentru că, evident, au venit și alte nave la încărcare, s-au suprapus la operare și datorită vremii dar și pentru că spațiile de depozitare sunt totuși limitate, iar când se descarcă din vagoane se blocheazăa transportul auto și multe alte probleme de logistică, deaorece Portul Constanța are o capacitate de acces limitată. Ca soluții am prezentat public câteva propuneri:
– realizarea de parcări de mare capacitate în imediata apropriere a portului și autostrăzii în zona Agigea, parcări cu sistem de afișaj modern.
– extinderea capacității de operare a Portului prin construirea Molurilor III și IV, realizându-se noi dane de operare. Conducerea Portului și Ministerul Transporturilor beneficiază de cea mai bună conjunctură pentru a solicita Comisiei Europene fonduri pentru aceste investiții care sunt de o importanță strategică în contextul geo-politic-militar actual și justificat atât de volumul mare de mărfuri care tranzitează Portul cât și pentru a proteja piața europeană.
– este nevoie să se continue cu controalele în vamă de către ANSVA pentru a proteja piața europeană, pentru a asigura trasabilitatea mărfurilor, și pentru a evita să mai intre marfă de calitate îndoielnică
– în același timp mijloacele de transport din aceste destinații trebuie monitorizate de la vamă până la punctul de descărcare, chiar să se raporteze în sistemul RO E- Transport
– și dacă îi trece vreodată cuiva prin minte să dea licența de import vreunui procesator român, consider că este necesar să se consulte mai întâi piața internă, de exemplu pe o distanță de 200 km. Am spus mereu: „De ce să iau de la un străin, când poate vecinul meu are marfă pe stoc și nu are cui să o vândă?”. Cel puțin în Portul Constanța este necesară și urgentă reorganizarea accesului. Azi dacă mergem, vedem că se intră prin 3 drumuri pe Poarta 9, chiar dacă există o aplicație nou făcută, nu există o dirijare a traficului, sunt șoferi care vin de pe drumuri lăturalnice, evită cozile, crează nemulțumiri, apar incidente, oboseală, întârzieri, provocând acele cozi kilometrice de pe autostradă. Toate acestea generează o creștere a costului de transport, o creștere a costului cu depozitarea, sunt mulți fermieri care livrează doar în perioada când au fost programați, fiind obligați să țină marfa pe stoc, ceea ce se transpune într-un preț mai mic oferit fermierului român”, a spus Filipescu, pentru TOMIS NEWS.
Ucraina a susţinut luni că a exportat şapte milioane de tone de mărfuri de la crearea, în luna august, a unui coridor prin Marea Neagră, în pofida ameninţărilor ruseşti de represalii asupra navelor care circulă în zonă, transmite AFP.
„Două sute de nave au exportat şapte milioane de tone de mărfuri”, a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov. Printre aceste mărfuri se numără „cel puţin cinci milioane de tone de produse agricole ucrainene”, a spus el pe Telegram.
În luna august, Kievul a înfiinţat un coridor maritim între porturile sale sudice de la Marea Neagră şi strâmtoarea Bosfor, la câteva săptămâni după ce Moscova s-a retras din acordul privind trasportul de cereale dintre cele două ţări aflate în război. Pe 27 octombrie, Ucraina a declarat că a exportat 1,3 milioane de tone de mărfuri. Cifra de şapte milioane, salutată luni de preşedintele Volodimir Zelenski, sugerează că exporturile au crescut brusc în luna noiembrie.
„Coridorul nostru maritim continuă să funcţioneze”, şi-a exprimat satisfacţia preşedintele Zelenski.