România a REDUS extracția de petrol. Guvernul va decide prețul la combustibil

România a produs, în primele patru luni din 2022, o cantitate de ţiţei de 973.500 de tone echivalent petrol (tep), cu 61.700 tep (6%) mai mică faţă de cea din perioada similară din 2021, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Importurile de ţiţei s-au ridicat, în perioada menţionată, la 2,13 milioane tep, fiind cu 621.600 tep (22,6%) sub cele din perioada ianuarie-aprilie 2021. Conform estimărilor Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, producţia de ţiţei este estimată pentru 2022 la 3,17 milioane tep (minus 2,3% faţă de 2021) şi în 2023 la 3,095 milioane tep (minus 2,3%). Importurile sunt preconizate la 7,25 milioane tep în 2022 (plus 6,4%) şi la 7,83 milioane tep în 2023 (plus 6,5%).

Proiectul Strategiei Energetice, publicat pe site-ul Ministerului Energiei, estimează că producţia de ţiţei îşi va continua tendinţa de scădere lentă între 2030 şi 2050, de la 22 la 13 TWh (1,93 la 1,15 milioane tep). Rezultatele modelării efectuate în anul 2016 indică înjumătăţirea producţiei interne de ţiţei, până la aproximativ 2 milioane de tone în 2030. Creşterea dependenţei de importuri nu poate fi evitată pe termen mediu şi lung decât prin încurajarea activităţii de explorare şi producţie, precum şi prin creşterea eficienţei consumului de combustibili fosili, se menţionează în proiect.

Premierul României, Nicolae Ciucă; ministrul Finanțelor și un secretar de stat urmează să se întâlnească într-o ședință de urgență la Guvern. Se caută soluții pentru prețul exagerat de mare la combustibil. Premierul ar urma ca ulterior să aibă o discuție și cu președintele PSD, Marcel Ciolacu, pentru stabilirea unui plan clar din partea Guvernului.

PSD nu are încredere în teoria cartelului invers și dorește ca Guvernul să dea OUG pentru reducerea marjei de profit pentru toate companiile pe o perioada de 6 luni. Asta în condițiile în care marja de profit pe motorină pe întreg lanțul e mult mai mică, de 24%. Romania importă o treime din necesarul de motorina, iar prețul de transport și asigurare din partea importatorilor a crescut cu 80% față de anul trecut pe fondul conflictului din Ucraina.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.