Reorganizarea DIICOT se apropie de aprobare. „Specialitatea casei”: Combaterea terorismului!

În noiembrie 2016, Guvernul aproba o ordonanță de urgență prin care Direcția de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) se va organiza după noi reguli și i se modificau unele din competențe, astfel încât va cerceta mai multe infracțiuni conexe terorismului, dar nu se va mai ocupa de fapte care se întorc în competența Parchetului General, printre ele aflându-se și evaziunea fiscală.

După reorganizarea DIPI, încă în desfășurare, mult discutata instituţie DIICOT este a doua instituție care suferă modificări și reorganizări, care vin „ca o necesitate în contextul în care de la înfiinţarea  DIICOT şi până în prezent cele două fenomene infracţionale grave pentru a căror combatere a fost înfiinţat acest organ judiciar specializat au cunoscut evoluţii şi dimensiuni crescute în special în plan european şi internaţional, întrucât numărul şi complexitatea cauzelor instrumentate au crescut, în timp ce numărul de procurori a rămas nemodificat”.

CITEȘTE ȘI:

A patra reorganizare a „acoperiților” din M.A.I.: Se înființează DGPI, pe ruinele fostului DIPI

Astfel O.U.G. nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea  DIICOT precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 938/2016. DIICOT nu va mai ancheta infracțiuni precum evaziunea fiscală, bancruta simplă, cerșetoria și a fost suplimentată schema de personal cu 17 funcții de specialiști pentru prelucrarea de date, indicii și informații pentru instrumentarea dosarelor de spălare de bani.

Drumul legislativ, o simplă formalitate

În prezent, proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea DIICOT, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative se află în procesul legislativ al Camerei Deputaților și se apropie de expirarea termenului de zece zile prevăzut de Constituție, care specifică faptul că „în cazul depăşirii acestor termene se consideră că proiectele de legi sau propunerile legislative au fost adoptate”!

În OUG se specifică faptul că DIICOT este condusă de un procuror șef, asimilat prim-adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă ÎCCJ, iar procurorul șef al DIICOT este ajutat de doi procurori șefi adjuncți, asimilați adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă ÎCCJ, dar și de doi consilieri, asimilați consilierilor procurorului general al Parchetului de pe lângă ÎCCJ.

Ofițerii și agenții de poliție judiciară din cadrul structurilor specializate în combaterea criminalității organizate ale Poliției Române sunt desemnați de către ministrul Afacerilor Interne și cu avizul conform al procurorului șef al DIICOT și efectuează numai acele acte de cercetare penală dispuse de procurorii DIICOT. Totodată, salarizarea acestora se realizează potrivit dispozițiilor legale aplicabile ofițerilor și agenților de poliție judiciară din cadrul DNA, iar salarizarea personalului auxiliar este cea prevăzută de lege pentru aceleași categorii de personal al Parchetului de pe lângă ÎCCJ.

Pe 1 februarie, OUG a ajuns la Camera Deputaților și a fost trimis pentru raport la Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi și pentru aviz la Comisia pentru muncă şi protecţie socială  și la Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. Ultima comisie a stabilit, cu majoritate de voturi, avizarea favorabilă, iar raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități a fost, de asemenea, pentru adoptare, cu mențiunea că toate amendamentele depuse au fost respinse.

Consiliul Superior al Magistraturii a stabilit în 14 noiembrie 2016 avizarea favorabilă a OUG pentru organizarea și funcționarea DIICOT și la fel a făcut și Consiliul Legislativ, care a semnalat pe parcursul analizei doar… probleme de gramatică.

Pe 27 februarie a.c., OUG a intrat în dezbaterea plenului Camerei Deputaților și a fost retrimisă pentru raport suplimentar la Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, unde are termen pentru depunere raport 17 martie a.c.

Modul de lucru al DIICOT, ambiguu. Bani acordați pentru informatori

Din OUG reținem că „DIICOT este autorizată să dețină și să folosească mijloace adecvate pentru obținerea, verificarea, prelucrarea, stocarea și descoperirea informațiilor privitoare la infracțiunile date în competența sa”, iar „orice date și informații ce excedează competenței DIICOT se transmit autorităților abilitate prin lege”. Problema este că mai multe instituții de forță ale statului se intersectează „în teren” și „transmiterea informațiilor” devine un subiect discutabil.

DIICOT va funcționa cu 295 de posturi de procurori, 40 de posturi de specialiști, 270 de personal auxiliar de specialitate, economic și administrativ și 40 de ofițeri de agenți de poliție judiciară și, anual, se constituie un depozit de două milioane lei pentru acțiuni privind organizarea și constatarea infracțiunilor flagrante sau ocazionate de folosirea investigatorilor sub acoperire, informatorilor și colaboratorilor.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *