Spread the love

Plenul Camerei Deputaților a votat miercuri, în calitate de for decizional, proiectul de lege care vizează modificarea Codului Fiscal prin eliminarea supraaccizei la carburanți și a supraimpozitării contractelor part-time, după ce comisia pentru Buget a adoptat marți raport favorabil în acest sens.

Despre acest proiect, TOMIS NEWS a relatat în exclusivitate la momentul respectiv.

Liberalii clamau, ieri, o mare victorie în Parlament și faptul că sunt la un pas să elimine supraaciza la carburant, ceea ce ar duce la o ieftinire a acestuia. Ulterior, PNL s-a lovit de o problemă: dacă elimină supraaciza, atunci accizele ar coborî sub nivelul minim permis de Comisia Europeană și astfel s-ar încălca o Directivă UE.

Miercuri dimineață, liberalii ar fi intenționat să retragă proiectul de pe ordinea de zi, până când vor găsi o soluție, dar s-a luat în calcul și varianta de a merge mai departe din rațiuni electorale. Mai mult, o notă internă transmisă de specialiștii din Guvern arată că eliminarea supraacizei ar încălca Directiva 2003/96/CE. Specialiștii solicitau retragerea inițiativei legislative până la găsirea unei soluții tehnice de aplicare, în așa fel încât țara noastră să nu aibă probleme cu cei de la Comisia Europeană.

Cu toate acestea, proiectul a intrat la votul final din Camera Deputaților și a fost adoptat cu 280 de voturi pentru, un vot împotrivă și două abțineri.

Votul nu a fost, însă, lipsit de dezbateri grele. De exemplu, președintele PRO România, deputatul Victor Ponta, i-a înțepat pe liberali, acuzându-i de lipsă de viziune:

„Dovedește neseriozitate și lipsă de viziune! Ideea acestei taxe a aparținut unui ministru liberal al Transporturilor, cu care eu am lucrat foarte bine. Nu știu dacă mai e în PNL acum domnul Relu Fenechiu… și avea o idee foarte bună: din acea supraacciză să cofinanțeze proiectele de infrastructură, în special în zona Moldovei, unde din păcate nu s-a dezvoltat. O idee liberală, bună, că acum liberalii o scot… ține de lipsa de viziune. Problema a fost de utilizare a acelei supraaccize, că nu a fost folosită la cofinanțare, deoarece în 2015 am avut deficit 1,6% din PIB. Dacă aveam în 2015 4,4% deficit, probabil că am fi fost toți spânzurați în Piața Victoriei, acum lumea te laudă pentru deficit mare… Problema este următoarea: în toate țările europene spre care ne uităm și la care ne dorim să ne raportăm, există o supraimpozitare în scopul finanțării proiectelor de infrastructură, fie pentru finanțarea altor tipuri de transport: mașini electrice, trenuri, ce este mai puțin poluant. Cred că măsura de azi e foarte populistă. Nu e treaba mea că mărește deficitul, e treaba domnului Cîțu. Problema este că am înlocuit ceva populist cu ceva și mai populist!”, a spus Ponta.

De partea cealaltă, liberalii s-au apărat prin Robert Sighiartău:

„PNL și-a respectat promisiunea, iar astăzi românii au câștigat. Vreau să mulțumesc celor peste 20.000 de inițiatori ai acestui proiect, pentru că am adunat peste 20.000 de semnături. Din ianuarie, românii vor avea benzină și motorină mai ieftine la pompă și, din respect pentru adevăr, vreau să vă spun că cel care a vorbit înaintea mea a declarat că supraacciza nu a fost o propunere bună. Asta… despre cuvânt și ceea ce declarăm în spațiul public…”, a spus Sighiartău.

Social-democrații l-au ironizat pe Sighiartău, președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, precizând faptul că „vor face poze colegii mei astăzi la peco și apoi pe 1 ianuarie ca să vedem dacă a scăzut prețul”.

La fel ca în multe alte ocazii în ultima vreme, cei de la ALDE se sucesc la votul pe proiectele importante. Liberal-democrații nu mai sunt cot la cot cu PSD-iștii, ca în vremurile bune și se… adaptează curentului:

„Noi am votat această eliminare a supraaccizei pentru că am privit cu neîncredere modul în care ea a fost gestionată. În opinia mea, reducerea prețului la carburanți ar putea să contribuie la reducerea per ansamblu a costurilor în economie și ar fi salutară (sic!) în măsura în care s-ar reflecta la pompă. Am observant că la guvernul actual există o anumită reținere… Această inițiativă legislativă este un bun prilej de a medita la felul în care partidele se comportă când sunt în opoziție și când sunt la putere. O lecție… să știm atunci când facem o inițiativă că, s-ar putea, prin jocul întâmplării, să ajungem la guvernare și s-ar putea să aplicăm ceea ce cerem când suntem în opoziție!”, a spus deputatul Varujan Vosganian.

Ultimul care și-a explicat opțiunea de vot a fost deputatul USR Stanciu Viziteu.

„Este nedrept ca românii, care sunt cei mai taxați pe muncă din Europa, să plătească și mai mult pentru a putea ajunge la serviciu. Colegii mei dinainte au dat dovadă de ipocrizie maximă. Domnul Vosganian, ministru al Finanțelor în guvernul Tăriceanu, a lăsat deficit record de 5,4%! O guvernare care s-a terminat într-un festival populisme… acum susțin că sunt din nou liberali! Haideți să ne concentrăm pe problemele românilor de astăzi și nu pe „ce am făcut noi” când „am fost” la guvernare…”, a spus Viziteu.

Comisia pentru buget a Camerei Deputaților a adoptat, marți, un raport favorabil de adoptare a proiectului de lege care elimină supraaciza pe carburanți. Proiectul de lege vizează modificarea Codului Fiscal prin eliminarea, de la 1 ianuarie 2020, a supraaccizei la carburanți și a supraimpozitării contractelor part-time. 

Accizele la carburanții auto se actualizează în fiecare toamnă, cu rata inflației, iar noul nivel va fi aplicat pentru tot anul următor, potrivit Codului Fiscal în vigoare. Ministerul Finanțelor nu a publicat însă pe site nici acum noile niveluri ale accizelor, aplicabile de la 1 ianuarie 2020, deși în teorie trebuia să facă acest lucru până la data de 20 octombrie.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *