Primele efecte Brexit: Companiile mici, lovite de taxe. În supermarketuri, rafturi goale

Guvernul britanic a descris probleme pe care le au micii comercianți și exportatorii după Brexit drept „mici probleme de început”, însă antreprenorii se plâng în continuare că situația le afectează puternic capacitatea de a face profit și de a lucra. Exportatorii de pește britanici, de exemplu, nici măcar nu mai pot să își vândă marfa pe piețele europene din cauza întârzierilor de la graniță și se plâng că Boris Johnson i-a păcălit în legătură cu efectele Brexit.

Micile firme care au prosperat când UK era parte a Uniunii, spun acum că exporturile pe continent nu mai au niciun viitor din cauza costurilor masive. Noile taxe de expor ajung la 160.000 de lire pe an, reprezintă în primul rând o „taxă de Brexit” – fiecare pachet este taxat cu 4,5 lire și acoperă costul adițional al actelor care trebuie depuse de curieri pentru a putea scoate marfa din țară. Apoi, o altă taxă de 5 lire per pachet este necesară pentru plata taxelor de import din țara de destinație, iar ultima taxă este cea de „debursare”, de minimum 14 lire per pachet + taxa pe valoarea adăugată din fiecare țară. Aceste ultime tarife sunt pentru a acoperi costurile pe care autoritatea de taxare din țara de destinație le suportă pentru a inspecta și procesa pachetele. Autoritățile spun însă că prea multe nu pot fi făcute pentru a soluționa aceste probleme, în contextul în care acordul comercial post-Brexit negociat cu greu la sfârșitul anului trecut este aproape imposibil de schimbat sau modificat.

Mai mult, lanțurile de supermarketuri au avertizat că vor urma episoade de penurie și mai mari, după ce în ultimele zile rafturile magazinelor au fost goale, mai ales în secțiunile de legume și fructe. Situația este și mai problematică în Irlanda de Nord, din cauza noilor reguli la graniță și birocrației. La aproape două săptămâni de la ieșirea Marii Britanii din UE, „apocalipsa” Brexit începe să se vadă în supermarketuri, care se confruntă cu lipsuri serioase în aprovizionare, mai ales dacă este vorba despre produse perisabile, care se aduceau din import.

Șoferii de camioane sunt obligați să aștepte, în unele cazuri, zile în șir pentru a avea toate actele în regulă ca să poată introduce în Marea Britanie bunuri din țările UE. Schimbările care au intervenit în sistemul vamal riscă să lase goale rafturile supermarketurilor și deja au fost surprinse imagini în care raioanele de „legume-fructe” erau efectiv fără marfă. Și florile olandeze lipsesc, glastrele au rămas goale. Sunt deja avertismente că unii transportatori pur și simplu s-ar putea să refuze să mai livreze bunuri în Marea Britanie. Preferă să o facă decât să se ocupe de toate actele și toată birocrația. Unii șoferi sunt plătiți în funcție de kilometrii parcurși, iar dacă stau pe loc, blocați la vamă, nu le convine, așa că vor prefera cursele în interiorul Europei, explică un specialist în domeniu. În Irlanda de Nord, unde noua relație cu UE este și mai complicată decât în restul Marii Britanii, lipsurile de aprovizionare cu produse britanice sunt o realitate. Irlanda de Nord face parte din Regatul Unit, dar are graniță terestră cu Republica Irlanda, care este membră UE. Comercianții spun că în lipsa livrărilor la timp din Marea Britanie, singura lor opțiune este să-și umple rafturile cu produse din UE. Republica Irlanda și-a intensificat, de altfel, serviciile de feribot pentru camioanele din Europa care înainte veneau via Regatul Unit.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!
  •  

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *