Voucher valoric de 4.500 de lei în schimbul mașinilor mai vechi de 12 ani! Bonurile vor putea fi folosite pentru achiziția de panouri solare sau centrale termice

Este arhicunoscut faptul că după eliminarea timbrului de mediu sau taxa auto, așa cum mai e cunoscută, la 1 februarie 2017, s-a deschis robinetul la importuri masive de mașini care pot fi trecute, din cauza vechimii foarte mari, la categoria de sicrie pe patru roți. Odată cu mărirea numărului de mașini vechi a crescut și gradul de poluare. Din acestă cauză, autoritățile centrale caută tot felul de soluții pentru a închide robinetul importurilor de hârburi. Pe de o parte, Guvernul are în plan introducerea unei noi taxe auto, care ar urma să intre în vigoare chiar din acest an. Pe de altă parte, în Parlament, un grup de deputați și senatori de la mai multe partide, PNL, PSD și ALDE, au inițiat un proiect de lege prin care susțin eliminarea autovehiculelor poluante, cu vechime mai mare de 12 ani și acordarea de voucher valoric, în sumă de 4.500 de lei, pentru achiziția de panouri solare, centrale termice cu coeficient de poluare redus și surse alternativ/ecologice.

„Se acordă suma de 4.500 de lei pentru achiziția de panouri solare/centrale termice cu coeficient de poluare redus și surse alternativ/ecologice, pentru persoanele fizice/juridice care predau, într-un centru autorizat de colectare, autovehicule pentru casare, cu o vechime mai mare de 12 ani. (…) Justificarea sumei se face prin dovadă fiscală (factură însoțită de decontul tichetului) în termen de 30 de zile de la data primirii tichetului. (…) Campania specifică din cuprinsul acestei legi se suprapune Programului Național Rabla, pentru anul aferent. (…) Beneficiarul nu poate înstrăina, spre altă folosință, tichetul solicitat acordat în baza prezentei legi. Orice situație de acest gen anulează prima de casare. (…) În lista de furnizori pentru susținerea derulării campaniei, din cuprinsul prezentei legi, se pot înscrie producători/comercianți, cu activitate în domeniu, de cel puțin 3 ani vechime pe teritoriul României“, se arată în proiectul de lege.

În motivarea semnată de liberala Siminica Mirea se arată că în legislația românească, începând cu 2005, Agenția Fondului de Mediu a venit în sprijinul proprietarilor de autovehicule poluante, cu diverse subvenții, ca avans pentru achiziția unui autovehicul nou de la producători importatori validați.

„Este cunoscut faptul că toate programele Rabla, derulate în ultimii 13 ani, au generat acțiuni de speculă. Contravaloarea voucher-ului a fost tranzacționată la limita dintre licit și ilicit. Se face o nedreptate, iar scopul inițial al acestor legi nu produce efectul scontat. În sensul că încurajează activități economice din zona producătorilor auto, plus-valoarea rezultată fiind declarată profit în dreptul acestora. Mai mult, se observă o scădere a interesului față de acest program, explicabilă din mai multe puncte de vedere. Și așa se face că nu toți cei care vor o mașină nouă, dețin o rablă, pot acoperi diferența de bani. De asemenea, cetățenii bine intenționați, în înscrierea în acest program, au obiecții față de valoarea produsului, raportat la calitatea acestuia, în contradicție cu ce pot cumpăra, cu aceiași bani, de pe piața second din țările vestice. Practic, nu toate obiectivele inițiale, din toate programele Rabla, sunt atinse de conținutul legislației actuale. În fapt, câștigul substanțial aparține comercianților de autovehicule noi. Se acceptă tacit, dar se recunoaște foarte puțin: valoarea unui eco-tichet reprezintă de multe ori, doar adaosul comercial suplimentar, practicat de distribuitorii auto în timpul derulării acestor campanii“, se mai arată în motivarea inițiatorilor.

Din păcate, oricât de bine intenționați ar fi inițiatorii, proiectul de lege are slabe speranțe de a fi aprobat de Parlament, în condițiile în care, în 13 iunie, inițiativa a fost respinsă la Senat, ceea ce este foarte posibil să se întâmple și la Camera Deputaților, care este for decizional. Un cuvânt greu de spus l-a avut și Guvernul, care a trimis Parlamentului un punct de vedere negativ în legătură cu acest proiect, spunând, printre altele, că Executivul derulează deja Programul Național Rabla, prin intermediul căruia nu pot fi achiziționate decât mașini noi.

CITEȘTE ȘI:

Parlamentari ai puterii vor să ofere facilități „șoferilor cuminți”. Coaliția majoritată se OPUNE!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*