Spread the love

Deputatul constănțean al USR, Stelian Ion, a formulat, luni, o interpelare ministrului Afacerilor Interne, Marcel Vela cu privire la situația internă și internațională a navigatorilor. Aceștia ridică probleme nu doar economice – prin prisma funcționării în condiții optime a transportului maritim, ci și de natură socială – oboseală și frustrare pentru cei plecați deja de mai multe luni și dificultăți financiare pentru cei aflați acasă. International Maritime Organisation a transmis recent tuturor celor 174 de state membre – inclusiv România – o circulară prin care navigatorii se recomandă a fi desemnați drept key workers sau personal cheie. Concomitent, Sindicatul Liber al Navigatorilor presează guvernul să implementeze reglementările din circulară. Dincolo de aceste demersuri, se adaugă și presiunea politică. Astfel, deputatul Stelian Ion îi solicită lui Marcel Vela să înlăture restricțiile de deplasare sau circulație din Ordonanța Militară nr. 7 în privința personalului navigant.

Interpelarea deputatului Stelian Ion:

Domnule ministru Marcel Vela,

Una dintre categoriile profesionale afectate de pandemie, despre care însă nu se vorbeşte aproape deloc, este cea a navigatorilor. Concret, schimburile de echipaje au devenit anevoioase, în sensul că personalul navigant aflat deja pe mare este împiedicat să debarce, în timp ce lucrătorii care ar trebui să-i înlocuiască sunt blocaţi pe uscat. În urmă cu o săptămână, Organizaţia Maritimă Internaţională, agenţie a ONU, le-a solicitat guvernelor din întreaga lume să menţină deschis lanţul comercial maritim acordând un statut special, de „lucrători cheie”, celor care muncesc pe mările şi oceanele lumii. Acestui apel i s-a alăturat zilele trecute și Sindicatul Liber al Navigatorilor din România. Chestiunea ridică două probleme. Pe de o parte, la nivel macro, este importantă menținerea permanenței lanțului de transport maritim, prin intermediul căruia se asigură cca. 90% din comerțul mondial. Pe de alta, la nivel uman individual, personalul navigant vine de pe nave, care nu pot fi considerate automat „zone roșii”. Ei lucrează și trăiesc acolo în medii izolate, practic mai sigure decât majoritatea zonelor de uscat, și primesc de la armatori echipamente de prevenție pentru deplasarea spre casă. Problema pentru navigatori apare în momentul în care, sosiți în țară, sunt puși în carantină instituționalizată împreună cu alte persoane cu risc de a fi contractat virusul covid-19.

Prin urmare, în numele lor, vă solicit, dle ministru:

– să permiteți personalului navigant să revină în țară aplicându-i-se izolarea la domiciliu și nu plasarea în carantină instituționalizată.

– să aprobați protocoale rapide de consultare și diagnosticare a personalului care urmează să se îmbarce și a celui care a fost debarcat.

– să înlăturați acele restricții naționale de deplasare sau de circulație – sporite prin Ordonanța militară 7 – care îngreunează îmbarcarea sau repatrierea personalului navigant.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *