Spread the love

Președintele Klaus Iohannis a declarat luni că școlile, grădinițele și universitățile vor rămâne închise până în septembrie. Totodată, a anunțat măsurile pentru sistemul de învățământ, conform cărora „studenții își vor continua învățarea online, iar examenele se pot susține și online. Fiecare instituție, în baza autonomiei universitare, va stabili modul și data stabilirii examenului”.

Începând cu data de 09.03.2020, învățământul universitar din domeniul sănătății a fost sistat, nemaifiind permisă intrarea în spitale a studenților, cu excepția situațiilor de voluntariat în sprijinul medicilor și a combaterii răspândirii Covid-19. Astfel, Universitățile și Facultățile de Medicină și Farmacie din țară au demarat desfășurarea orelor de curs și a lucrărilor practice în mediul online.

În contextul în care studenții din domeniul sănătății se află în imposibilitatea reluării activității didactice fizice (lucrări practice/stagii/laboratoare), rămân o serie de întrebări fără răspuns privind cadrul legislativ, anunță, luni, Alianța Studenților din Domeniul Sănătății (ASDS). Programele de studiu ce vizează medicina necesită atât o parte didactică teoretică, cât și una practică. Totodată, Legea Educației Naționale prevede că orele în cadrul facultăților de medicină se pot desfășura în instituții precum unităţi sanitare publice, în institute, în centre de diagnostic şi tratament, în secţii cu paturi, în laboratoare şi în cabinete. De asemenea, desfășurarea programelor de studii ale Universităților de Medicină și Farmacie se pot desfășura numai la categoria „cu frecvență”, fapt ce se află în contradicție cu situația actuală, activitatea didactică desfășurată online nefiind recunoscută de legislația în vigoare.

În acest context unic al Universităților de Medicină și Farmacie, studenții din anii terminali sunt cei mai afectați de incertitudinea acestei situații.

Potrivit ASDS, finalizarea studiilor este de o importanță deosebită pentru viitorul sistemului de sănătate românesc, iar „orice întârziere sau neconformitate între centrele universitare duce la un dezechilibru riscant”.

„Dorim așadar să tragem un semnal de alarmă cu privire la urgentarea elaborării unui plan de acțiune unitar, în colaborare cu reprezentanți ai studenților, ai universităților și ai Ministerului Sănătății. După finalizarea studiilor, zeci de examene și sute de ore de practică în spitale, studenții își demonstrează cunoștințele acumulate prin susținerea examenului de licență și a examenului de rezidențiat. Examenul de rezidențiat reprezintă primul pas realizat de absolvenți în direcția intrării lor, ca parte activă, în sistemul de sănătate, devenind unica sursă de departajare în alegerea viitorului domeniu de activitate, aspect fundamental pentru intrarea pe piața muncii în România. De aceea, facem un apel la adoptarea cât mai rapidă a unei soluții uniformizate pentru parcursul universitar actual al tuturor studenților, în special pentru a evita periclitarea unei noi generații de medici, stomatologi și farmaciști”, au precizat reprezentanții ASDS.

Prin urmare, Alianța Studenților în Domeniul Sănătății solicită organelor decizionale să aibă în considerare situația aparte în care se află studenții Facultăților de Medicină, Medicină Dentară și Farmacie, ce se confruntă cu imposibilitatea recuperării lucrărilor practice în mediul online și să lucreze împreună cu Ministerul Sănătății și conducerile Universităților la un plan de menţinere a unui parcurs universitar adecvat. Astfel, este esențială clarificarea modului de examinare și recuperare pentru programele de studiu de medicină, medicină dentară și farmacie, în conformitate cu legislația europeană, care să asigure recunoașterea ulterioară a întregului parcurs didactic.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *