Povestea corvetelor: timp și bani pierduți, politicieni aroganți și inconștienți și un șantier de mentenanță existent doar pe foaie

Hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării nr. S-147/2007 şi nr. 174/2016 stabilesc că programul „Corvetă multifuncţională” este unul de înzestrare esenţial destinat să asigure interesele de securitate ale statului român. CSAT a recomandat ca procedura specifică de atribuire a contractului să încurajeze implicarea capabilităţilor autohtone, cu participarea unor companii de prestigiu în domeniu pe plan internaţional şi atragerea acestora în procesul de modernizare şi privatizare a industriei de apărare.

Actualul ministru al Apărării, Mihai Fifor, a amintit constant de „capabilitățile autohtone”, adică construirea navelor în România. Astfel se dorește eliminarea riscului reprezentat de insecuritatea marşului către ţară, ca urmare a pericolelor generate de posibile evenimente/atacuri ce pot apărea în situaţia unei nave care navighează izolat; eliminarea riscului neîncadrării în termenul de 3 ani pentru prima corvetă, respectiv 7 ani pentru gruparea de 4 corvete, în care acestea vor putea să satisfacă cerinţele de luptă în apele Mării Negre; timpul mai scurt de construire și livrare și, evident, controlul mai strict în cazul construirii în țară. De asemenea, se dorește și crearea premiselor constituirii unui centru de mentenanţă în România, cu responsabilităţi în realizarea mentenanţei/modernizării pe ciclul de viaţă al navelor, aspect despre care vom vorbi mai jos.

Primele etape au demarat, așa că au putut participa la licitație operatorii economici din NATO și UE (la fel și în cazul asocierii), care au în portofoliu cel puțin o navă livrată în ultimii 15 ani, care să aibă un deplasament mai mare de 1.600 t, având capacități de luptă în cel puțin două domenii (antiaeriană – AAW și luptă împotriva navelor de suprafață – ASuW și luptă antisubmarin – ASW) și sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori și armament, inclusiv sisteme de rachete navă-aer și rachete navă-navă/sonar tractat, al cărei proiect va fi ofertat dacă operatorul economic va fi selectat în etapa următoare a procedurii specifice de achiziție.

Puncte esențiale: construcția și dotarea corvetelor într-un șantier naval din România, prima navă în trei ani, livrarea grupării de patru nave în termen de maximum șapte ani; lucrări de mentenanță a corvetelor pe durata de viață a acestora, dar și lucrări de mentenanță pentru restul navelor din cadrul Forțelor Navale (inclusiv fregatele epavă) și dezvoltarea unui centru de instruire.

„Operatorul economic care va fi declarat câștigător în procedura de atribuire a acordului-cadru de furnizare a produsului Corvetă multifuncțională are obligația ca, prin operațiuni compensatorii (offset), să realizeze modernizarea fregatelor T22R din compunerea Forțelor Navale Române. Se are în vedere realizarea compatibilității echipamentelor de comunicații, senzori și armament între corvetele multifuncționale și fregatele T22 R”, precizează Ministerul Apărării Naționale într-un răspuns pentru TOMIS NEWS.

„Bătaie” pe corvete

Pe 13 august a.c. s-a transmis comunicarea operatorilor economici privind rezultatul etapei de dialog (desfășurată între 3 iulie – 10 august) și s-a transmis invitația de a depune oferta finală, termenul de depunere urmând să expire pe 17 septembrie, iar pe 18 octombrie va avea loc finalizarea evaluării ofertelor finale.

În luna iunie, în cadrul Black Sea Security Forum, organizat la Constanța, ministrul Apărării Mihai Fifor declara că realizarea celor patru corvete este un proces de durată, dar că este convins că până la sfârşitul anului va fi semnat contractul cu compania câştigătoare și că au fost depuse patru oferte.

Printre oferte, o amintim pe cea a grupului italian Fincantieri, unul dintre cei mai mari constructori de nave din lume, expozant la Black Sea Defense & Aerospace, mai 2018, București. Enrico Bonetti, vicepreședinte senior al Diviziei Navale a grupului italian, explica atunci faptul că „am făcut deja transfer de tehnologie și de know-how, avem sute de ingineri proiectanți în România și angajați calificați. Suntem, așadar, pregătiți să facem pasul următor și să construim aici corvetele de care are nevoie România pentru a-și asigura securitatea la Marea Neagră”.

Grupul italian Fincantieri este deja prezent în România, prin subsidiara VARD care operează şantierele navale de la Brăila și Tulcea. Este, de altfel, cel mai mare angajator pe plan local din industria construcţiilor de nave, cu 5.000 de angajaţi direct şi 3.000 de subcontractori.

Între timp, pe 7 august, Naval Group, lider european în construcția de nave militare, și Șantierul Naval Constanța anunțau că s-au asociat și că propun corvetele din clasa Gowind 2500 pentru dotarea Forţelor Navale Române.

Practic, avem așa: TKMS cu K 130 Braunschweig, Naval Group cu Gowind, Damen cu SIGMA 10514 și Fincantieri cu Corveta Multirol, după ce o companie din Turcia a fost descalificată.

CITEȘTE ȘI:

Propunerea Șantierului Naval Constanța, în parteneriat cu francezii de la Naval Group: corvetele din clasa Gowind 2500 pentru dotarea Forţelor Navale

Din 22 iulie Șantierul Naval din Mangalia a devenit Damen Shipyards. Ministerul Economiei, prin Şantierul Naval 2 Mai deţine 51% din acţiuni, în timp ce Damen Shipyards Group 49%, punând capăt astfel epocii sud-coreene, începută în 1997, cu mari probleme de-a lungul anilor. Dacă vorbim de Damen, de fapt de aici începe totul:

Dragnea, Fifor și Tăriceanu au întârziat programul de înzestrare pentru că… Cioloș!

Cultura politică în România aproape că lipsește cu desăvârșire. În goana de punere în aplicare a „proiectului meu”, amatorii și aroganții care ne conduc sunt în stare să dea foc la țară, numai să fie ca ei. În cazul corvetelor avem un nou exemplu de acest gen.

Guvernarea Dacian Cioloș emitea HG 906/29.IX.2016. Nu știm cât de legală era atribuirea directă sau care a fost motivația ei reală, dar ceea ce a pornit din acel moment este înfiorător.

„Se aprobă circumstanţele şi procedura specifică aferente programului strategic de înzestrare “Corvetă multifuncţională”, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a 4 corvete din clasa SIGMA – proiect 10514, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi – S.A., precum şi a suportului logistic inițial”, este chiar articolul 1 al HG 906, prin care se atribuia proiectul direct companiei Damen.

Înainte de adoptare, Guvernul a trimis propunerea prealabil la Parlament. Pe 7 noiembrie 2016, intra pe ordinea de zi a Biroului Permanent din cadrul Senatului, unde reacția lui Călin Popescu Tăriceanu a fost șocantă: „Ce-s astea? Puteţi să vorbiţi în limba română să înţelegem?”

„Ministerul Apărării a sesizat Senatul că intenţionează să facă două achiziţii importante care se supun Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114. Este o procedură de achiziţie care este diferită de Legea achiziţiilor normală şi, în aceste situaţii, Parlamentul trebuie ca, prin comisiile de apărare reunite, să aprobe această procedură la sumele care depăşesc 100 de milioane de euro. Această aprobare trebuie dată de cele două comisii de 7 apărare reunite”, a explicat senatorul de atunci al PNL, Marius-Lucian Obreja.

Tăriceanu nici nu a dorit să audă:

„Nu ştim dacă avem nevoie de platformă auto multifuncţională pe roţi şi corvetă multifuncţională, dar Ministerul Apărării s-a hotărât să facă achiziţia, fără să facă procedură de licitaţie publică şi vrea să arunce răspunderea la noi. Aţi înţeles?”

Actualul ministru al Apărării, Mihai Fifor, prezent la ședință, habar nu avea de termenul de 15 zile în care Parlamentul trebuia să se pronunțe pe propunere:

„Îmi cer scuze, ordonanţa de urgenţă… dacă îmi permiteţi, ordonanţa de urgenţă stabileşte cât de repede să se întâlnească comisiile reunite?”

Într-un final, Tăriceanu a găsit soluția:

„Eu vă propun să le trimitem la comisii şi, cum spunea şi domnul vicepreşedinte Chelaru, să dăm de lucru viitorului Parlament. Nu o să luăm o hotărâre acum. Da.” 

Copiatul de la fostul guvern duce la… găuri în buget! 

Tăriceanu se pregătea de alegeri, nicidecum de corvete, iar prevederile legale nu erau vreun impediment, așa că Cioloș a mers pe adoptare tacită și astfel a apărut HG 906, care nu a avut zile multe. După venirea PSD-ALDE la putere, în februarie 2017 oropsita HG 906 a fost abrogată, motivația fiind stupefiantă:

„Întrucât Parlamentul României, prin comisiile reunite de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională nu s-a pronunţat cu privire la respectiva solicitare, nu a fost iniţiată procedura de atribuire, şi prin urmare actul normativ care face obiectul prezentului demers nu a produs efecte juridice”. 

După exact un an apărea HG nr.48/15.II.2018, practic identică cu HG 906, cu mici excepții, cum ar fi licitație și nu atribuire directă. În rest, copiat cuvânt cu cuvânt, ceea ce, politic vorbind, nu e vreo mare scofală; economic, însă, este o mare problemă. Valoarea programului pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA), sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor. Aceeași sumă era stipulată și în 2016. Evident, 1 EUR din 2016 nu mai are aceeași valoare cu 1 EUR din 2018, iar inflația în domeniul militar, în această regiune a Mării Negre, este de 5% pe an, adică 10% în ultimii doi ani. Astfel, aroganța și nesimțirea lui Tăriceanu și inconștiența lui Fifor doar ce au evaporat 160 de milioane de euro, pentru un proiect care nici măcar nu a început. Această imbecilitate ne este confirmată chiar de MApN, într-un alt răspuns pentru TOMIS NEWS:

„Valoarea estimată a achiziției, respectiv suma de 1,6 mld. EUR, a rezultat din calculele cuprinse în Studiul concept, document clasificat, care fundamentează H.G. nr. 48/2018”.

Pe de altă parte, centrul de mentenanță stipulat în proiect ca fiind obligatoriu autohton ne duce la alte probleme. Dacă grupul Damen, singurul deținător de șantier unde statul este majoritar, nu va câștiga licitația, obligația autohtonă nu poate fi aplicată. De asemenea, dacă grupul Damen va câștiga licitația, ne putem pune fireasca întrebare: de ce am pierdut doi ani?

CITEȘTE ȘI:

VIDEO Mihai Fifor, la Constanța, promite trei submarine noi. „Vreau ca Anul Centenar să fie dedicat Forțelor Navale pe programe de înzestrare”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*