Olandezii de la Damen Mangalia au scos terenuri și clădiri la vânzare! „Este UN JAF! E mai mult decât clar că se dorește închiderea celui mai mare șantier naval din țară” – DOCUMENT
Boardul de conducere al DAMEN Mangalia a aprobat vânzarea unor terenuri și clădiri deținute de Șantierul Naval Mangalia, așa cum se vede la pagina 23 în extrasul de la Monitorul Oficial:
„Jaful continuă la Șantierul Naval Mangalia! În fiecare zi, vedem cum șantierul se golește de activele patrimoniale pe care le deține. Începe să bată vântul pe șantier și nimeni din Statul român nu ia nicio măsură! E mai mult decât clar că se dorește închiderea celui mai mare șantier naval din România!”, a transmis Laurențiu Gobeajă, președinte Sindicatul Liber Navalistul.
„Am completat formularul de contact pentru a afla mai multe informații și am fost contactat de un agent imobiliar care mi-a confirmat ca se vând integral, nu cu bucata, apartament/garsoniera/camera astfel cum salariații care locuiesc avolo ar fi avut posibilitatea sa cumpere și sunt și interesați sa cumpere camera în care locuiesc insa nu au bani sa cumpere tot imobilul”, au informat sindicaliștii:
Ieri a avut loc încă un protest al angajaților de la Șantierul Naval Mangalia, care s-au adunat în fața clădirii în care își desfășoara activitatea conducerea Șantierului DAMEN. A fost a 8-a zi consecutivă de proteste. Potrivit Blocului Național Sindical, nemulțumirile lor sunt legate de faptul că angajatorul refuză în continuare să acorde o creștere salarială corelată cu rata inflației. După protestul de vineri, negocierile cu conducerea companiei au eșuat din nou:
„Ședința de negociere între reprezentanții DAMEN și cei ai Sindicatului Liber Navalistul s-a încheiat fără un acord. Membrii sindicatului anunță că vor continua protestele”, a transmis sindicatul Navalistul.
Sindicatul a solicitat majorarea salariilor dat fiind inflaţia în creştere, iar conducerea, printr-un comunicat de presă de la finalul lunii decembrie a anunţat că începând cu 1 ianuarie anul acesta se va face creşterea salariului de bază brut cu 100 lei, sub nivelul solicitat de sindicat, şi implementarea unei indemnizaţii brute de 225 de lei pentru perioada decembrie-martie pentru a acoperi în lunile de iarnă costurile mari cu energia. Numărul de angajaţi se ridica în 2020 la 2.107 de persoane. Tot în luna decembrie, conducerea a a anunţat intenţia de a restructura angajaţii, dar propunerea nu a primit aviz pozitiv de la MInisterul Economiei, acţionar majoritar al şantierului.
Sindicaliștii de la Șantierul Naval Mangalia, care protestează de mai multe zile, au explicat, joi, printr-o scrisoare deschisă trimisă Ministerului Economiei, că tensiunile dintre angajați și conducerea operativă a societății DSMa au ajuns la cote înalte. Potrivit documentului trimis Ministerul Economiei, care deține o participație majoritară la șantierul naval, situația la nivelul societății DSMa nu s-a îmbunătățit ci dimpotrivă, la acest moment, tensiunile dintre angajați și conducerea operativă a societății DSMa au ajuns la cote înalte. Astfel, începând din data de 4 ianuarie au loc zilnic proteste spontane ale salariaților în fața pavilionului administrativ, în timpul pauzei de masă.
De peste doi ani, angajații Damen de la Mangalia se confruntă cu incertitudinea privind siguranța locurilor de muncă. Reprezentanții Damen Shipyards Mangalia, de partea cealaltă, susțin că și-au asumat atât prin contractul de asociere cât și public, că va crește numărul de salariați la 3.000, însă în prezent compania mai are doar 1.500 de angajați și sunt mai puțini decât erau în momentul preluării pachetului de acțiuni de compania olandeză.
Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%. Şantierul din Mangalia, preluat la jumătatea lui 2018 de olandezii de la Damen Shipyards, a fost pe pierderi şi în 2019 şi 2020. Oficialii nu au făcut publice cifrele de anul trecut. Deşi la momentul preluării olandezii declarau că vor ajunge la 3.000 de salariaţi, în realitate numărul s-a redus la 1500 de angajaţi. Cele mai recente date publice arată că şantierul a finalizat în 2020 cu afaceri de 88,5 mil. lei, faţă de afaceri de 131 milioane de lei anul anterior. Compania raporta pierderi de 108,6 mil. lei, faţă de pierderi de 151 milioane de lei în 2019, arată mfinante.ro.