Spread the love

Premierul Ludovic Orban a ajuns joi după-amiază la Ministerul Afacerilor Interne, cu doar câteva momente înainte ca ministrul Marcel Vela să anunțe declarații publice. La scurt timp după sosirea lui Orban a început o şedinţă de urgenţă la sediul ministerului, la care au mai participat ministrul Vela și secretarul de stat Raed Arafat. S-a invocat posibilitatea emiterii unei noi ordonanţe militare. Imediat după ședință, după ora 18:00, ministrul Vela a susținut declarații de presă, anunțând astfel emiterea Ordonanței Militare nr. 9. Această Ordonanță a fost așteptată de navigatori, mii de astfel de muncitori fiind de mai multe luni blocați în diferite porturi ale lumii, în imposibilitatea de a reveni acasă, așa cum a relatat recent TOMIS NEWS.

Potrivit anunțului de joi al ministrului Vela, navigatorii sunt exceptați de la normele de izolare:

„Excepția la normele de izolare pentru navigatori. Dacă aceștia nu prezintă simptome de infectare cu coronavirus, toate echipajele îndeplinesc aceleași condiții ca și șoferii de la camioanele de marfă sau echipajele de pe avioane”, a spus Marcel Vela.

Carantina instituționalizată nu mai este necesară pentru marinarii repatriați, indiferent de zonele din care vin. Prin Ordinul 622 al Ministerului Sănătății, publicat miercuri în Monitorul Oficial, se ridică obligativitatea carantinei instituționalizate pentru persoanele care sunt asimptomatice, chiar dacă vin din zonele roșii. Astfel, navigatorii care se repatriază în urma schimburilor de echipaj sunt și ei exceptați de această măsură și nu vor mai avea probleme în a ajunge la familiile lor, odată ajunși la punctele de trecere a frontierei în România.

Din Ordonanța Militară nr. 9:

Art. 3. – (1) La efectuarea schimbului de echipaj, la bordul navelor de navigație interioară care arborează pavilion român și la bordul navelor maritime indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în porturile românești, personalul navigant trebuie să prezinte autorităților competente „certificatul pentru lucrătorii din transportul internațional” stabilit de către Comisia Europeană în anexa nr.3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Libere (Green Lanes) în cadrul Liniilor directoare referitoare la măsurile de management al frontierelor pentru protecția sănătății și asigurarea disponibilității bunurilor și serviciilor esențiale – C(2020) 1897 din 23.03.2020.

(2) Personalul navigant care debarcă de la bordul navelor de navigație interioară, care arborează pavilion român, într-un port românesc, și care nu prezintă simptome asociate COVID-19, nu se supune măsurilor de carantinare în spații special amenajate sau la bordul navei ori măsurilor de izolare la domiciliu, cu condiția asigurării de către angajatori a certificatului prevăzut la alin.(1) și a echipamentelor individuale de protecție împotriva COVID-19, pe timpul deplasării de la navă la locația unde poate fi contactat în perioada dintre voiajuri.

(3) La efectuarea schimbului de echipaj la bordul navelor maritime, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, aflate în porturile românești, personalul navigant trebuie să fie în prealabil testat pentru COVID-19, indiferent de zona din care acesta provine, de personalul direcției de sănătate publică ce își desfășoară activitatea în portul respectiv.

(4) Personalul navigant maritim, prevăzut la alin.(3), care nu prezintă simptome asociate COVID-19, va fi transportat dinspre/spre punctele de trecere a frontierei, indiferent de mijlocul de transport utilizat, pe ruta cea mai scurtă și fără întreruperi. Personalul navigant maritim și cel care îi asigură transportul trebuie să folosească echipamente individuale de protecție împotriva COVID-19.

(5) În vederea efectuării schimbului de echipaj, agentul navei maritime sau angajatorul personalului navigant maritim, după caz, are obligația să asigure personalului navigant, următoarele:

a) testarea pentru COVID-19;

b) echipamentul individual de protecție împotriva COVID-19, pe timpul transportului prevăzut la alin.(4);
c) certificatul prevăzut la alin.(1).
(6) Personalul navigant român, maritim și fluvial, care se repatriază și care la intrarea în țară nu prezintă simptome asociate COVID-19, se supune măsurilor de izolare la domiciliu, cu condiția asigurării de către angajatori a certificatului prevăzut la alin.(1) și a unei declarații pe propria răspundere, al cărui model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, privind utilizarea continuă a echipamentelor individuale de protecție împotriva COVID-19 pentru deplasarea de la navă la locația unde poate fi contactat în următoarele 14 zile.

Măsurile de combatere a coronavirus lovesc în plin în… navigatori. Luna trecută, companiile de navigație au suspendat pentru 30 de zile orice schimb de echipaj din cauza imposibilității efectuării lor. Non-efectuarea schimbului de echipaj ridică mai multe probleme. În primul rând, cei aflați deja în voiaje de câteva luni se vor confrunta cu oboseală, iar cei rămași acasă nu pot să plece și, prin urmare, se vor confrunta cu dificultăți financiare.

Transportul maritim este un domeniu primordial în comerțul internațional, practic cel care ține… planeta în mișcare. Fără transport maritim în ritm normal, comerțul paralizează, iar statele, efectiv, intră în blocaj, întrucât 90% din mărfuri au o componentă de transport naval. În acest context, autoritățile de transport, armatorii și toți actorii implicați au bombardat cu solicitări Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale (IMO), agenție guvernamentală în cadrul sistemului ONU, care coordonează cooperarea în domeniul navigației maritime. Presiunile au dat roade, întrucât IMO a emis recent circulara mult așteptată: se recomandă (obligație, în fapt) statelor membre, deci și România, să declare marinarii drept key workers. Practic, IMO cere statelor o serie de măsuri necesare asigurării unui transport maritim fluid și sustenabil, care să permită schimburile de echipaj, aprovizionarea, operarea navelor, certificarea marinarilor.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *