STUDIU 2 din 3 români au încredere în Vest. Tinerii fără studii superioare, publicul cel mai VULNERABIL la propaganda rusească
Cel mai recent studiu realizat de Centrul pentru Promovarea Participării și Democrației din SNSPA ( CPD) indică faptul că tinerii inactivi, fără studii superioare, sunt publicul cel mai vulnerabil la propaganda rusească, în prezent. Însă românii, în ansamblu, rămân puternici susținători ai modelului occidental. Informațiile actuale despre invazia din Ucraina ne oferă oportunitatea de a analiza mult mai atent dinamica propagandei anti-occidentale, a curentelor populiste și a conversațiilor online despre situația regională, susține Dan Sultănescu, director de cercetare, CPD SNSPA.
Acest raport conține un studiu mixt despre România în contextul crizei din Ucraina, cu rezultate derivate din analiza conversațiilor online, tendințelor de căutare online, precum și atitudinilor populației. Astfel, analizăm comunicarea pe Facebook (pentru a identifica tendințele de manifestare a vocilor pro-Rusia din România), cautarile pe Google (pentru a identifica nivelul interesului românilor pentru criza din Ucraina, dar și pentru Rusia și NATO), precum și mai multe date de sondaj (pentru evaluarea încrederii românilor în actorii geopolitici principali). La toate, adăugăm date de context din spațiul online (pe baza unei analize complexe referitoare la evoluția recentă a narativelor populiste în social media din România).
CONCLUZII ALE DATELOR DE SONDAJ – ATITUDINILE POPULAȚIEI.
Nivelul încrederii românilor în autorii occidentali rămâne ridicat – 2 din 3 români au încredere în Vest și resping Rusia, si doar 15% susțin “modelul estic”. Totusi, peste un sfert dintre români (27%) au ajuns sa considere integrarea României în NATO și UE “o greșeală”.
Tot 27% consideră că NATO nu ar ajuta România în cazul unui atac și că Rusia este mai puternică decât NATO. In plus, deși încrederea-n Rusia nu depășește 15% la nivelul populatiei, în randul tinerilor inactivi si fara studii superioare, acest procent urca la 23%. Publicul cel mai expus la propaganda si dezinformare este format din tineri inactivi fără studii superioare și, respectiv, muncitori fără studii superioare. Împreună, aceste publicuri compun 45% din populație.
Exista o amplificare a narativelor anti occidentale în peisajul online românesc. Potențialul conflict din Ucraina a crescut luna trecută vizibilitatea mesajelor anti-NATO, anti SUA și anti Vest în general. TikTok reprezinta 6% din impactul conversatiilor online despre Ucraina. În zona social media există ample clustere conservatoare (asociate partidelor populiste sau mișcării antivaccin) care sunt potențiali promotori ai mesajelor anti occidentale. Paginile și grupurile de Facebook cu conținut pro-Rusia sunt mai vizibile decât în trecut. Iar pagina ediției românești Sputnik este mult mai activa decat alte ediții Sputnik din regiune.
Sursa datelor:
Comunicarea Facebook – s-au folosit doua surse de date (Zelist Monitor si CrowdTangle)
Cautarile online – Google Trends
Rapoarte CPD – evaluarea populismului, evaluarea comunicarii anti-occidentale
Sondaje de opinie – trei studii, realizate prin metoda CATI, in lunile decembrie 2021, ianuarie 2022 si, respectiv, februarie 2022, pe esantioane reprezentative pentru populatia adulta din Romania
PE ACELAȘI SUBIECT: