Virgil Popescu (Energie): „Preț mai mic la energie, eu zic să mai așteptăm câteva luni… Vor fi probleme cu românii plecați de acasă”

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat că în câteva luni va începe să funcționeze cu adevărat concurența în ceea ce privește prețurile la serviciile de energie electrică pentru consumatorii casnici.

„În ceea ce privește prețul mai mic al energiei electrice, eu zic să mai așteptăm câteva luni de zile. Există deja oferte mai mici, dar să mai așteptăm ca prețurile să se așeze și să înceapă să funcționeze concurența reală. De fapt, unii dintre clienți se vor duce singuri în altă parte, dar sunt convins că vor fi furnizori care vor canibaliza piața altor furnizori. Și sunt foarte mulți furnizori care au oameni în reglementat, nu i-au trecut în concurențial, ori acolo este o piață care sunt sigur că va fi atacată de alți furnizori. Ori ca să-l muți pe client de la unul la altul trebuie să-i oferi condiții și, mai ales, preț mai bun”, a spus Ministrul Energiei.

Virgil Popescu a precizat și că este exclus ca un consumator care optează pentru serviciile unui furnizor care nu oferă și distribuție să aibă probleme la avarii.

Este exclus ca un consumator care alege un furnizor ce nu are și distribuție să aibă probleme la avarii. Și la gaze e valabil și la energia electrică”, a afirmat acesta. Popescu a explicat că s-a ajuns la un acord cu ANRE și cu Consiliul Concurenței, potrivit căruia consumatorul trebuie să beneficieze de cea mai bună ofertă de preț la energia electrică, fie că rămâne la furnizorul actual, fie că se mută la un altul:

Nu pun 6 milioane de oameni pe drumuri să-și schimbe contractele într-o lună, două sau într-un anumit termen, ci oblig furnizorii să ofere cele mai bune prețuri la energie, în așa fel încât consumatorul să beneficieze de cea mai bună ofertă. Pornim de la premisa că avem în centrul acestei piețe concurențiale clientul, nu furnizorul”, a mai declarat Virgil Popescu.

Joi am avut o ședință la Consiliul Concurenței, împreună cu ANRE, și am căzut de acord pe acest principiu. Furnizorul trebuie să spună: dacă vrei să rămâi la mine, ai oferta asta, dacă nu vrei să rămâi, poți pleca. Dacă nu te muți între timp, îți rămâne această ofertă. Așa trebuie făcut, nu să ma duc eu să caut, eu să am timp să caut, dar până găsesc, să am cea mai bună ofertă a furnizorului meu, nu pe cea mai scumpă. Acesta este principiul asupra căruia am căzut de acord cu ANRE și Consiliul Concurenței”, a mai spus ministrul.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, susține că întreg procesul prin care românii își aleg furnizorul de energie electrică se desfășoară anevoios. El crede că românii nu trebuiau puși pe drumuri, ci companiile să își înainteze ofertele către ei:

„Nu era nevoie de tevatura schimbării contractelor de energie electrică. Nu pun termen într-o lună, două sau trei și să-l pun pe om oe drumuri. (…) Vor fi probleme cu românii plecați de acasă, în străinătate. Dacă locuiește cineva în locuința respectivă totuși își pot face modificarea. Dar pentru cei din străinătate mă bazez că se pricep să folosească email-ul și e mai ușor. Problema e la cei din mediul rural, persoane în vârstă, care nu se pricep. De asemenea, pe viitor trebuie să simplificăm procedura de schimbare a furnizorului. Se cer multe acte”, a mai spus Virgil Popescu.

Piaţa de electricitate a devenit complet liberalizată începând de la 1 ianuarie 2021, ceea ce înseamnă că românii nu mai plătesc preţuri stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), ci trebuie să compare şi să-şi aleagă de pe piața liberă oferta care li se potriveşte cel mai bine. Potrivit datelor Autorității de Reglementare în Energie, din cei 8,7 milioane de clienți casnici, sub 3 milioane erau pe piața concurențială, în timp ce 5,7 milioane beneficiau de preţuri reglementate de stat, care nu mai sunt aplicabile de la 1 ianuarie. Liberalizarea înseamnă că preţurile nu vor mai fi reglementate, iar furnizorii vor achiziţiona toată cantitatea de energie de pe bursă. Cei şase milioane de consumatori care au rămas în piaţa reglementată au două posibilităţi: fie nu fac nimic, rămân cu vechile contracte şi plătesc automat preţuri numite „de serviciu universal”, care vor fi mai mari cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă (concurenţială). Momentul i-a luat prin surprindere pe majoritatea consumatorilor.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *