Rabla Plus și Rabla Clasic 2022: Cei care vor o mașină nouă pot duce la casat DOUĂ rable

rabla

Programele „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus” din acest an vor fi lansate cel târziu pe data de 8 februarie, a anunţat, joi, pe pagina de Facebook, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).

Ghidurile pentru Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus 2022 au fost trimise spre publicare în Monitorul Oficial în data de 02.02.2022. Ulterior publicării se vor lansa Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus 2022, cel târziu pe 8 februarie”, a precizat instituţia.

În 2021, cele două programe guvernamentale au demarat pe data de 26 aprilie atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice.

În câteva zile se dă startul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, prin care românii își pot cumpăra mașini noi cu ajutor de la stat. Pentru un autoturism electric, voucherele pornesc de la aproape 10.000 de euro, dacă doritorul dă la schimb un autoturism vechi. Programele Rabla Clasic și Rabla Plus încep în câteva zile și vin cu o serie de schimbări importante. Românii care vor sa își cumpere o mașină nouă prin pot duce la casat două rable. Dacă ambele sunt mai vechi de 15 ani atunci ajutorul de la stat ajunge la 12 mii de lei. În banii aceștia sunt incluse primele de casare și ecobonusurile de vechime.

Cine vrea o mașină pur electrică va primi din partea statului un ajutor mult mai substanțial, care pleacă de la 46.500 de lei, cu o condiție, trebuie să dea la schimb o rablă. Pentru un autoturism hibrid statul va acorda un ecotichet și un eco-bonus în valoare de 21.500 de lei. Subvenția pentru mașinile verzi poate ajunge până la 51 de mii de lei dacă se dau la casat două mașini vechi. Tot ca o noutate, s-a scăzut și vârsta la care o mașină poate fi scoasă din uz prin programul rabla. Trebuie să aibă o vechime de 6 ani și să fie înmatriculată tot de atât timp în România.

Fulop Lorand-Arpad, președintele AFM: „În mare programul se focusează pe partea de plus, mașini electrice și asta se vede și în bugetul alocat către clasic și plus, adică plus are un buget mai mare pentru prima dată în istoria programului și casarea a cât mai multor mașini vechi de 15 ani.”

Pentru Rabla Clasic și Rabla Plus, Ministerul Mediului a alocat un buget de 1,2 miliarde lei, iar implementarea celor două programe este planificată pe o perioadă de trei ani. Pe lângă preţ, s-a mărit şi timpul de aşteptare. Dacă modelul dorit nu e pe stoc, un român trebuie să aștepte chiar și până la 8 luni până când se va putea urca la volanul mașinii mult dorite. Prin actualul program Rabla, statul și-a propus ca până în 2024 să scoată de pe străzile din România cel puțin 250.000 de rable.

Luna trecută, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, declara că ediţia din acest an a programului „Rabla” va demara pe data de 4 februarie, în Vinerea Verde, cu un buget de 1,2 miliarde lei.

„În câteva zile se finalizează Programul „Rabla” pentru versiunea 2022 – 2024. Am promis asociaţiilor de profil predictibilitate şi dorim să prezentăm un program care are ca obiective nu închiderea porţilor imediat după terminarea banilor, ci o etapizare şi o predictibilitate în ceea ce priveşte finanţarea şi avantajele unui asemenea program. La ora actuală există măsuri de încurajare a celor care vor să cumpere maşini noi, inclusiv pentru a susţine industria autohtonă de producere a autoturismelor. Programul „Rabla” pentru acest an va fi lansat în 4 februarie, în Vinerea Verde (…) este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe 3 ani. Este prima dată, când, în urma discuţiilor, consultărilor pe care le-am avut cu asociaţiile producătorilor auto şi asociaţiile importatorilor/comercianţilor auto am pregătit un program pe 3 ani, asigurând astfel predictibilitate, asigurând astfel implementarea unor programe publice, unor politici publice în acest domeniu astfel încât rezultatul scontat, cel al scoaterii din circulaţie a cel puţin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în 2026 să fie realizat, atins. Vom asigura în 2022 cel mai mare buget pe care l-au avut vreodată Rabla Clasic şi Rabla Plus şi acest buget va fi de peste 1,2 miliarde lei”, a spus Tanczos.

Oficialul a explicat că, pentru a atinge obiectivul propus pentru 2026, a fost crescut bonusul de casare, iar în 2022 se poate ajunge la o sumă maximă de 16.500 lei în cazul în care beneficiarul va preda la casare două autoturisme, ambele mai vechi de 15 ani. Acesta va beneficia şi de prima de 3.000 de lei pentru hibrid sau 1.500 lei pentru emisii CO2 scăzute.

Programul „Rabla Clasic” din 2022 are la bază acordarea unei tichet în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate. Tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.

Utilizatorul poate beneficia de următoarele eco-bonusuri suplimentare:: un eco-bonus de 1.500 lei – pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară; un eco-bonus de 1.500 lei – pentru cumpărarea unei maşini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 119 g CO2/km în regim WLTP; un eco-bonus de 1.500 lei – pentru achiziţia unei maşini noi cu sistem GPL/GNC; un eco-bonus de 3.000 lei – pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).

În cazul programului „Rabla Plus”, cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in pot beneficia de următoarele tipuri de vouchere: un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi); un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi); un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi; un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi. De asemenea, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Conform datelor AFM, în 2021, vechimea parcului auto din România era de 16,8 ani, în timp ce, în 2010, se situa la sub 10 ani.

Distribuie:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *