Spread the love

Peste numai câteva zile sute de mii de elevi din întreaga țară vor începe școala. Potrivit calendarului stabilit de Ministerul Educației pentru anul școlar 2018 – 2019, elevii vor începe cursurile luni, 10 septembrie, iar anul școlar însumează 168 de zile lucrătoare, adică echivalentul a 34 de săptămâni. Semestrul I se încheie la 1 februarie 2019, în timp ce semestrul II începe în 11 februarie 2019 și se termină în 14 iunie 2019. Vacanța de iarnă pentru toate toate ciclurile de învățământ începe în 22 decembrie 2018 și se încheie în 13 ianuarie 2019. Vacanţa intersemestrială este programată în perioada 2 – 10 februarie 2019, vacanţa de primăvară între 20 aprilie și 5 mai 2019, iar vacanţa de vară între 15 iunie și 15 septembrie 2019. Suplimentar, elevii din învăţământul primar și preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 27 octombrie – 4 noiembrie 2018. Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a în 7 iunie 2019.

CITEȘTE ȘI:

Reorganizare ANAF: se revine la direcțiile județene ale Fiscului. Inițiatorul Mihu (PSD Constanța) se bucură de sprijinul lui Teodorovici

Decizia guvernanților de a începe anul școlar în 10 septembrie a nemulțumit pe toată lumea, de la părinți până la agenți economici din stațiunile de pe litoral și nu numai, care spun că sunt afectați de măsura Ministerului Educației. Printre cei care spun că a fost o decizie greșită începerea anului școlar în 10 septembrie se numără și senatorul de Constanța al PSD Ștefan Mihu. Acesta a trimis luni, 3 septembrie, o interpelare adresată, Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa. Printre altele, parlamentarul constănțean cere prelungirea vacanței de vară, ca o măsură de ajutare a economiei.

„Ministerul Educației Naționale a stabilit data de 10 septembrie 2018, că moment de începere a anului de învățământ 2018/2019. Din punct de vedere al structurii, noul an școlar va cuprinde 2 semestre (deși structură anterioară de 3 trimestre a întrunit aprecierea majorității părinților consultați în cadrul dezbaterii publice în domeniu, lansate de MEN, cu consultarea a 38.000 de cadre didactice, părinți și elevi) și va avea 34 de săptămâni, o vacanță de iarnă de 3 săptămâni, o vacanță de Paști de două săptămâni (în perioadă aprilie – mai 2019), precum și una intersemestrială. Remarc, însă, cu surprindere, diminuarea constanța, în ultimii ani, a perioadei totale destinată cursurilor, fapt care ne situează pe o poziție codașă în UE, din punct de vedere al perioadei medii de instruire atât în învățământul primar, cât și cel secundar (de la 36, la 35, iar acum, la doar 34 de săptămâni). În paralel, constat dilatarea vacantelor din timpul anului școlar concomitent cu diminuarea vacanței de vară, cu consecințe îndoielnice în ceea ce privește interesele turismului românesc, care are, în mod tradițional, o componența estivala semnificativă. În acest sens, consider că dacă perioadă de începere a cursurilor s-a dovedit a fi, în ultimii ani, destul de flexibilă, s-ar fi impus, mai curând, mai multă flexibilitate și în ceea ce privește interesele agenților economici din turism, care, în ultima instanță, coincid cu cele ale economiei naționale. Astfel, de exemplu, dilatarea vacanțelor din timpul anului școlar, concomitent cu diminuarea vacanței de vară aduce deservicii turismului ce se desfășoară pe litoralul românesc al Mării Negre, precum și celui montan sau din alte zone ale țării. Pe cale de consecință, având în vedere vremea deosebit de caldă din ultimii ani, propun responsabililor de resort din MEN să ia în considerare o decalare a perioadei de începere a cursurilor, evident, cu recuperarea lor ulterioară, pe durată vacanței de iarnă, astfel încât să se dea posibilitate familiilor cu copii de vârstă școlară la o prelungire a sezonului estival, fie și cu câteva zile. În acest sens, având în vedere noile condiții climaterice, apreciez că se impune luarea în discuție a unei vacanțe de vară, în perioadă 15.06 – 30.09. Pe de altă parte, tot în categoria minusurilor, menționez inițiativele încă anemice ale autorităților de resort legate de optimizarea spațiilor de învățământ, inclusiv funcționarea fără avize SANEPID și ISU a sute de școli! Nu în ultimul rând, cred că secretele unui învățământ performant rezidă nu doar din consultări publice, de genul celei inițiate de MEN, ci, mai curând, din efortul conjugat al specialiștilor din MEN și al profesorilor din școli și universități legate de regândirea conținutului întregului proces de învățământ. Astfel, sistemul de învățământ din țara noastră ar trebui să aloce o atenție sporită și o pondere tot mai relevanță, în pregătirea viitorilor elevi și studenți, formării efective a acestora pentru o viitoare carieră în producție, proiectare sau cercetare, cu încurajarea gândirii creatoare, dirijată spre inovație și cercetare, în detrimentului atitudinii pasive, de simplă memorare și reproducere a unor texte, altfel relativ depășite și ușor de identificat de către elevi și studenți în cărțile și manualele școlare și universitare. Față de cele de mai sus, va rog, stimate domenule ministru, să îmi prezentați strategia și măsurile concrete avute în vedere de Ministerul Educației Naționale în vederea remedierii aspectelor semnalate“, arată Ștefan Mihu în interpelare.

Deși, punctul de vedere al senatorului constănțean este argumentat, suntem convinși că propunerea lui Mihu de a mări vacanța de vară va fi sortită eșecului, pentru că și alte inițiative în acest sens au fost respinse din start de „strategii“ de la București.

CITEȘTE ȘI:

Senatorul Mihu trimite scrisori la premier și la Ministerul Apelor: „Proiectul Plaja Terapeutică, singura plajă pentru persoanele cu dizabilităţi, a fost blocat”

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *