Spread the love

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat, miercuri seară, cifre îngrijorătoare în privința transporturilor din România. Bode a precizat în cadrul unei emisiuni televizate faptul că, practic, transportul naval este singurul în parametri normali, iar toate celelalte tipuri de transport – rutier, feroviar sau aerian, sunt afectate profund de criza provocată de pandemia de coronavirus.

Potrivit ministrului Transporturilor, la începutul lunii martie au avut loc adevărate blocaje la punctele de frontieră, ca urmare a numărului mare de autovehicule care transportau marfă. Pentru deblocarea situației, a fost nevoie de o Ordonanță Militară care a introdus o serie de culoare verzi, speciale pentru acest tip de transport, pentru ca aprovizionarea să fie asigurată în ritm relativ normal.

„Toate măsurile pe care autoritățile le-au luat în domeniul transporturilor au fost cu scopul de a facilita aprovizionarea populației, care reprezintă o linie vitală pentru funcționarea economiei. În ceea ce privește transportul de marfă, la începutul lunii martie ne-am confruntat la un blocaj la frontieră cu Ungaria – Slovacia, Austria și printr-un efort extraordinar am deblocat acea situație și am adus în România zeci de mii de camioane care transportau marfă. (…) Comisia Europeană a emis un set de recomandări, pe 23 martie, astfel încât toate statele membre să faciliteze transportul de marfă, fiecare stat membru să își facă acele culoare verzi, iar timpul de așteptare să fie redus la maxim 15 minute la frontieră. România a făcut cinci culoare, avem un punct unic de contact unde toate statele membre se consultă, pe acele culoare circulă camioanele, avem 1.000 de camioane care tranzitează România, trebuie să părăsească România în 48 de ore, au dreptul să oprească în stații stabilite cu MAI, au dreptul să staționeze pentru odihnă în puncte de staționare stabilite. 3.000 de camioane intră pe zi în România. Prin ultima O.M. am reglementat ce se întâmplă cu șoferii, am simplificat procedurile cu declarațiile. (…) Autoritățile trebuie să știe în orice moment unde se află șoferul între două curse. Astăzi, transportul de marfă în România nu întâmpină blocaje, așa cum a fost la începutul lunii martie. Sunt reguli clare pentru șoferii de schimb. Și ei au același regim, sunt consultați la intrarea în frontieră, dacă nu prezintă simptome asociate covid 19 au aceleași drepturi pentru a nu bloca transportul de marfă. Lucrăm împreună cu MAI, la sistematizarea punctelor de trecere a frontierei. Primul obiectiv a fost realizat. Ministrul nostru (Marcel Vela – n.r.) cu ministrul ungar au decis ca la Nădlac să separe cele două puncte, Nădlac 1 să rămână pentru persoane și Nădlac 2 strict pentru marfă. Vom reconfigura toate cele 11 puncte de frontiere terestre, astfel încât să avem culoare doar pentru marfă”, a spus Lucian Bode.

Dacă s-au găsit soluții pentru transportul rutier de marfă, pentru transportul de persoane încă se caută soluții.

„Transportul rutier de persoane se află într-o situație dificilă. Transportul internațional este suspendat, iar interjudețean/intrajudețean deocamdată este funcțional, dar redus ca intensitate, vorbim de reduceri de până la 80-90%. Am avut o discuție cu toți ceilalți miniștri din statele membre, deocamdată doar două țări au interzis transportul interjudețean/intrajudețean și în regim de taxi. (…) Fiecare stat membru își gestionează cum știe mai bine aceste moduri de transport și împreună cu industria vom lua o decizie. În aceste momente căutăm soluții. (…) Ne gândim la măsuri sectoriale. Ieri și azi am avut o discuție cu principalele confederații sindicale de transport persoane și cu asiguratorii să găsim o soluție astfel încât asigurarea obligatorie RCA să fie amânată, suspendată, să mai luăm și prin acest demers presiunea de pe aceste companii, grav afectate în această perioadă”, a mai spus Lucian Bode.

Poate cea mai afectată componentă a transportului intern, la această oră, este cea feroviară. Potrivit ministrului Transporturilor, pierderile la CFR Călători sunt… îngrozitoare.

„Înainte de criză, în România circulau 600 de trenuri de marfă, din care jumătate CFR Marfă, operatorul de stat. În acest moment, sub 10% este afectat. S-a redus foarte puțin numărul de trenuri. În schimb, în privința transportului de persoane, 30% din 1.7660 de trenuri sunt suspendate. CFR Călători, care are cam 80% din piață, automat ne duce la pierderi semnificative. În primele zile ale lunii aprilie, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75%. (…) Noi trebuie să luăm măsuri acum. Am trimis în concedii de odihnă, telemuncă personalul TESA, se lucrează 4 zile pe săptămână din 5, am trecut și în șomaj tehnic, dar va trebui să intervenim cu măsuri sectoriale, pe fiecare mod de transport – rutier, feroviar, aerian, naval – singurul care se desfășoară în parametri normali. Transportul feroviar este cel mai curat. Această criză se va termina și transportul pe calea ferată trebuie să fie încurajat. Investițiile trebuie să continue, astfel încât să modernizăm materialul rulant, vagoane, locomotive noi, în perioada post-criză”, a explicat Lucian Bode.

Ministrul Transporturilor a mai adăugat faptul că transportul aerian este, la rândul său, puternic lovit în această perioadă. Cu zboruri internaționale și interne suspendate, compania de stat TAROM – aflată de altfel și înainte de criză în situații dificile, are nevoie de sprijin financiar urgent. În acest sens, ministru Bode speră la un pachet de salvare, care trebuie obținut urgent, întrucât companiile aeriene nu vor putea rezista la prelungirea stării de urgență cu încă 30 de zile.

„La nivel european, transportul aerian a scăzut cu 91%. În România, cu 94%. Dramatic pot să spun. În România, sunt 15 operatori aerieni. Avem 16 aeroporturi, 4 aparținând statului și 12 care țin de autoritățile. O scădere semnificativă de 94%, în România, practic avem suspendate zborurile spre zonele roșii. Nici dinspre zonele roșii. Sunt suspendate zborurile interne. TAROM și BlueAir nu mai operează pe zboruri interne. Căutăm soluții și în perioada de criză și post-criză, dar pentru companiile aeriene – dacă mai așteptăm să treacă și următoarea etapă de 30 de zile – va fi foarte târziu. De aceea am demarat discuțiile cu Comisia Europeană, până vineri trebuie să trimitem solicitarea unui ajutor pentru compensarea efectelor pandemiei – 65 milioane de euro pentru fiecare companie, pentru a salva cele două companii, dar TAROM în special. Primise acel ajutor de salvare de 36 de milioane de euro, aprobare pentru ajutor – banii încă nu îi are în cont. Suntem în discuții cu furnizorii să renegociem, să regândim contractele de leasing pentru aeronavele noi care au venit acum câteva săptămâni, astfel încât să funcționăm cu compania. (…) Discutăm amânarea acestor rate și dacă accesăm acel ajutor de salvare va fi utilizat doar pentru plata acelor rate și ne-am asumat că îi returnăm în 6 luni. Dacă constatăm că nu putem să returnăm acest ajutor am risca acele aeronave să fie, practic, confiscate și acest lucru ar fi total nepotrivit. Nu am avea cum să funcționăm în aceste condiții. Încercăm să găsim soluții”, a mai explicat ministrul Bode.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *