Mișcare strategică marca Stroe și Tudose, în prag de război cu Dragnea: s-a semnat contractul pentru construcția podului suspendat de la Brăila. „Este un element de siguranță națională, care leagă provinciile istorice”

Asocierea ASTALDI S.p.A. – IHI INFRASTRUCTURE SYSTEMS CO. LTD. este câștigătoarea contractului pentru proiectarea și execuția Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila. Luni, acest contract a fost semnat la sediul ministerului Transporturilor, în cadrul unei conferințe de presă, la care au participat ministrul Felix Stroe și premierul Mihai Tudose. Evenimentul se înscrie în cheia conflictului din interiorul PSD, la doar două ore înainte de ședința Comitetului Executiv Național al partidului. Stroe și Tudose se susțin reciproc, în detrimentul „taberei” lui Liviu Dragnea, aspect care a reieșit din nou din discursurile celor doi.

Revenind la execuția podului suspendat de la Brăila, Ministerul Transporturilor a lansat pe 11 iulie 2017 în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii, cu o valoare totală de 2,594 miliarde de lei, cu TVA.

Proiectul are ca scop realizarea podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila şi conexiunea acestuia cu drumurile naţionale existente „cu scopul fluidizării traficului între localităţile Brăila, Galaţi, Tulcea, Constanţa, creşterea siguranţei utilizatorilor, micşorarea timpilor de parcurs, scăderea poluării la toate nivelele în zonele în prezent tranzitate şi reducerea timpului de călătorie şi a celui de tranzit”.
Durata de realizare a investiţiei se ridică la 48 de luni, iar lungimea totală a podului suspendat, inclusiv viaductele de acces, va fi de 2.194,3 metri.

Calea pe pod va avea 22 de metri, fiind alcătuită din patru benzi de circulaţie de 3,50 metri fiecare, patru benzi de încadrare de câte 0,5 metri, două acostamente de 1,50 metri şi o zonă mediană de 3,00 metri. La acestea, se adaugă, de o parte şi de alta, două benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având 2,80 metri fiecare. În total, lăţimea totală podului va fi 31,70 metri. Asocierea câştigătoare va trebui să proiecteze şi să construiască, potrivit contractului, două viaducte de câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de 19,095 kilometri şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan – Măcin), în lungime de 4,328 kilometri.

Tudose: „Atâta timp cât mai suntem în picioare vom da tot sprijinul ca proiecte de acest gen să se desfășoare cu aceeași rapiditate”

Despre construirea unui pod peste Dunăre, la Brăila sau Galaţi se vorbește de aproape trei decenii, avantajele fiind uriașe, întrucât s-ar scurta drumul dintre Moldova şi portul Constanţa, iar accesul către Tulcea, şi Delta Dunării, ar fi mai uşor.

Singurele vase care merg în Brăila şi Galaţi sunt bac-urile încărcate până la refuz cu pasageri, pe mal cozile fiind interminabile. Evident că administratorii bac-urilor nu au cedat cu ușurință în fața construirii acestui pod, aspect căruia i s-a adăugat constanta indiferență a clasei politice. Conștient de importanța momentului, premierul Mihai Tudose a apăsat pe pedala populistă și a declarat că putem fi o țară normală, unde un fluviu nu se mai traversează cu bacul.

„Stimați români, pentru că noi suntem beneficiarii, este o intrare în normalitate, acest obiectiv este propus spre realizare și discutat din anii 1980. Sunt aproape 40 de ani de când se tot discută despre acest lucru. Este un pas imens. Spunem că patru ani este mult, dar până acum un an nu ne gândeam că apucăm să scriem primele cifre în acest sens. (…) Este un obiectiv major din punct de vedere al infrastructurii rutiere de legătură între provinciile istorice, începând cu nordul Moldovei și terminând cu Dobrogea, este și un element de siguranță națională, un element de normalitate, putem fi o țară normală, unde un fluviu nu se mai traversează cu bacul și când e ceață devin anumite zone ale României insule izolate. (…) Vă garantez că atâta timp cât mai suntem în picioare vom da tot sprijinul ca proiecte de acest gen să se desfășoare cu aceeași rapiditate și implementarea lor să nu sufere nici un fel de impedimente”, a spus premierul Mihai Tudose.

De partea cealaltă, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a profitat de moment pentru a anunța nu doar un pod peste fluviu, ci un adevărat fluviu de proiecte care au primit numai vești pozitive, exact în această zi, spre luarea la cunoștință de către Liviu Dragnea, taman înaintea ședinței de la PSD care se preconizează a fi cu mari scântei.

„Semnăm astăzi contractul pentru unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din ultimii 27 de ani lansate în România. Este un proiect de aproximativ 500 de milioane de euro, ce va fi construit de o asociere de firme din Europa și Asia, ceea ce oferă un plus de simbolistică importanței acestui proiect. După ce va fi realizat, podul de la Brăila va fi al treilea de acest gen din Europa. (…) Astăzi am avut o nouă întâlnire de lucru cu BERD. Vreau să precizez că aceste întâlniri sunt săptămânale și astăzi ne-au dat o veste foarte bună: s-a luat decizia finală, la Londra, la BERD, pentru alocarea sumei de 300 de milioane de euro pentru completarea aranjamentului financiar la magistrala de metrou M6. Este un lucru extrem de pozitiv. De asemenea, vă informăm că, în conformitate cu calendarul pe care ni l-am asumat cu Banca Mondială, astăzi a devenit operațională unitatea de implementare, are logistica necesară și este operațională echipa pentru proiectul autostrăzii Ploiești – Brașov. Sunt lucruri în care nu credea nimeni în urmă cu foarte puțin timp. Astăzi au demarat și nu mai pot fi oprite, chiar dacă cineva ar dori acest lucru”, a spus Felix Stroe.

La sfârşitul lunii august 2017, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţa că două asociaţii au depus oferte în SEAP pentru proiectarea şi execuţia Podului. Este vorba despre Asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. (Japonia) şi Asocierea China Communication Construction Company Ltd (China) – China Road and Bridge Corporation (China) – Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania)- Euro Construct Trading 98 SRL (Romania)- CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China)- CCCC Highway Consults Co Ltd (China). A doua asociere a contestat licitația, invocând lipsa de transparență a CNAIR și considerând că prețul lor a fost mai mic, că experții lor trebuiau să ia punctaj maxim și că, prin urmare, nu puteau ajunge pe locul 2.

Durata contractului este de 48 de luni din care 12 luni proiectare și 36 luni execuție, iar perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 luni. Proiectul este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din POIM 2014 – 2020, Axa Prioritară 2 “Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient”.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*