Spread the love

Deputatul social-democrat constănțean, George Vișan, a formulat luni o interpelare la ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, cu privire la situația cetățenilor români, navigatorii, care sunt blocați în toată lumea din cauza suspendării totale a zborurilor către/dinspre principalele hub-uri aeriene europene și asiatice. În cadrul interpelării, Vișan subliniază faptul că „marinarii sunt printre cei mai încercați angajați în aceste momente”.

Interpelarea deputatului Vișan:

Unul dintre obiectivele comune ale tuturor în aceste momente de criză este să se asigure disponibilitatea serviciilor de transport maritim către comerţul lumii, în beneficiul umanităţii. În acest context trebuie să ne amintim şi de sutele de mii de navigatori de pe nave. Ei sunt, fără să vrea, în prima linie a acestei calamităţi globale. Profesionalismul lor ne asigură că bunurile de care avem nevoie toţi sunt livrate în siguranţă şi cu un impact minim asupra mediului. Aceşti navigatori stau departe de casă şi familie iar sănătatea şi bunăstarea lor sunt la fel de importante ca ale oricui altcuiva. Prin transportul maritim se asigură aproximativ 90% din comerţul mondial, de aceea este vital ca guvernele să faciliteze continuarea operaţiunilor de transport maritim şi a porturilor aflate sub jurisdicţia lor, pentru a permite transportul mărfurilor cu navele şi astfel, lanţurile de aprovizionare să nu fie perturbate şi să permită economiei globale şi societăţii în ansamblu să funcţioneze pe tot parcursul pandemiei. Marina mondială își face în continuare treaba, transportând circa 90% din mărfurile lumii și făcând, astfel, să se miște rotițele economiei, chiar și a celei gripate de pandemie. Dar marinarii sunt printre cei mai încercați angajați în aceste moment.

În situația fără precedent a declarării pandemiei de Covid-19, majoritatea operatorilor de nave au suspendat, la începutul anului, schimburile de echipaje, din cauze obiective (granițe închise, zboruri suspendate etc.). Din cauza întârzierii acestor schimburi, la echipajele de la navă se instalează din ce în ce mai pregnant oboseala și stresul fiind forțați să muncească 12 chiar și 18 ore, foarte multe nopți nedormite, să nu mai vorbim despre starea mentală precară, fiind practic închiși pe vapor iar pentru personalul navigant rămas la uscat se agravează problemele de natură social-financiară.

În ultima vreme, lucrurile încep să se miște, în sensul deblocării situației, însă nu se întrevede o rezolvare rapidă și completă a acesteia, deși celelalte state europene au lucrat și au ajuns la un acord comun pentru a sprijini personalul navigant și a-l considera ca personal cheie pentru motorul economiei europene. În ultima perioadă sunt dezbătute în spațiul public o serie de opinii cu privire la responsabilitățile în cazul unui schimb de echipaj , dar din punct de vedere legal,  ILO, prin MLC stabilește, sau mai bine zis stabilea, clar cine e responsabil sau cine poate lua atitudine în cazul repatrierii unui navigator. De ce stabilea și nu mai stabilește? Pentru că această criză a demonstrat cât de fragile sunt Convențiile. IMO poate face prea puțin pentru navigatori iar influența ei asupra statelor membre, în situații de criză, este minimă. Altfel spus, dacă armatorul nu vrea, statul de pavilion poate impune. Dacă pavilionul nu impune, o poate face statul portului ( Port State ). Daca nici statul portului nu face nimic, atunci rămâne ca statul al cărui cetățean este navigatorul să purceadă la repatriere. Costurile ajung până la urmă la armator prin acțiuni contra statului pavilionului și, subsecvent, armatorului, deci România  poate să își aducă navigatorii acasă  „gratis ”  fără nici o implicare financiară din partea statului român. În general nu e nevoie, dar când unii din navigatori ajung în greva foamei, consider că este cazul să se  intervină și la un nivel mai înalt sau dacă nu vrea nimeni să facă nimic, ar fi de mare ajutor măcar să nu se pună piedici, prin menținerea suspendării zborurilor din Aeroportul Otopeni.

La nivel global, majoritatea navigatorilor au înțeles imposibilitatea de a se efectuă schimburile datorită suspendării zborurilor în foarte multe țări europene și alte țări importante din lume care, în mare parte, și-au închis chiar și granițele, iar puținii navigatori care s-au putut bucura de repatriere sau de plecare către un loc de muncă în acest interval de timp, au trebuit să îndure foarte multe greutăți și perioadă de izolare obligatorie. La nivel internațional, se poartă discuții masive de către ITF, ETF, ISF, IMO, ILO, UE cu operatori aerieni și țări care să permită navigatorilor zborul și staționarea în anumite locații de unde să poată merge la nave pe măsură ce acestea ajung în acele porturi. Pentru o perioadă de timp care încă nu poate fi clar definită, activitatea schimburilor de echipaje va fi foarte anevoioasă cu eforturi și sacrificii mari din toate părțile. Având în vedere evoluția coronavirusului în toată lumea și ținând cont de obligațiile constituționale și legale de ocrotire a sănătății și asigurare a securității umane a cetățenilor României, în temeiul art.112 alin (1) din Constituția României, republicată, și a art.193 din Regulamentul Camerei Deputaților, în contextul în care schimburile de echipaj se realizează în prezent cu dificultăți sau amânări din cauza închiderii granițelor ca urmare a pandemiei actuale, vă rog domnilor miniștrii să ne comunicați ce măsuri imediate au în vedere Ministerele pe care le conduceți pentru  deblocarea situaţiei  în care se află la momentul actual cetățenii români, de profesie navigator, rămași blocați în toată lumea datorită suspendării totale a zborurilor către/dinspre principalele hub-uri aeriene  europene și asiatice.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *