Plenul Senatului a adoptat, luni, cu 99 de voturi ‘pentru’ și 3 abțineri, proiectul de lege al Guvernului privind salariul minim adecvat (salariul minim european). Legea de modificare a Codului Muncii urmează să fie transmisă Camerei Deputaților, pentru dezbatere și vot. Salariul minim ar urma să crească la cel puțin 4.100 de lei brut de la 1 ianuarie, adică aproximativ 2.450 lei net, față de 2.363 lei net cât este în prezent.
Un vot de susținere a venit și de la senatorul liberal constănțean, Septimiu Bourceanu:
„Marcăm un pas important înainte pentru forța de muncă din România și angajamentul nostru de a îmbunătăți standardul de viață al tuturor cetățenilor. Ne aliniem la standardele europene care asigură o compensație echitabilă pentru muncă. Această decizie, susținută de PNL, reflectă dedicarea noastră pentru justiția economică și echitatea socială. Prin creșterea salariului minim la cel puțin 4.100 de lei brut începând cu 1 ianuarie, luăm o măsură decisivă pentru a îmbunătăți bunăstarea Această creștere se traduce în aproximativ 2.450 de lei net, o îmbunătățire semnificativă față de actualul 2.363 de lei net. Implicațiile adoptării unui salariu minim european sunt profunde. Aceasta nu doar că îmbunătățește puterea de cumpărare a cetățenilor, dar stimulează și creșterea economică prin creșterea consumului. Mai mult, stabilește un precedent pentru salarii echitabile în toate industriile și domeniile, încurajând o forță de muncă mai competitivă și motivată. Pe măsură ce avansăm, este crucial să ne asigurăm că această tranziție este lină și benefică atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Sunt încrezător că, prin implementare atentă și dialog continuu cu părțile interesate, vom vedea efecte economice pozitive care contribuie la o Românie mai prosperă și mai echitabilă. Îi îndemn pe colegii din Camera Deputaților să sprijine această legislație și să ne ajute să deschidem calea către un viitor economic mai bun”, a spus senatorul Bourceanu, pentru TOMIS NEWS.
Modificările aduse în comisii față de proiectul Guvernului sunt următoarele:
– Salariul minim brut se stabilește anual prin actualizarea periodică și se aplică de la 1 ianuarie, prin hotărâre a Guvernului, după consultarea confederațiilor sindicale și patronale
– ITM poate merge mai des în control la firmele problematice, fără să fie considerat comportament discriminatoriu
– Angajații vor fi plătiți și dacă se află în grevă.
Totodată, până la jumătatea lunii noiembrie va trebui dată Hotărârea de Guvern privind formula de calcul, atunci vom afla exact valoarea salariului adecvat.
Guvernul a aprobat în luna iunie legea privind stabilirea salariilor minime europene, prin care se transpune în legislaţia naţională Directiva (UE) 2022/2041 din 19 octombrie 2022 a Parlamentului European şi a Consiliului privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană.
Salariul minim european este prevăzut, de asemenea, şi în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Jalonul 392, potrivit căruia salariul minim brut pe ţară garantat în plată va fi stabilit în baza unui mecanism obiectiv bazat pe o formulă clară, în consultare cu partenerii sociali.
Directiva (UE) 2022/2041 va fi aplicată tuturor categoriilor de salariaţi, indiferent dacă aceştia îşi desfăşoară activitatea în baza unui raport de muncă, raport de muncă cu caracter special (contract de mandat, contract de management, contract de activitate sportivă etc.) sau raport de serviciu.
Adaugă-ne ca sursă preferată în Google