Măsuri de siguranță națională: datele personale ale pasagerilor care intră și ies din România pe cale aeriană vor fi colectate

După o recentă și lungă perioadă de atentate produse pe teritoriul Europei, statul român s-a văzut nevoit să ia o serie de măsuri drastice pentru combaterea terorismului. În fapt, măsurile Guvernului de la București nu reprezintă decât o aliniere la directivele Uniunii Europene. Concret, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, prin care a înfiinţat Unitatea Națională de Informații privind Pasagerii (UNIP), a cărei misiune este să colecteze toate datele personale ale pasagerilor de la companiile aeriene, care intră și ies din România.

Unitatea națională de informații privind pasagerii va funcționa în cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră. Potrivit proiectului, companiile de transport aerian vor fi obligate să transmită informațiile privind călătorii într-un sistem securizat de analiză a datelor, iar persoanele suspectate sau căutate pentru diferite infracțiuni vor fi găsite mai repede. Informațiile vor fi păstrate timp de cinci ani.

Potrivit Guvernului, transportatorii aerieni vor fi obligați să transmită către UNIP date din registrul cu numele pasagerilor: codul de rezervare; data rezervării sau a emiterii biletului; data/datele programată/programate a/ale călătoriei; numele și prenumele asociate rezervării; adresa și informațiile de contact – număr de telefon, adresă de e-mail asociate rezervării; toate informațiile privind forma de plată, inclusiv adresa de facturare; itinerarul complet de călătorie; informațiile din profilul „client fidel”; agenția sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul; situația de călătorie a pasagerului, inclusiv confirmările, situația înregistrării pentru zbor, informații privind neprezentarea pasagerului la îmbarcare sau privind prezentarea acestuia în ultimul moment la îmbarcare fără rezervare prealabilă; informațiile scindate sau divizate din registrul cu numele pasagerilor; mențiunile cu caracter general, inclusiv toate informațiile disponibile despre minorii neînsoțiți cu vârsta sub 18 ani, precum numele și sexul minorului, vârsta, limba/limbile vorbită/vorbite, numele și datele de contact ale persoanei care îl însoțește la plecare și relația sa cu minorul, numele și datele de contact ale persoanei care îl așteaptă la sosire și relația sa cu minorul, agentul prezent la plecare și la sosire; informațiile despre bilet, inclusiv numărul biletului, data emiterii biletului și bilete dus simplu și câmpurile aferente furnizării automate a prețului unui bilet de călătorie; numărul locului și alte informații privind locul; informațiile cu privire la codurile partajate; toate informațiile cu privire la bagaje; numărul pasagerilor înregistrați în PNR și alte nume ale acestora; orice date API colectate, inclusiv tipul, numărul, țara de emitere și data expirării oricărui document de identitate, cetățenia, numele de familie, prenumele, sexul, data nașterii, compania aeriană, numărul zborului, data plecării, data sosirii, aeroportul de plecare, aeroportul de sosire, ora plecării și ora sosirii.

Pentru ca UNIP să fie înființată legal, Guvernul a depus în Parlament, luna aprilie, proiectul de lege privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor din transportul aerian pentru prevenirea, depistarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor de terorism şi a infracţiunilor grave, precum şi pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor la adresa securităţii naţionale. După ce Senatul l-a aprobat în 29 septembrie, Camera Deputaților a votat proiectul de lege miercuri, 31 octombrie, în unanimitate, în favoarea acestuia exprimându-se 288 de deputați și nu s-au înregistrat abțineri sau voturi contra. Legea va merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis.

DISTRIBUIE
error0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*