Spread the love

Un uriaș proiect de infrastructură ar putea lua naștere în curând în România: o autostradă și o linie de cale ferată care să lege portul Constanța de portul Gdansk din Polonia. Este un proiect care ar urma să fie făcut cu partea americană, o „investiție uriașă”, după cum a declarat vineri ambasadorul SUA la București, Adrian Zuckerman. Astfel, în cadrul proiectului „Inițiativa celor Trei Mări”, o platformă politică a statelor membre ale Uniunii Europene, care au ca scop stimularea cooperării din regiune, accelerarea proceselor de dezvoltare și modernizarea a infrastructurii, țara noastră a avansat o serie de propuneri de proiecte care să contribuie la atingerea obiectivelor stabilite.

Totodată, ministrul Economiei, Virgil Popescu, s-a întâlnit vineri, la Washington, cu secretarul Departamentului de Energie, pentru un acord de cooperare interguvernamentală care prevede recondiționarea unui reactor de la Cernavodă.

Despre aceste proiecte, deputatul constănțean al USR, Stelian Ion, a arătat duminică faptul că au „implicaţii majore din punct de vedere strategic pentru Dobrogea şi arată o politică principială şi coerentă din partea României.

Un acord şi o idee de mare importanţă pentru ţara noastră, pentru Dobrogea şi pentru Constanţa au fost anunţate de ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, dl Adrian Zuckerman. Acordul dintre guvernele României şi SUA stabileşte retehnologizarea reactorului 1 şi construcţia reactoarelor 3 şi 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă, de un consorţiu de firme din SUA, Canada, România şi Franţa. Au fost astfel scoşi din joc chinezii, cu care PSD ar fi vrut să realizeze aceste lucrări. Viorica Dăncilă, mânată de interesele actualului puşcăriaş care conducea PSD, semnase anul trecut o înţelegere cu o companie chinezească investigată de americani pentru furt de tehnică militară. Pesediştilor nu le-a păsat, ci au făcut ce ştiau mai bine: au semnalizat Vest în timp ce virau spre Est. Schimbarea partenerilor în acest proiect are implicaţii majore din punct de vedere strategic pentru Dobrogea şi arată o politică principială şi coerentă din partea României.Dar marele potenţial de nod energetic emergent al Dobrogei va avea şi mai mult de câştigat dacă se va concretiza ideea extraordinară a unei autostrăzi şi a unei căi ferate Constanţa-Gdansk, anunţată de dl ambasador. O legătură între Marea Baltică şi Marea Neagră nu este nouă. În secolul al XVIII-lea, polonezii luau în calcul o astfel de conexiune din raţiuni strict comerciale. După primul război mondial, tot polonezii au avansat o astfel de legătură în cadrul proiectului Intermarium, în care prevala ideea geopolitică. După sfârşitul războiului rece, în 2006, aspectul comercial a revenit în prim-plan prin semnarea acordului pentru Via Carpatica, un drum care ar fi urmat să coboare din ţările baltice până la Mediterana, proiect pornit pe porţiuni şi care ar putea integra autostrăzi deja existente pe teritoriul României. Uniunea Europeană a încurajat şi ea o cale între cele două mări, dar fluvială, pe râurile din Polonia, Belarus şi Ucraina.Sigur că la acest moment, legăturile terestre Constanţa-Gdansk par doar o idee a actualei administraţii americane. Şi sigur că planul vine în continuarea politicii preşedintelui Trump de consolidare a flancului de răsărit al NATO, cu focalizare asupra Mării Negre, şi de strângere a legăturilor cu statele din Europa de Est, ocolindu-le pe cele din vestul continentului. Fără să ne entuziasmăm deci, avem totuşi speranţa că aceste căi de transport terestru vor deveni realitate permiţându-i Constanţei să se dezvoltate pe măsura potenţialului său, unul dintre cele mai mari din ţară şi din Europa. Beneficiile însă vor fi majore pentru întreaga ţară, de securitate, dar şi pentru că astfel estul României va avea condiţiile să ajungă din urmă regiunile vestice”, a transmis deputatul Stelian Ion.

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *