Spread the love

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Recent, companiile de navigație au suspendat la mijlocul lunii trecute pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se pot confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat cu solicitări Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime.

Din România, au plecat mai multe solicitări de la Sindicatul Liber al Navigatorilor, iar Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV) a reușit să obțină prelungirea pentru trei luni a certificatelor la navă pentru cei aflați deja în voiaj, pentru evitarea unor complicații birocratice. Totodată, directorul general al CERONAV, Ovidiu Cupșa, vicepreședinte al Comitetului 1 al Adunării Generale a IMO, a încercat să convingă Secretariatul General să desemneze navigatorii drept personal esențial sau key-workers, pentru ca activitatea maritimă să păstreze un ritm în parametri optimi.

Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis zilele trecute circulara mult așteptată: se recomandă statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

Sindicatul Liber al Navigatorilor împinge Guvernul de la spate

În același sens insistă și Sindicatul Liber al Navigatorilor, care a anunțat miercuri faptul că a început demersurile și către autoritățile din România pentru a obține recunoașterea navigatorilor ca personal cheie în sectorul transporturilor maritime. Pe modelul șoferilor care asigură transportul mărfurilor pe calea rutieră, SLN arată că navigatorii nu necesitǎ perioade de carantinare instituționalizate, ci maxim o izolare la domiciliu dupǎ ce aceștia revin acasǎ.

„Demersurile noastre au la bază circulara IMO 4204 / Add.6 și a Ghidului Comisiei Europene pentru măsurile de gestionare a frontierelor statelor membre. Navigatorii, ca şi personalul navigant aerian trebuie sǎ fie recunoscuți ca “LUCRᾹTORI CHEIE” ȋn sectorul transporturilor, ei fiind ȋn prima linie ȋn lupta ȋmpotriva COVID-19 prin menținerea economiei mondiale şi lanțului de aprovizionare, aşa cum cadrele medicale sunt ȋn prima linie pentru menținerea sectorului de sănătate global. Navigatorii care merg la nave precum şi cei care ȋşi ȋncheie contractul şi pǎrǎsesc navele sunt sǎnǎtoşi din toate punctele de vedere, testați profesional şi nu necesitǎ perioade de carantinare instituționalizate, ci maxim o izolare la domiciliu dupǎ ce aceștia revin acasǎ. La fel, cei care pleacǎ pe nave trebuie sǎ fie sǎnǎtoşi, sǎ fie testați cu rezultat negativ COVID-19 la plecarea din țarǎ şi la îmbarcarea pe navă. Numai aşa se poate asigura menținerea navelor ȋn operațiuni economice vitale şi ȋn menținerea lanțului de aprovizionare la nivel global. Sindicatul Liber al Navigatorilor susține aplicarea în România”, au transmis reprezentanții SLN.

Concret, Sindicatul Liber al Navigatorilor solicită următoarele:

-Desemnarea navigatorilor profesioniști și personal maritim indiferent de cetățenie când sunt în jurisdicția Romaniei ca „lucrători-cheie” care oferă un serviciu esențial,

– Acordarea navigatorilor profesioniști și personalului maritim toate scutirile necesare și adecvate de la restricțiile naționale de deplasare sau de circulație, pentru a facilita ȋmbarcarea sau repatrierea acestora ,

– Recunoașterea actelor de identitate, certificate de competență, cursurilor STCW conforme sau contractele ca fiind documente suficiente pentru realizarea schimburilor fără alte documente suplimentare,

– Aprobarea unor protocoale rapide de consultare/diagnosticare adecvate pentru schimbul de echipaj,

– Furnizarea informațiilor către nave și echipaje cu privire la măsurile de protecție de bază împotriva COVID-19 pe baza avizelor OMS.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *