Spread the love

Marile companii de navigație dau faliment, muncitorii rămân aproape „ai nimănui” pe mări și țărmuri străine. Ne bate Crăciunul la ușă, o mare sărbătoare a creștinătății, în care bunătatea, liniștea și sânul familiei ar trebui să fie valabile pentru toți. Nu este însă valabil și pentru românii plecați pe mări străine, care trăiesc o soartă cruntă, departe de casă. Joi, la Sindicatul Liber al Navigatorilor, a avut loc un eveniment emoționant, la care au participat navigatorii membri ai acestei formațiuni cu prilejul sosirii lui Moș Crăciun! În contextul acestui eveniment vesel, SLN își îndreaptă gândurile și pentru cei care în aceste momente suferă. Potrivit președintelui SLN, Adrian Mihălcioiu, finalul de an aduce și vești bune, dar și rele, pentru navigatori.

„Shiping-ul trece printr-o perioadă foarte grea, nu o spun eu, o spun specialiștii din domeniu și asta înseamnă că cifrele arată: capacitățile de transport s-au diminuat, companiile mari au dat faliment, foarte multe nave noi, moderne, care sunt trase pe dreapta pentru că au dat faliment companiile. Cazurile navigatorilor au fost pe măsură, într-adevăr mai puține decese și dispariții de la bord, dar au fost multe cazuri în care navigatorii români au fost abandonați, fără mijloacele necesare de supraviețuire. Și noi am pierdut din rândurile oamenilor de sindicat un număr însemnat de locuri de muncă printr-un faliment al unei companii, dar am reușit să reducem aceste pierderi prin semnarea a două noi contracte de muncă în 2016 cu doi armatori germani. În 2015 și 2016 avem 19 nave abandonate în toată lumea, s-au recuperat peste 1 mil. dolari pentru navigatori, din care 500.000 dolari prin inspectoratul ITF România, asta înseamnă o sumă mult mai mare față de cea de anul trecut. O statistică arată că s-au depășit toate așteptările, s-au recuperat mult mai multe milioane de dolari ca salarii neplătite de la armatori în 2016 față de 2015 și au fost mult mai multe nave cu probleme”, a spus Adrian Mihălcioiu.

În prag de Crăciun, navigatorii români încă au probleme

Potrivit președintelui SLN, organizația este deschisă în fiecare zi lucrătoare, așa cum a fost în 2016 și cum va fi și în 2017, finalul acestui an marcând și o veste bună pentru navigatori:

„SLN a avut porțile deschise în toate zilele lucrătoare ale anului, nici măcar o zi lucrătoare SLN nu a fost închis! Am lucrat, am reușit să colaborăm cu instituțiile statului. Avem și o noutate: Convenția STCW Manila 2010 să nu fie aplicată de la 1 ianuarie, ci de la 1 iulie 2017, mai avem încă șase luni răgaz ca toți navigatorii să își refacă cursurile și să își refacă certificatele de competență, este un lucru extraordinar realizat de către sindicate și printre ele ne regăsim și noi! (…) Avem foarte multe cazuri care au cerut ajutorul Sindicatului și aici cu durere în suflet spun că au fost și nemembri de sindicat, pentru care nu am putut să intervenim, pentru că nu putem să plătim avocați din banii sindicatului, dar am încercat să-i ajutăm pe toți cu sfaturi, cu logistică. Toți cei care au venit din partea noastră, au fost rezolvate. Mai sunt marinari români abandonați acum în Tailanda, Malaesia care nu și-a primit salariile, în Grecia avem o navă abandonată, sunt oameni tineri plecați pentru prima dată în voiaj, sperăm să-i aducem acasă cu ANR, cu salariile restante. Sunt marinari străini la noi în port, o navă olandeză, a cărei companie mamă a intrat în faliment, din fericire echipajul are un sindicat și am reușit să repatriem oamenii, au mai rămas doar de pază. Ce înseamnă să fii membru de sindicat, să fii acoperit cu un contract de muncă și cu un sprijin!”, a mai spus Adrian Mihălcioiu.

Navigația românească, în cifre

În România există 33.300 de brevete și certificate, 21.200 de navigatori în sistemul de siguranță a navigației și 12.100 ca personal auxiliar. Din cei 21.200 de navigatori, 15.800 sunt ofițeri și 5.400 nebrevetați. SLN a ajuns astfel la concluzia că, deși sunt mai mulți ofițeri față de 2015, au un loc de muncă mai puțini ca anul trecut!

La această oră, România se bazează practic pe 14.000 de navigatori activi din sistemul de siguranță a navei și 6.800 navigatori reprezentând personal auxiliar, rezultând aproximativ 20.800 navigatori. De menționat: din acești 14.000 de navigatori, 5.200 sunt membri SLN.

În ceea ce privește cazurile speciale înregistrate în acest an, s-au constatat patru cazuri de decese sau dispariții de la bordul navelor, 12 cazuri de accidente de muncă, 68 de navigatori în situația abandonului pe opt nave, 396 de cazuri de navigatori care au cerut individual ajutorul SLN sau ITF Romania, cazuri preluate și rezolvate cu succes de SLN; peste 1.100.000 USD recuperați pentru navigatori români și străini, din care aproximativ 560.000 USD reprezintă drepturi recuperate prin intervenția  Inspectoratului ITF în România sau 19 nave aflate în stare de abandon în toata lumea.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *