Sistem de PENSIONARE pentru navigatori, în baza contribuțiilor… armatorilor? „Problema pe termen lung se rezolvă prin PAVILIONUL ROMÂNESC”

Despre un sistem de pensionare pentru navigatorii români se discută de mai mulți ani și, cel mai probabil, se va discuta și de acum încolo. Navigatorii – atrași de salariile mari – consideră că sunt departe de anii bătrâneții și, când se retrag din activitate, beneficiază de o jenantă pensie minimă. Totodată, avem și un blocaj – muncind în condiții grele ani de zile, aceștia nici nu vor să audă de încadrarea în sistemul românesc de pensionare, ale cărui contribuții sunt îngrozitoare și nu sunt dispuși ca banii să fie dați unui stat care nu oferă înapoi nici un fel de serviciu.

Între timp, deputatul constănțean al AUR, Dănuț Aelenei, a propus un sistem care să aibă la bază nu statul, ci armatorii, care să asigure un soi de contribuții – în urma îndeplinirii unor condiții – pentru navigatori. Întrucât statul nu poate să intervină într-o astfel de practică, Aelenei s-a referit recent la IMO (detalii, AICI!)

Sindicatul reprezentativ al navigatorilor, SLN, reacționează la propunerea parlamentarului și arată că ILO (International Labour Organisation – n.r.) se ocupă cu condițiile de muncă și de viață, iar președintele sindicatului, Adrian Mihălcioiu, s-a arătat dezamăgit de faptul că deputatul Aelenei nu s-a consultat cu ei înainte să inițieze o propunere:

„IMO reglementează standarde minime de siguranță. ILO sunt cei care se ocupă teoretic cu condițiile de muncă și viață. Și există reglementare privind asigurările sociale și de sănătate pentru navigatori MLC 2006. Problema e că țările paradis fiscal gen Liberia, Panama, Bahamas etc. Nu îi interesează decât la modul  declarativ acest aspect. Acest subiect dezbătut în public nu poate decât să facă rău acestei categorii socio- profesionale. Era preferabil să vorbească mai întâi cu organizația reprezentativă a navigatorilor care are toată expertiza pe acest subiect, adică cu noi…”, a spus Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

Totodată, directorul general al CERONAV, ambasador al IMO, Ovidiu Cupșa, consideră că inițiativa este lăudabilă – de asemenea, i-a recomandat deputatului să se adreseze SLN și, implicit, ILO – însă din perspectiva sa o soluție pe termen lung este… pavilionul românesc:

„Este mai degrabă apanajul SLN și al Ministerului Muncii. Este adevărat că marinarii nu au un sistem de pensionare la finalul carierei, a mai fost și situația asta pandemică unde s-au confruntat și cu alte probleme. E o discuție o măsură reparatorie pentru marinari, dar pe unii ar putea să îi bucure, pe alții să îi supere. Din punctul meu de vedere, singura și cea mai bună soluție este crearea legislației de pavilion – să avem cât mai multe nave sub pavilion românesc, pentru că atunci am vorbi de companii românești. Este o măsură pe termen lung. Inițiativa este lăudabilă, dar nu e apanajul unui organism mondial să poată să rezolve acest deziderat. ILO se ocupă de condițiile de muncă”, a spus Ovidiu Cupșa, pentru TOMIS NEWS.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.