Spread the love

Hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării nr. S-147/2007 şi nr. 174/2016 stabilesc că programul „Corvetă multifuncţională” este unul de înzestrare esenţial destinat să asigure interesele de securitate ale statului român. CSAT a recomandat ca procedura specifică de atribuire a contractului să încurajeze implicarea capabilităţilor autohtone, cu participarea unor companii de prestigiu în domeniu pe plan internaţional şi atragerea acestora în procesul de modernizare şi privatizare a industriei de apărare.

Actualul ministru al Apărării, Mihai Fifor, a amintit constant de „capabilitățile autohtone”, adică construirea navelor în România, iar TOMIS NEWS a relatat recent pe larg despre lupta care se duce pentru câștigarea licitației.

CITEȘTE ȘI:

Povestea corvetelor: timp și bani pierduți, politicieni aroganți și inconștienți și un șantier de mentenanță existent doar pe foaie

Din cele patru companii aflate în cursă, una dintre ele se află într-o poziție interesantă. Este vorba de olandezii de la Damen, care au beneficiat prin OUG nr.73/2018 de managementul Șantierului Naval Mangalia, părăsit de sud-coreeni. De asemenea, prin această înțelegere statul devine majoritar la respectivul șantier, prin deținerea a 51% din acțiuni.

Tocmai această pretenție din partea statului ar putea fi parte a unui târg discret: statul devine majoritar, Damen primește contractul de construcție a corvetelor și înființarea centrului de mentenanță pentru Forțele Navale.

Numai că OUG 73 ar putea fi nelegală, întrucât ar încălca prevederile art.115 (4) din Constituția României și principiile OECD privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și oferă și un avantaj direct și nelegal societății Damen în cadrul procedurii de achiziție publică derulată de statul român pentru înzestrarea Forțelor Navale.

Pe 17 iulie, Guvernul a modificat prin ordonanță de urgență legislația guvernanței corporative a companiilor de stat pentru a putea încredința conducerea unei societăți de stat către un acționar minoritar, dacă acestea deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate. Deși formularea este generală și creează o aparență de legalitate, singurul beneficiar al ordonanței este compania olandeză Damen, cărora statul a putut astfel să le cedeze managementul operațional al Șantierului Naval Mangalia în schimbul a 2% din capital.

Patru companii sunt înscrise la licitația MApN: TKMS cu K 130 Braunschweig, Naval Group cu Gowind, Damen cu SIGMA 10514 și Fincantieri cu Corveta Multirol, după ce o companie din Turcia a fost descalificată.

„E posibil să devină nelegală pentru că statul e acționar 51% și nu ar fi trebuit ca prin OUG să dea managementul operațional, ci ar fi trebuit să meargă pe OG 119 privind managementul corporatist. Atunci, ar fi trebuit să fie recrutați… La APC, statul are 80%, fondul Proprietatea 20% și au intrat pe OG 119 și pentru asta s-a făcut o selecție a administratorului. (…) Olandezii au 49%… Statul, devenind majoritar, ar fi trebuit să intre în categoria altor companii când li s-a aplicat OG 119. Eu cred că au discutat (statul și Damen – n.r.) altceva: Damen a zis că cedează 2%, din datorii, nu din active, ca să devină statul majoritar, cu condiția ca ei să primească managementul operațional, olandezii să decidă. Dacă nu era înzestrarea Armatei, Damen oricum avea proiectele la care lucra!”, a spus senatorul neafiliat constănțean și membru în comisia de Apărare a Senatului, Vergil Chițac, pentru TOMIS NEWS.

Pe de altă parte, după doi ani de bâlbăieli legislative și încurcături în bani și documente, în cazul în care Damen ar câștiga licitația statul s-ar afla în jenanta situație de ce a explica de ce am pierdut doi ani, în contextul în care în 2016 fostul guvern acorda Damen acest contract prin atribuire directă.

„Sunt două variante, nasoale amândouă: dacă Damen câștigă licitația, de ce am pierdut doi ani? Dacă nu câștigă, de ce avem șantier? Oricum, nu știu dacă afectează licitația, pentru că olandezii s-au înscris cu Damen Galați, sigur, se pot muta după aceea, dar nu văd cum ar fi afectată licitația cu corvetele. (…) Dacă Damen va câștiga va face transferul construcției corvetelor la Mangalia și centrul de mentenanță tot la Mangalia. Eu îmi imaginez că va fi groaznic dacă nu va câștiga Damen! Cum explici tu stat că faci în alt șantier, când ai unul unde ai 51%, deși legea îți dădea voie să faci negociere cu sursă unică și cum explicit că toate navele din Marina Militară se vor repara într-un alt șantier decât cel în care ești majoritar?”, a mai spus Vergil Chițac, pentru TOMIS NEWS.

CITEȘTE ȘI:

VIDEO Mihai Fifor, la Constanța, promite trei submarine noi. „Vreau ca Anul Centenar să fie dedicat Forțelor Navale pe programe de înzestrare”

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *