Reprezentantul ITF în România, Adrian Mihălcioiu, la Bruxelles: „2017 este anul Shippingului European”

În perioada 27 aprilie – 3 martie a.c., la Bruxelles, au avut loc manifestările „European Shipping Week”, o serie de conferințe legate de sfera Transportului Maritim European, incluzând problemele navigatorilor de pe bătrânul continent, privind menținerea locurilor de muncă, soluțiile de viitor, pregătirea tinerilor navigatori, tehnologia aplicată navelor de transport maritim, strategii de viitor ș.a.m.d.

La aceste conferințe au participat reprezentanți ai ETF (Federația Europeană a Transportatorilor) și reprezentanți ai sindicatelor afiliate, ECSA (Asociația Armatorilor Europeni), reprezentanți ai Parlamentului și Comisiei Europene, ai guvernelor țărilor care fac parte din UE, autorități europene, instituții de învățământ, pregătire și formare,  reprezentanți Lloyds List și ai Cluburilor de Asigurare, alte instituții și persoane implicate sau legate de „shippingul european.

Bruxelles 1

Potrivit reprezentantului ITF în România, Adrian Mihălcioiu, la conferința SEAFARERS MATTER s-au discutat probleme de actualitate, după cum urmează:

Locurile de muncă ale navigatorilor europeni pe nave europene – O discuție care a polarizat dezbaterea, a încins spiritele și a produs subiecte de discuții viitoare în mecanismele europene de decizie (exemplu: la intervenția reprezentaților din România și Polonia privind imposibilitatea găsirii locurilor de efectuat stagiul pe mare a cadeților și rata mare a șomajului în rândul navigatorilor europeni,  discuțiile au fost aprinse, dar s-a admis în unanimitate că trebuie făcut ceva în viitor ca pe lângă programele deja existente, tinerii studenți să poată fi ajutați în efectuarea practicii și în a diminua șomajul alarmant de ridicat în rândul tinerilor navigatori). În comitetul de dialog social SSDC MTS se vor iniția discuții privind aceeastă problemă și se va re-analiza posibilitatea găsirii unei soluții viabile.

Formarea și pregătirea navigatorilor trebuie să se dezvolte tot mai mult pe cele două laturi:

– pregătirea teoretica și studiul tehnologiei maritime aplicată la bord și

– practica efectivă.

Navigatorii europeni sunt bine pregătiți, (navigatorii români sunt foarte cunoscuți ca buni profesioniști la nivel înalt european, sunt apreciați pentru asta iar marile companii nu stau pe gânduri în a angaja navigatori români – seniors officers- pe nave de maximă tehnologie), sunt protejați social dar nu sunt încă toți  folosiți pe nave cu pavilion european. Aici s-au aprins din nou dezbaterile, fiecare vorbitor din sală (cei câțiva care au prins microfonul) venind cu idei de rezolvare a problemei locurilor de muncă. În orice caz, consultarea partenerilor sociali, tradiția marinărească, pregătirea profesională, abilitatea de a lucra cu tehnologia digitală și inteligența artificială în scopul unei mai mari optimizări a rutelor de navigație, descurajarea concurenței neloiale, a exploatării navelor pentru un mediu mai curat, o mai bună și justă distribuție a mărfii în Nordul/Sudul și Estul/Vestul Europei, o administrație europeană cu reguli mai simple și mai clare, o simplificare a managementului și o mai mare sensibilitate la nevoile industriei, modernizarea în cadrul existent european, toate acestea ar putea revigora Shippingul European și viitorul navigatorilor europeni. S-a amintit:
-19% din totalul navelor la nivel mondial sunt sub pavilion european reprezentând 32% din tonajul mondial (după unele statistici, peste 50% din tonajul mondial este deținut de armatori care provin din Europa, navele lor nefiind toate sub pavilion al țărilor europene- de unde și cifra de numai 32% de mai sus).

Reducerea particulelor de carbon – Cu ajutorul IMO, în anul 2018 va fi semnată noua declarație de reducere a gazelor în shipping. Limitarea emisiilor de gaze este deja o responsabilitate zilnică. Aceste noi decizii în shipping vor duce la noi inovații și aplicații în ceea ce privește energia solară și a vântului.

 

Potrit lui Adrian Mihălcioiu, 2017 este anul Shippingului European, vor fi dezbateri, propuneri și grupuri de lucru care în final vor forma strategia de dezvoltare a transportului maritim european.

Bruxelles 2

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *