Rusia a publicat lista cu ȚĂRI NEPRIETENE. Un site de știri, declarat AGENT STRĂIN! Europa Liberă s-a trezit cu… executorii

Guvernul rus a aprobat vineri aşa-numita listă „cu ţări neprietenoase, în care au fost incluse doar SUA şi Cehia, conform unui ordin executiv publicat de portalul oficial rusesc de informaţii juridice, într-o perioadă de tensiuni persistente între Moscova şi statele occidentale, informează TASS, Reuters şi AFP.

Se aprobă lista ataşată cu state străine care comit acţiuni neprietenoase împotriva Federaţiei Ruse, a cetăţenilor Federaţiei Ruse sau a persoanelor juridice ruse“, se spune în document.

Lista include doar două ţări – Statele Unite şi Republica Cehă – faţă de care se vor aplica măsuri în conformitate cu decretul preşedintelui Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, din 23 aprilie, potrivit TASS. Vladimir Putin a semnat luna trecută o lege care limitează numărul angajaţilor locali ai misiunilor diplomatice străine şi ai altor agenţii şi a ordonat guvernului să întocmească o listă a statelor „neprietenoase” ce vor face obiectul restricţiilor.

Conform documentului publicat vineri, misiunile diplomatice americane nu mai pot angaja deloc personal local, în timp ce misiunile cehe ar putea angaja maximum 19 persoane. Această listă apare cu câteva zile înainte de prima întâlnire dintre secretarul de stat american Antony Blinken şi şeful diplomaţiei ruse Serghei Lavrov.

Ambasada SUA la Moscova anunţase săptămâna aceasta că îşi va reduce cea mai mare parte a serviciilor consulare din cauza sancţiunilor ruse, care au forţat-o să se separe de majoritatea personalului său local şi să-şi reducă „mâna de lucru cu 75%”.

Vineri, misiunea diplomatică americană a anunţat că îşi va relua temporar serviciile consulare pentru americani, după ce Rusia a decis să amâne reducerea drastică a personalului reprezentanţei diplomatice americane, conform AFP.

Moscova a subliniat întotdeauna dorinţa sa pentru dialog”, a declarat vineri purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, citat de TASS, subliniind că doar două ţări au fost incluse pe lista respectivă, în timp ce mass-media ruse evocaseră anterior zece ţări în total, între care Regatul Unit.

Relaţiile americano-ruse nu au încetat să se degradeze pe fondul acuzaţiilor Washingtonului de ingerinţă în alegerile prezidenţiale americane din 2020, de spionaj şi atacuri cibernetice. Administraţia lui Joe Biden a dispus în aprilie noi sancţiuni împotriva unor entităţi legate de Rusia, expulzarea a zece diplomaţi şi o interdicţie băncilor americane de a cumpăra direct datoria emisă de Rusia. În paralel, mai multe capitale occidentale, în special din Europa de Est, şi-au înmulţit în ultimele săptămâni deciziile de expulzare a unor diplomaţi ruşi. Praga s-a aflat în fruntea acestei mişcări, după ce guvernul ceh a acuzat serviciile secrete ruseşti că ar fi provocat explozia unui depozit de arme. Moscova a luat la rândul ei măsuri de represalii şi a expulzat diplomaţi ai ţărilor respective, aminteşte AFP.

Rusia a desemnat vineri site-ul de știri VTimes drept „agent străin” și a trimis executori judecătorești la birourile din Moscova ale postului Radio Europa Liberă, pentru amenzi neplătite, într-o mișcare de represiune tot mai pronunțată împotriva redacțiilor critice la adresa Kremlinului. VTimes este al doilea site de știri desemnat drept „agent străin” în mai puțin de o lună, după Meduza, un site independent popular. Jurnaliștii Meduza spun că decizia autorităților îi împiedică să-și facă meseria și le distruge business-ul.

Rusia folosește termenul de „agent străin” pentru a eticheta organizații finanțate din străinătate, despre care afirmă că sunt angajate în activități politice. Termenul poartă conotații negative din epoca sovietică și îi supune pe cei etichetați astfel la mai multe piedici birocratice. Această desemnare obligă site-urile vizate să publice un disclaimer care să anunțe că sunt distribuite de o companie media „care îndeplinește funcția de agent străin”. VTimes a fost înființat anul trecut de un grup de jurnaliști care și-au dat demisia de la Vedomosti, un cotidian economic de top, după ce l-au acuzat pe nou redactor-șef de cenzură pro-Kremlin. 

Într-un incident separat, care a avut loc tot vineri, executorii judecătorești au mers la redacția din Moscova a Radio Europa Liberă, pe care au notificat-o privind începerea procedurilor pentru neplata amenzilor primite pentru încălcarea legii „agentului străin”. Radio Europa Liberă a respins desemnarea drept „agent străin” și a refuzat să-și eticheteze articolele cu disclaimer-ul cerut de lege.

Nu vom fi reduși la tăcere de aceste tactici dure și nu ne vom abandona audiența din Rusia“, a spus președintele Jamie Fly într-o declarație.

Folosirea etichetei de „agent străin” a fost extinsă în 2019 și la indivizi sau bloggeri, ceea ce grupurile pentru drepturile omului afirmă că înăbușă orice dizidență. Lista actuală a „agenților străini” conține 20 de redacții și indivizi.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *