PRESIUNI la licitația privind procedura de achiziție a corvetelor. Dragnea, acuzat că face lobby pentru unul dintre ofertanți

UPDATE

Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de MApN, care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”.

ȘTIRE INIȚIALĂ

După trei amânări a comunicării oficiale a rezultatului procedurii de achiziție a patru corvete și modernizarea celor două fregate „Regina Maria” și „Ferdinand”, sâmbătă ar putea fi Ziua Z. Sau nu, întrucât presiunile celor trei ofertanți și ale factorului politic ar putea să ducă la cea de-a patra amânare.

Amintim că ofertanții sunt asocierea Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda și Fincantieri SpA, Italia.

CITEȘTE ȘI:

Naval Group a oferit prețul cel mai scăzut, adică 1,2 miliarde de euro; olandezii 1,255, iar italienii 1,344. Întrucât criteriul de departajare fiind prețul cel mai scăzut, Naval Group ar fi trebuit să câștige en fanfare, deși Comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toți competitorii îndeplinesc condițiile tehnice stipulate în caietul de sarcini.

„Dacă nu câștigă Naval Group, Bosînceanu intră în faliment!”

De-a lungul timpului, olandezii au fost marii favoriți, însă cu cât comunicarea s-a amânat au crescut și presiunile, atât din partea Naval Group, cât și din partea italienilor de la Fincantieri.

Amintim că, prin programul ,,Corveta multifuncţională”, Armata va cumpăra cele patru corvete care vor fi construite într-un şantier din România şi va moderniza cele două fregate, Regina Maria și Regele Ferdinand. Valoarea totală a proiectului este de 1,6 miliarde de euro, corvetele urmând să fie construite în cel mult șapte ani, prima livrare fiind impusă după trei ani. TOMIS NEWS nota, în 3 septembrie 2018, că din cele patru companii aflate în cursă (turcii s-au retras între timp), una dintre ele se află într-o poziție interesantă. Este vorba de olandezii de la Damen, care au beneficiat prin OUG nr.73/2018 de managementul Șantierului Naval Mangalia, părăsit de sud-coreeni. De asemenea, prin această înțelegere statul devine majoritar la respectivul șantier, prin deținerea a 51% din acțiuni.

Treburile sunt complicate, întrucât sursele TOMIS NEWS din cadrul MApN ne-au precizat că „dacă Naval Group nu câștigă, Bosînceanu și Șantierul Naval Constanța intră în faliment!

„Problema e cu Naval Group… Dacă nu va câștiga, corvetele nu se vor face la SNC și Bosînceanu (Gheorghe Bosînceanu, președintele SNC, asociat în Naval Group – n.r.) va intra astfel în faliment! Sunt peste 450 de sudori, de exemplu, cu bagajele făcute să plece la Damen!”, ne-au mai precizat acestea.

Dincolo de presiunile celor trei ofertanți, factorul politic cântărește la rândul său enorm. Atât căderea Guvernului Mihai Tudose, cât și plecările lui Adrian Țuțuianu și Mihai Fifor din fruntea MApN sunt legate de aceste proceduri privind modernizarea Armatei.

Aceleași surse din MApN ne-au mai precizat că nici sâmbătă ar putea să nu fie declarat un câștigător, ca să „se mai limpezească apele”.

Surse politice au declarat pentru TOMIS NEWS că președintele PSD, Liviu Dragnea, dorește ca italienii de la Fincantieri să fie declarați câștigători. În ciuda faptului că italienii sunt cei mai scumpi din această poveste, aceștia au plusat prin termenul de livrare mai favorabil, angajamentul financiar mai mare cu 10% față de Naval Group pentru anul în curs și… un avans de un milion de euro.

În penultima zi a anului 2018, deputatul constănțean Stelian Ion preciza că „am înțeles din presă că Dragnea are niște interese legate de achiziționarea unor corvete, dar de aici și până la a folosi efectiv funcția publică, periclitând capacitatea de apărare a României este cale lungă! Acum se înțelege și mai clar de ce mercenarul Tudorel Toader a propus modificarea neconstituțională a infracțiunii de abuz în serviciu. Nu doar că să-si scape clienții de dosarele penale în lucru, dar și ca să netezească drumul acestor golani pentru a-și folosi funcțiile după bunul plac, fără să dea socoteală nimănui”.

Totodată, senatorul constănțean Vergil Chițac, preciza la începutul lunii decembrie 2018 pentru TOMIS NEWS că ar considera că cea mai bună variantă ar fi acordarea directă a contractului către olandezii de la Damen, întrucât statul român este acționar la Mangalia.

De cealaltă parte, olandezii se laudă cu achiziția șantierului de la Mangalia, aspect care îndeplinește un criteriu major: construirea navelor într-un șantier naval din România, însă francezii ar putea să acuze România că sabotează interesele companiilor franțuzești în domeniul apărării, în contextul în care Franța a trimis vase militare in Marea Neagră pentru a contribui la stabilitatea regiunii.

CITEȘTE ȘI:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*