Legea offshore, analizată din nou de Chițac: „Dacă investitorii își fac bagajele, va fi foarte rău pentru toți românii, dar și mai rău pentru cei care i-au determinat să plece”

Brambureala cu legea offshore va continua și odată cu începutul viitoarei sesiuni parlamentare. După ce a fost adoptat de Senat, apoi de comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, proiectul a fost modificat radical cu doar câteva minute înainte de votul final, pentru ca, ulterior, să se anunțe alte modificări radicale, printr-o ordonanță de urgență, planificată pentru luna septembrie.

CITEȘTE ȘI:

Chițac, despre legea offshore: „Se poate transforma într-un eșec național ”

Nimeni nu mai înțelege nimic din această harababură, iar senatorul neafiliat constănțean, Vergil Chițac, considera recent că „va trebui să ne uităm la subiect ca la un film nu ca la o poză”, întrucât „retorica publică consacrată gazelor din Marea Neagră conține în cea mai mare parte comentarii pe marginea a două întrebări fundamentale. De ce nu exploatează statul român gazele din Marea Neagră și dacă nu face asta de ce încasează așa de puțini bani dacă s-ar începe exploatarea comercială a gazului?” 

Senatorul își continuă analiza și arată că legea „stabilește cine eliberează autorizațiile de construcție necesare (că doar nu-i trimitem la Primăria Constanța, care nu e în stare să elibereze o autorizație de construcție pentru o casă normală, nici după un an de la depunerea actelor), clarifică subtraversarea plajelor sau declasifică platoul continental ca sit arheologic”.

CITEȘTE ȘI:

Ponta continuă atacurile la Dragnea. Despre legea offshore: „În România nu se va face nici o investiție, nu se va scoate nici un metru cub de gaz, nu vom încasa nici un leu. Vom importa de la ruși”

„Zona Economică Exclusivă (ZEE) a fost împărțită în perimetre și apoi concesionată de guvern prin Agenția Națională de Resurse Minerale, începând din 1992 până în 2009. A existat pauza dintre 1995, când s-a cristalizat diferendul cu Ucraina și 2009, când Curtea Internațională de Justiție de la Haga l-a soluționat acordând României 80% din suprafața aflată în litigiu, adică aproximativ 10.000 km2. (…) Pentru a încuraja dezvoltarea proiectelor de exploatare a hidrocarburilor din Marea Neagră Guvernul a emis „Ordonanța de urgență nr. 160/1999 privind instituirea unor măsuri de stimulare a activității titularilor de acorduri petroliere și subcontractanților acestora, care desfășoară operațiuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adâncime de apă de peste 100 metri”. Numai citind titlul este inutil să mai comentăm pe marginea faptului că se instituie clauze de stabilitate fiscală, care să-i determine pe concesionari să dezvolte proiecte foarte costisitoare, riscante și de lungă durată. (…) Ca rezultat al acestei legislații favorabile investitorilor, Exxon Mobil la paritate cu OMV Petrom au investit 1,5 miliarde de dolari în explorarea perimetrului Neptun Deep, Lukoil 500 milioane dolari în Trident iar Black Sea Oil and Gas (fostă Sterling… vă mai amintiți?) 200 milioane dolari în perimetrele Midia și Pelican. Oficial s-a spus că s-au descoperit circa 200 miliarde m3 de gaz natural însă cu siguranță realitatea este mai favorabilă de câteva ori. Însă numai cei care au forat și nimeni altcineva, știu dimensiunea zăcămintelor, puritatea gazelor și pot aprecia rata de profit a exploatării comerciale. Din acest motiv am spus că Vâlcov „vinde pielea ursului din pădure” vorbind de venituri de 100 de miliarde de dolari. Și ar mai fi ceva; cine poate ști evoluția prețului gazelor? Hai să fim serioși! Mai departe, gazul odată descoperit și extras trebuie adus la mal, tot pe banii concesionarilor (titularii de acorduri petroliere) și injectat în sistemul național de transport. Din acest motiv avem nevoie de „Legea offshore” care, cu excepția a numai două articole, 18 și 19 ce abordează soluții fiscale, nu face altceva decât să fixeze cadrul administrativ și birocratic al acestor situații, care deocamdată lipsește. De exemplu, în lege se stabilește cine eliberează autorizațiile de construcție necesare (că doar nu-i trimitem la Primăria Constanța, care nu e în stare să elibereze o autorizație de construcție pentru o casă normală, nici după un an de la depunerea actelor), clarifică subtraversarea plajelor sau declasifică platoul continental ca sit arheologic. Și asta am făcut noi la Senat fără să ne punem problema să anulăm Ordonanța 160 din 1999 iar legea a fost adoptată la sfârșitul lunii februarie, luând ulterior calea Camerei Deputaților, for decizional. La începutul lunii iulie, legea a intrat în sesiune extraordinară, a fost modificată substanțial în zona fiscală prin introducerea unei scheme de impozitare progresivă asupra veniturilor suplimentare în funcție de prețul gazelor, ajungându-se până la un cuantum de 50%. Sigur, a urmat manipularea ordinară cum că redevențele și impozitele suplimentare ar urma să fie duse într-un fond special de finanțare a proiectelor în Parteneriat Public Privat. În astfel de proiecte privatul vine cu banii nu statul! La reacția negativă a concesionarilor grupați în Agenția Română a Concesionarilor Offshore din Marea Neagră, care au declarat că aceste modificări fac imposibilă continuarea proiectelor prin exploatarea comercială a zăcămintelor, președintele Camerei Deputaților recunoaște că în lege s-a strecurat o eroare și promite că după promulgare Guvernul va emite o Ordonanță de Urgență de corijare. Numai că Președintele României nu a promulgat legea ci a retrimis-o la Parlament motivând că în baza principiului bicameralismului o lege nu poate fi modificată esențial de camera decizională după ce a fost discutată în camera de reflecție (prima cameră). Ceea ce e foarte corect!”, a spus senatorul Vergil Chițac.

CITEȘTE ȘI:

Circ cu legea offshore: Iohannis a retrimis-o la Parlament! Sesiune extraordinară pentru Senat? Chițac: „Înțeleg întârzierea ca un mic șantaj!” Mihu (PSD): „Legea o să iasă la fel!”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*