Ministrul Apărării dă asigurări că procedura de achiziția corvetelor e… în termen! Chițac: „Eu aș atribui contractul direct Șantierului de la Mangalia, pentru că statul român este acționar cu Damen“

Procesul de achiziție a celor patru corvete în cadrul programului „Corvetă multifuncţională” derulat de Ministerul Apărării se transformă într-o telenovelă românească în care sfârșitul este incert… Cu toate acestea, șefii Ministerului Apărării ne dau asigurări că totul va decurge fără probleme. Ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Beniamin Leş, a declarat, marți, cu privire la procedura de achiziție a corvetelor, că intenția acestuia și a ministerului este să cumpere ceea ce România are nevoie, iar corvetele să răspundă cerințelor operaționale.

„Procedura este în termen. Este la audit. Este o achiziție de 1,6 miliarde de euro. Intenția mea și a Ministerului Apărării este extrem de clară: să cumpărăm ceea ce e nevoie la așa sumă mare, să răspundă cerințelor operaționale și să integrăm cât mai mult în industria noastră de apărare”, a declarat Gabriel Leș.

Ministrul a afirmat că a fost invitat în Comisia pentru apărare a Senatului pentru a discuta despre programele Ministerului Apărării din perioada următoare, Leș precizând că i s-a cerut în viitor o întâlnire în care să fie analizate toate programele înzestrare a armatei. Ministrul Apărării Naţionale a anunţat, luni seară, referitor la procedura achiziţiei celor patru corvete multifuncţionale destinate Marinei Militare Române, că termenul limită pentru o decizie privind licitaţia este 12 ianuarie.

CITEȘTE ȘI:

Plecare cu multe semne de întrebare! Senatorul Chițac: „Demisia lui Fifor de la MApN cred că are legătură și cu procedura de achiziție pentru cele patru corvete!“

Referitor la declarațiile lui Leș, senatorul neafiliat de Constanța, Vergil Chițac, a declarat pentru TOMIS NEWS că ministrul Apărării încearcă să plimbe lucrurile pentru că este în încurcătură…

„Declarația lui Leș: „să cumpărăm ceea ce e nevoie la așa sumă mare, să răspundă cerințelor operaționale și să integrăm cât mai mult în industria noastră de apărare“ nu mai este de actualitate. Ei trebuie să comunice direct rezultatul după criteriul prețului minim. Treaba asta au făcut-o până acum când au evaluat ofertele, când au avut dialog competitiv cu cei trei ofertanți. Au fost de acord cu cei trei ofertanți, care au depus o sumă. Asta înseamnă că ai fost de acord cu toți. Mai departe nu se discută decât de prețul cel mai mic“, a spus Chițac.

Potrivit parlamentarului, problema e alta. Cei de la Ministerul Apărării nu știu ce să facă în condițiile în care, în prezent, datele s-au schimbat.

„În momentul de față, suntem într-o altă realitate decât aceea de când a început contractul, vara anului trecut. În prezent, România are un șantier naval unde este acționar majoritar, la 2 Mai – Mangalia, alături de Damen, care are 49% și care este unul dintre ofertanții pentru construcția corvetelor. După părerea mea este de neconceput să dai contractul în altă parte decât unui șantier unde statul este acționar majoritar. Eu aș anula procedura de selecție și aș atribui contractul direct lui Damen, pentru că statul român este acționar majoritar, iar Damen are 49%. Asta e realitatea și așa ar fi normal să se întâmple, pentru statul român ar avea de câștigat. Dacă lucrurile nu decurg în acest fel, atunci de ce am luat șantierul de la Mangalia, să reparăm navele militare în alt șantier decât cel unde suntem acționari majoritari?“, a punctat Chițac.

Amintim că, prin programul ,,Corveta multifuncţională”, Armata va cumpăra cele patru corvete care vor fi construite într-un şantier din România şi va moderniza cele două fregate, Regina Maria și Regele Ferdinand. Valoarea totală a proiectului este de 1,6 miliarde de euro, corvetele urmând să fie construite în cel mult șapte ani, prima livrare fiind impusă după trei ani. TOMIS NEWS nota, în 3 septembrie, că din cele patru companii aflate în cursă, una dintre ele se află într-o poziție interesantă. Este vorba de olandezii de la Damen, care au beneficiat prin OUG nr.73/2018 de managementul Șantierului Naval Mangalia, părăsit recent de sud-coreeni. De asemenea, prin această înțelegere statul devine majoritar la respectivul șantier, prin deținerea a 51% din acțiuni.

Tocmai această pretenție din partea statului ar putea fi parte a unui târg discret: statul devine majoritar, Damen primește contractul de construcție a corvetelor și înființarea centrului de mentenanță pentru Forțele Navale.

Pe 17 iulie, Guvernul a modificat prin ordonanță de urgență legislația guvernanței corporative a companiilor de stat pentru a putea încredința conducerea unei societăți de stat către un acționar minoritar, dacă acestea deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate. Deși formularea este generală și creează o aparență de legalitate, singurul beneficiar al ordonanței este compania olandeză Damen, cărora statul a putut astfel să le cedeze managementul operațional al Șantierului Naval Mangalia în schimbul a 2% din capital.

CITEȘTE ȘI:

Povestea corvetelor: timp și bani pierduți, politicieni aroganți și inconștienți și un șantier de mentenanță existent doar pe foaie

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*