Plecare cu multe semne de întrebare! Senatorul Chițac: „Demisia lui Fifor de la MApN cred că are legătură și cu procedura de achiziție pentru cele patru corvete!“

Demisia de luni a ministrului Apărării, Mihai Fifor, a surprins pe absolut toată lumea politică și nu numai. Senatorul constănțean neafiliat Vergil Chițac crede că Fifor și-a anunțat demisia înainte de ședința Comitetului Executiv al PSD tocmai pentru a nu suporta o umilință ca urmare a zvonurilor că urmează să fie inclus pe lista celor care vor fi dați afară din Guvern ca urmare a remanierii.

„… de asemenea, mai cred că are legătură și cu procedura de achiziție pentru cele patru corvete care urmează să fie construite într-un șantier din România pentru Forțele Navale Române. Asta deoarece, în momentul de față, suntem într-o altă realitate decât aceea de când a început contractul, vara anului trecut. În prezent, România are un șantier naval unde este acționar majoritar, la 2 Mai – Mangalia. După părerea mea este de neconceput să dai contractul în altă parte decât unui șantier unde statul este acționar majoritar. Vom vedea în zilele următoare, care este adevărul și dacă demisia lui Fifor are legătură cu procedura de stabilire a câștigătorului care va construi cele patru corvete“, a spus senatorul Chițac, pentru TOMIS NEWS.

CITEȘTE ȘI:

Povestea corvetelor: timp și bani pierduți, politicieni aroganți și inconștienți și un șantier de mentenanță existent doar pe foaie

Amintim că, prin programul ,,Corveta multifuncţională”, Armata va cumpăra cele patru corvete care vor fi construite într-un şantier din România şi va moderniza cele două fregate, Regina Maria și Regele Ferdinand. Valoarea totală a proiectului este de 1,6 miliarde de euro, corvetele urmând să fie construite în cel mult șapte ani, prima livrare fiind impusă după trei ani. TOMIS NEWS nota, în 3 septembrie, că din cele patru companii aflate în cursă, una dintre ele se află într-o poziție interesantă. Este vorba de olandezii de la Damen, care au beneficiat prin OUG nr.73/2018 de managementul Șantierului Naval Mangalia, părăsit recent de sud-coreeni. De asemenea, prin această înțelegere statul devine majoritar la respectivul șantier, prin deținerea a 51% din acțiuni.

Tocmai această pretenție din partea statului ar putea fi parte a unui târg discret: statul devine majoritar, Damen primește contractul de construcție a corvetelor și înființarea centrului de mentenanță pentru Forțele Navale.

Numai că OUG 73 ar putea fi nelegală, întrucât ar încălca prevederile art.115 (4) din Constituția României și principiile OECD privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și oferă și un avantaj direct și nelegal societății Damen în cadrul procedurii de achiziție publică derulată de statul român pentru înzestrarea Forțelor Navale.

Pe 17 iulie, Guvernul a modificat prin ordonanță de urgență legislația guvernanței corporative a companiilor de stat pentru a putea încredința conducerea unei societăți de stat către un acționar minoritar, dacă acestea deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate. Deși formularea este generală și creează o aparență de legalitate, singurul beneficiar al ordonanței este compania olandeză Damen, cărora statul a putut astfel să le cedeze managementul operațional al Șantierului Naval Mangalia în schimbul a 2% din capital.

Patru companii sunt înscrise la licitația MApN: TKMS cu K 130 Braunschweig, Naval Group cu Gowind, Damen cu SIGMA 10514 și Fincantieri cu Corveta Multirol, după ce o companie din Turcia a fost descalificată.

CITEȘTE ȘI:

Pact între stat și olandezii care administrează șantierul de la Mangalia, pentru construcția corvetelor? Chițac: „Dacă Damen câștigă licitația, de ce am pierdut doi ani?”

„E posibil să devină nelegală pentru că statul e acționar 51% și nu ar fi trebuit ca prin OUG să dea managementul operațional, ci ar fi trebuit să meargă pe OG 119 privind managementul corporatist. Atunci, ar fi trebuit să fie recrutați… La APC, statul are 80%, fondul Proprietatea 20% și au intrat pe OG 119 și pentru asta s-a făcut o selecție a administratorului. (…) Olandezii au 49%… Statul, devenind majoritar, ar fi trebuit să intre în categoria altor companii când li s-a aplicat OG 119. Eu cred că au discutat (statul și Damen – n.r.) altceva: Damen a zis că cedează 2%, din datorii, nu din active, ca să devină statul majoritar, cu condiția ca ei să primească managementul operațional, olandezii să decidă. Dacă nu era înzestrarea Armatei, Damen oricum avea proiectele la care lucra!”, spunea atunci senatorul constănțean, Vergil Chițac, pentru TOMIS NEWS.

Pe de altă parte, după doi ani de bâlbăieli legislative și încurcături în bani și documente, în cazul în care Damen ar câștiga licitația, statul s-ar afla în jenanta situație de ce a explica de ce am pierdut doi ani, în contextul în care în 2016 fostul guvern acorda Damen acest contract prin atribuire directă.

CITEȘTE ȘI:

VIDEO Mihai Fifor, la Constanța, promite trei submarine noi. „Vreau ca Anul Centenar să fie dedicat Forțelor Navale pe programe de înzestrare”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*