Politica de parcări realizată de Primăria Constanța, criticată și amendată de USR: „Se dorește descurajarea sau încurajarea deplasărilor motorizate individuale?“

Să fii șofer în Constanța este una dintre cele mai mari provocări prin care poate trece un om. Asta pentru că este o adevărată aventură să găsești un loc de parcare liber. Deși în ultimii ani autoritatea locală a încercat să mărească numărul locurilor de probleme, cu toate acestea, problema este departe de a fi rezolvată. Situația parcărilor a fost abordată și de USR, care spune că politica de parcări a municipiului Constanța este tratată cu superficialitate de către Primărie. Cristiana Popescu, membru USR – filiala Constanța, spune că Uniunea a trimis observații referitoare la politica de parcări aflată în dezbatere publică până pe 3 noiembrie.

„Cerem autorităților să trateze cu maximă seriozitate și profesionalism această temă și să organizeze o ședință publică după primirea observațiilor și a propunerilor prin care să motiveze adoptarea sau respingerea lor. În urma analizei Politicii de parcări a municipiului Constanța în forma prezentată pe pagina web a Primăriei, considerăm că acesta nu poate fi folosită ca o politică publică. Enumerăm mai jos câteva dintre motive: nu se cunoaște autorul acestui document, nu există o evaluare a modului în care este operat serviciul în prezent, nu există măsuri specifice orașului Constanța, lipsesc obiectivele măsurabile sau „SMART” și nu se specifică concret cum anume se vor folosi veniturile din taxele de parcare. Dintre recomandările făcute de USR Constanța amintim finalizarea construcției „fantomă” de pe strada Lebedei în scop turistic sau demolarea ei, și nu transformarea sa în parcare, precum și redarea urgentă a trotuarelor către pietoni. NE ÎNTREBĂM CARE ESTE ADEVĂRATUL ȚEL AL ACESTEI POLITICI DE PARCĂRI? Se dorește descurajarea sau încurajarea deplasărilor motorizate individuale?“, spune Cristiana Popescu.

Politica de parcări a municipiului Constanța – Observații USR 

Subscrisa Uniunea Salvați România Filiala Constanța prin Popescu Cristiana vă aduce la cunoștință următoarele observații referitoare la Politica de parcări a Municipiului Constanța aflată în dezbatere publică.

O să începem acest document prin a vă solicita să tratați cu maxim profesionalism și interes problema mobilității deoarece este o componentă foarte importantă în viața municipiului Constanța care afectează direct economia, imaginea și atractivitatea orașului atât pentru locuitori , agenți economici, cât și pentru turiști. Prin urmare vă solicităm și organizarea unei ședințe publice după recepționarea și analizarea observațiilor și a propunerilor referitoare la politica de parcări prin care să motivați adoptarea sau respingerea lor.

Zona Metropolitană Constanța deține deja un PMUD aprobat în 2015. Pentru a-l face operațional acest PMUD are nevoie de Politici – Programe – Proiecte. Politica de parcări împreună cu Politica pentru transportul în comun și Politica de descongestionare a traficului (politici ce ar trebui realizate) joacă un rol foarte important în mobilitatea urbană durabilă, deoarece ele vor trasa obiective generale și direcții specifice pentru rezolvarea problemelor identificate. Aceste politici trebuiesc realizate în strictă corelare cu viziunea de dezvoltare urbanistică, economică și turistică a municipiului Constanța. Cursul firesc al lucrurilor cerea ca aceasta politică de parcări să fie realizată înaintea Regulamentului de parcări aprobat anterior prin HCL.

În urma analizei acestui document vă putem comunica că nu poate fi considerat ca fiind o politică publică deoarece:

Nu se cunoaște autorul acestui document. Acest document este realizat superficial și incomplet, prin urmare revenim la solicitarea de a realiza cu profesionalism aceasta politica de parcări. Dă impresia că este elaborat doar “ca să fie”, nu că își propune să rezolve cu adevarat o serie de probleme. Indiferent cine este inițiatorul acestui proiect, este necesar ca în spatele lui să se regăsească o întreagă echipă de specialiști și experți în mobilitate, urbanism, administrație publică, sociologie.

Nu există informații despre situația existentă. În forma încărcată pe pagina Primăriei, documentul nu conține nicio informație a situației existente. Este datoria autorităților să facă aceste dezbateri interesante pentru locuitori pentru a putea obține și părerea lor și totodată pentru a conștientiza problema, deoarece ei vor fi direct afectați. Există câteva date ale situației existente în PMUD, însă acestea oricum sunt din anul 2015 și nu vor avea mulți răbdarea sau nu vor ști să caute acolo. Prin urmare este necesară prezentarea în document a datelor precum:

– nr. de mașini înmatriculate în municipiul Constanța, nr. de navetiști care se deplasează cu autoturismul personal, nr de studenți care vin la studii cu mașina personală și numărul de turiști care vin cu mașina pe litoral;

– numărul de locuri de parcare publice/private, nr de locuri de parcare care “mușca” din trotuar, pentru că ele îngreunează traficul pietonal și imaginea orașului, nr de locuri de parcare în lungul arterelor de circulație pentru că ele congestionează traficul auto și a transportului în comun, nr de locuri de parcare publice și nr de locuri de parcare private.

Nu există o evaluare a modului în care este operat serviciul în prezent. Și în momentul de față există parcări publice/private, gratuite/cu taxă. Care este rezultatul managementului de până acum?

Nu există o identificare clară a principalelor probleme legate de parcări , nici o zonificare a lor. Fără o evaluare precisă a situației existente și a principalelor probleme (cuantificate și localizate) nu se poate crea o politică publică funcțională.

Nu există măsuri specifice orașului Constanța. Măsurile prezentare sunt extrem de generale, nu există nimic specific. Fiind atât de generale ele pot fi aplicate oricărui oraș din Romania și totodată prea generale pentru a rezolva cu adevarat problemele specifice. Nu își are niciun rost aprobarea documentului în forma actuală ca ulterior să mai fie aprobat un document ce vorbește despre prioritizarea acțiunilor viitoare și unul despre zonificare. Este absolut inutil.

Nu exista programe și proiecte identificate. Există doar câteva reguli, dar nu este clar la ce probleme răspund și în ce măsură le pot rezolva.

Lipsesc obiective măsurabile sau „SMART” care să includă indicatori și valori (ținte) pentru monitorizare. Acest lucru este foarte important întrucât implicit ghidul POR PI 4.1 face referire la necesitatea monitorizării politici de parcare, chiar dacă nu dă indicații foarte clare despre cum ar trebui structurat un asemenea document;

Nu se specifica concret cum anume se vor folosi veniturile din taxele de parcare. Se dorește realocarea veniturilor din parcare către „zona transport” ceea ce ar putea implica și lărgirea infrastructurii pentru autovehicule personale. Aceste resurse financiare obținute din parcare ar trebui să fie în totalitatea transparente, orice utilizator al parcărilor să știe câți bani s-au colectat și pentru ce au fost investiți. De asemenea, este de dorit ca banii să fie investiți în proiecte de mobilitate urbană durabilă, piste pentru biciclete, transport public, noi zone pietonale, etc.

Nu este identificată necesitatea informării și conștientizării populației . Toate măsurile punitive care fac parte din politicile de parcare trebuie susținute de campanii de promovare / educare. Locuitorii orașelor românești încă nu sunt familiarizați cu modul de gândire care stă la baza mobilității urbane durabile și a noilor politici de parcare. Ei nu percep de ce parcarea ar trebui tarifată ci din contră, consideră că este vorba de un serviciu gratuit, ba chiar un drept fundamental. Ar fi poate utilă, cel puțin afilierea la „Parking Day”.

Care este țelul acestei politici de parcări?

Se dorește descurajarea sau încurajarea deplasărilor motorizate individuale?

În document este prezentat un număr de 108679 autovehicule înmatriculate pe teritoriul municipiului Constanta+ turiști+studenți+navetiști și se vehiculează că ar exista un număr de aproximativ de 20 000 de locuri de parcare. Prin urmare probabil există locuri de parcare pentru 1/6 din numărul total de mașini care pot exista pe teritoriul municipiului într-o zi. Celelalte 5/6 nu vor dispărea o dată cu aprobarea noii politici de parcare. Prin urmare oricâte parcări noi s-ar construi, nu vor putea fi suficiente. În plus de asta, un număr mai mare de locuri de parcare încurajează deplasările cu autoturismul personal, deci congestii și mai mari ale traficului, imposibilitatea funcționării optime a transportului în comun, dificultatea deplasării autospecialelor pentru intervenții, etc.

În concluzie este de dorit ca sa nu fie încurajată deplasarea motorizată în interiorul orașului, prin urmare ar trebui să devină o prioritate construirea Hub-urilor(N,S,V) și Dezvoltarea principiului Park&Ride la marginea orașului. Bun! Aceasta ar rezolva probabil o alta 1/6 din necesarul locurilor de parcare (navetiști/studenți/turiști), dar tot rămân 4/6 din totalul mașinilor care nu vor avea locuri de parcare.

Din prezentul document s-ar înțelege că se dorește limitarea deplasărilor motorizate și încurajarea utilizării transportului în comun, prin urmare nu este foarte clar motivul pentru care se dorește transformarea construcției “fantoma“ de pe strada Lebedei în parcare. Este adevarat că în felul în care arată acum aduce un grav prejudiciu imaginii Portului Turistic și zonei adiacente Cazinoului, dar ea trebuie fie finalizată și dată în folosință în scop turistic, fie demolată(ambele variante impunând costuri). Este de neconceput ca una din cele mai impunătoare construcții din zona turistică/istorică a orașului să fie o parcare și pentru ca ea nu va arată niciodată cu mult mai bine decât acum fiind folosită ca parcare (vezi parcarea “verde-uscata” de la Spitalul Județean și parcarea nouă din Stațiunea Mamaia) dar și pentru faptul că se va încuraja deplasarea cu autoturismul personal în zonă“.

CITEȘTE ȘI:

Liberalii se pun pe treabă: Bourceanu propune premii consistente pentru elevii olimpici, Niculescu vrea diminuarea amenzilor pentru neplata parcării publice

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*