STUDIU Aproape jumătate dintre profesori consideră programa prea încărcată. 30% se plâng de obligațiile birocratice

Programă încărcată sau inadaptată, obligaţii birocratice, sprijin scăzut de la nivelul Ministerului Educaţiei şi insuficiente dotări digitale pentru şcoli sunt probleme indicate de către profesori ca principale obstacolele în calea performanţei, relevă un sondaj World Vision. Conform unui comunicat transmis joi de organizaţie, 96% dintre profesorii chestionaţi au afirmat că îşi doresc să fie consultaţi prin chestionare privind decizii în domeniul educaţiei şcolare (75% în mare măsură şi 21% în măsură medie). Pentru a răspunde acestei nevoi, World Vision a lansat proiectul „Inspectoratul Şcolar Civic” prin care va crea prima platformă de consultare online integrată pentru profesori, elevi şi părinţi.

În cadrul proiectului, organizaţia a realizat un prim chestionar online de consultare, completat de 375 dintre cele 570 cadre didactice înscrise în prima săptămână după lansare.

Pentru respondenţii la chestionar, principalele obstacole care îi împiedică să obţină performanţe mai ridicate cu elevii sunt ‘programă încărcată’ (46%) sau ‘inadaptată’ (20%), ‘obligaţiile birocratice’ (35%) sau ‘sprijinul scăzut la nivel de minister (decizii, modificări dese, bulversante)’ (24%), insuficienţa ‘dotărilor digitale ale şcolilor’ (30%), dar şi ‘lipsa unui mediu stimulant’ (30%). Nu în ultimul rând, cadrele didactice amintesc de ‘lipsa de implicare a părinţilor’ (25%) şi de ‘problemele socio-economice ale familiilor’ elevilor (25%)”, se precizează în comunicat.

Dacă ar avea ocazia să transmită un mesaj către factorii de decizie la nivel naţional sau judeţean, 27% din cadrele didactice înscrise în proiect ar solicita în primul rând „mai puţine schimbări”.

Aşa cum detaliază respondenţii, atunci când aceste schimbări sunt totuşi necesare, ar trebui să aibă în vedere o consultare largă a profesorilor, să fie anunţate şi explicate din timp, să aibă la bază studii de impact şi o analiză a consecinţelor administrative ale acestora, pentru a evita blocaje în activitatea şcolilor. În al doilea rând, 19% dintre respondenţi ar solicita factorilor de decizie să cunoască mai bine realităţile din teren, să experimenteze direct contextele dificile cu care şcolile se confruntă. În plus, din mesajele transmise de cadrele didactice factorilor de decizie, rezultă nevoia de transparenţă, înţelegere, colaborare, mentorat şi empatie din partea decidenţilor, mai ales la nivel judeţean (33% dintre respondenţi)”, informează World Vision.

Platforma online de consultare a cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor va rămâne la dispoziţia organizaţiilor partenere şi a Ministerului Educaţiei pentru fundamentarea deciziilor şi politicilor educaţionale viitoare. De asemenea, prin implicarea beneficiarilor, vor fi organizate 120 de webinarii pentru formarea profesorilor şi elevilor pe teme şcolare şi civice, anunţă World Vision.

Nevoia unui astfel de proiect este extrem de mare. Profesori vor să fie consultaţi. În cadrul evenimentului, un director de şcoală ne-a mărturisit că, în peste 10 ani de activitate, nu a primit niciodată chestionare de consultare pe filieră instituţională, cu excepţia celor primite de la ONG-uri”, a declarat Bogdan Romanică, managerul proiectului.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *