Spread the love

Pe 31 ianuarie 2019, la Direcția Națională Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție a fost depusă o sesizare a unui fost șef de departament al Agenției pentru Dezvoltare Regională București – Ilfov, Florin Dobrișan. Agenția în cauză este organism intermediar pentru Programul Operațional Regional și autoritate de management la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale. Pe scurt, Dobrișan a dezvăluit toată schema de fraudare a fondurilor europene, arătând cum funcționează exact rețeaua Gabriela Firea – primar general al Bucureștiului și Robert Negoiță – primarul Sectorului 3. Mai exact, fondurile europene de care trebuia să beneficieze Primăria Generală a Capitalei au fost redirecționate, în mod ilegal, către Sectorul 3. Din acest raționament reținem comportamentul politic de astăzi al celor doi, deși Negoiță este plecat din PSD la PRO România, Gabriela Firea este singurul lider PSD din București care insistă pentru alianță cu partidul lui Victor Ponta și nu a avut niciodată vreun conflict cu primarul Sectorului 3, prietenia Firea-Negoiță fiind de notorietate. De altfel, înainte de alegerile prezidențiale din 2019, când Gabriela Firea intrase în conflict cu Liviu Dragnea, aceasta a vrut să-și facă propriul partid, în care îl chema pe Negoiță să i se alăture. Totodată, în 2014, cuplul Gabriela Firea și Florentin Pandele l-a botezat pe fiul lui Robert Negoiță.

În 2017, Sectorul 3 al Municipiului București a încheiat contracte de finanțare nerambursabilă în valoare totală de 645.044.721,67 RON, în cadrul Axei 3 – Eficiență energetică, Prioritatea de investiții 3.1.A Clădiri rezidențiale, din care 284.980.244,33 RON (primul apel) și 360.064.477,34 (al doilea apel), reprezentând 93,47% din totalul fondurilor nerambursabile alocate axei prioritare respective la nivelul regiunii București-Ilfov.

Denunțătorul a dezvăluit deficiențele sistemului de gestiune și control al ADRBI, constând în aceea că nu s-au respectat repartizarea funcțiilor, principiul separării funcțiilor, sistemul ierarhic de raportare, obligația menținerii unei piste de audit, evitarea conflictului de interese, procedurile de lucru ș.a.m.d. Astfel, denunțătorul a arătat că, în 2017, directorul general al ADRBI a semnat în locul persoanei responsabile competente avize de conformitate, cereri de plată, scrisori de solicitare de informații ș.a.m.d. Mai mult, pe 10 ianuarie 2018, directorul general al ADRBI, a înlocuit directorul adjunct responsabil cu implementarea POR cu… propria persoană. Totodată, potrivit denunțătorului, în cazul Sectorului 3, directorul general a solicitat prin rezoluție modificarea conținutului scrisorilor de clarificări, încercând să-l avantajeze pe Beneficiar, prin inducerea felului în care acesta ar fi trebuit să răspundă.

„În cazul anumitor avize ale cererilor de rambursare pentru beneficiarul Sectorul 3, directorul general a aprobat o valoare mai mare decât cea avizată la nivelul Departamentului Verificare Proiecte și la nivelul Controlului Financiar Preventiv”, a mai arătat denunțătorul, care a mai precizat că, în perioada 13.XII.2017 – 4.I.2018 s-au inițiat nouă acte de fraudă de către șeful de departament și ofițerii de contract din cadrul Departamentului Verificare Proiecte, iar directorul general a blocat transmiterea documentelor către responsabilul de nereguli din cadrul AMPOR – MDRAP.

„Ulterior, la 5 februarie 2018 și 12 februarie 2018, șeful Departamentului Verificare Proiecte a transmis el însuși responsabilului de nereguli din cadrul AMPOR-MDRAP aceste suspiciuni de fraudă, care îl vizau toate pe beneficiarul Sectorul 3, iar la 13 martie 2018 a transmis și o suspiciune de neregulă cu caracter sistemic referitoare la încălcarea Acordului-cadru a prevederilor procedurilor de lucru elaborate de AMPOR-MDRAP și a prevederilor legislației naționale, însă autoritatea nu a dat un răspuns acestei din urmă sesizări. (…) De asemenea, în luna martie, anul 2018, am transmis către MDRAP, tot prin sistemul „whistle-blowing” și o suspiciune de neregulă cu caracter sistemic, prin care am arătat cum sunt încălcate la nivelul ADRBI de către directorul general, procedurile de lucru, Acordul-Cadru, ROF al ADRBI, legislația națională aplicabilă”, a mai declarat denunțătorul Florin Dobrișan.

Toate aceste aspecte au fost aduse la cunoștință autorității de audit din cadrul Curții de Conturi, AMPOR-MDRAP, Consiliului pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov și Departamentului Audit Intern din cadrul ADRBI, însă nici una dintre aceste instituții nu a dat vreun răspuns. Totuși, Curtea de Conturi a efectuat un control în 2018, la un eșantion de 12 cereri de rambursare depuse de Sectorul 3 București și a aplicat o corecție financiară de 25% la toate contractele subsecvente de lucrări, identificând cheltuieli neeligibile în valoare de peste 5,4 milioane de euro!

Suma suspectată a fi plătită necuvenit, în cazul suspiciunilor de fraudă respective, este de 187.062.080,40 RON. Cererile de rambursare depuse de Sectorul 3 și aprobate inițial la nivelul ADRBI de directorul general, au fost ulterior aprobate și la nivelul MDRAP, fiind plătite Beneficiarului de către MDRAP. Valoarea cererilor de rambursare aprobată la nivelul ADRBI de directorul general, până la data de 23.01.2018, a fost de 19.138.296,07 RON.

Față de toate acestea, pe 2 iulie 2019, DNA a dispus clasarea cauzei, declinând însă spre competență Parchetului de pe lângă Tribunalul București:

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *