Spread the love

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Recent, companiile de navigație au suspendat la mijlocul lunii trecute pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se pot confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime, cu solicitări.

Din România, au plecat mai multe solicitări de la Sindicatul Liber al Navigatorilor, iar Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV) a reușit să obțină prelungirea pentru trei luni a certificatelor la navă pentru cei aflați deja în voiaj, pentru evitarea unor complicații birocratice. Totodată, directorul general al CERONAV, Ovidiu Cupșa, vicepreședinte al Comitetului 1 al Adunării Generale a IMO, a încercat să convingă Secretariatul General să desemneze navigatorii drept personal esențial sau key-workers, pentru ca activitatea maritimă să păstreze un ritm în parametri optimi.

Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis circulara mult așteptată: se recomandă statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

Printre măsuri se cere:

– exceptarea de la restricțiile de circulație internațională,

– recunoașterea reciprocă de către state a actelor de identitate, certificate de competență, cursurilor STCW conforme, că putând face dovada capacității de a profesa, pentru realizarea schimburilor fără alte documente suplimentare,

– permisiunea debarcării în porturi și a tranzitării libere a teritoriilor statelor în care se realizează schimbul de echipaj,

– aprobarea unor protocoale de consultare/diagnosticare rapide, adecvate schimbului de echipaj.

„Un pas necesar pentru deblocarea schimburilor de echipaj. Pandemia de coronavirus a afectat transporrul maritim și schimburile de echipaj la nivel mondial. Încă din data de 20 martie am transmis o scrisoare către IMO, fiind unul dintre cei care a cerut declararea de către IMO a marinarilor ca fiind “key workers”. Circulara transmite, de asemenea, recomandări adecvate și liberei circulații a navelor, subliniind rolul vital pe care îl are transportul maritim în economia mondială și în lupta împotriva pandemiei. Așa cum estimam, implementarea acestor recomandări de către statele membre, va permite reluarea schimburilor de echipaj în următoarele săptămâni. Cu cât mai repede, cu atât mai bine!”, a apreciat Ovidiu Cupșa.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *