Iohannis, despre România Educată: „Sprijinim financiar 2.500 de școli, 10.000 de laboratoare școlare, 75.000 de săli de clasă și construim 140 de creșe. Absolvenții trebuie să știe de schimbările climatice și importanța vaccinurilor”

Președintele Klaus Iohannis a avut miercuri seară declarații de presă la Palatul Cotroceni. Șeful statului a anunțat faptul că a astăzi a încheiat consultările cu societatea civilă pe proiectul România Educată – ultimele de altfel și a arătat faptul că, de astăzi, se intră în etapa de implementare:

„Vorbim despre un proiect care se bazează pe cea mai amplă consultare națională în domeniul educației din perioada post-decembristă, nu mai puțin de 10.000 de persoane și peste 150 de organizații și instituții fiind direct implicate. Coaliția de guvernare și-a exprimat susținerea pentru proiect, chiar săptămâna viitoare Guvernul își va asuma prin memorandum țintele României Educate, un plan clar de acțiune, cu termene clare. Am apreciat deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din opoziție. Educația trebuie să fie baza noastră de construcție și să nu mai aibă culoare politică. Românii așteaptă mai mult consens și, din păcate, în ultimii ani au fost prea multe lupte politice sterile care au afectat inclusiv educația. Nu mai putem continua așa”, a spus Iohannis.

Șeful statului a oferit și… cifre concrete:

„Am insistat să fie asigurată finanțarea necesară pentru o parte dintre reformele proiectului, inclusiv prin PNRR. Mă refer la reducerea abandonului școlar prin sprijinirea a peste 2.500 de unități preuniversitare, dotarea a 10.000 de laboratoare școlare, mobilarea a 75.000 de săli de clasă, construirea a 140 de creșe, realizarea a 10 centre de învățământ dual, dezvoltarea unei rețele de școli verzi, suportarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea online. Proiectul România Educată are un sprijin financiar important, istoric aș spune, în valoarea de 3,6 miliarde de euro. Suplimentar, prin fonduri europene, 400 de milioane de euro vor finanța renovarea unităților de învățământ preuniversitar de stat”, a mai spus Iohannis.

În ceea ce privește viitoarea structură școlară, șeful statului a explicat faptul că liceele vor fi împărțite în… trei feluri, iar, la final, absolvenții trebuie să fie evaluați corect și să se descurce în viață:

„Dezvoltăm educația timpurie, menținem clasa pregătitoare și gimnaziul de la clasa a V-a la a VIII-a, creștem autonomia școlilor. Pentru restul școlilor, susținem reforme de sprijin și alocarea de resurse. Schimbări față de structura actuală apar la tranzițiile între etapele educaționale. (…) Deși Evaluarea Națională rămâne principalul instrument de certificare a competențelor, am propus ca pe întregul parcurs al semestrului al II-lea, elevii care doresc să poată organiza un examen suplimentar de admitere. Deja se întâmplă, fiind doar o extindere și către zona teoretică. Am propus o nouă structură – trei tipuri de licee: teoretic, profesional și vocațional, care vor conferi absolvenților acces la examenul de bacalaureat. Eliminăm barierele birocratice care blocau posibilităților tinerilor de dezvoltare și ambițiile lor. Așadar, dacă un elev la un liceu profesional și nu se regăsește acolo și vrea trecerea la unul teoretic sau vocațional va putea să se transfere în urma unor testări specifice la liceul dorit. Noul bacalaureat, bazat pe competențe, este o altă componentă importantă. Doresc un examen care să poată evalua corect capacitatea absolvenților să se descurce în viață. Absolventul trebuie să știe de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor”, a concluzionat Iohannis.

PE ACELAȘI SUBIECT:

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *