Spread the love

Proiectele propuse de Mircea-Titus Dobre, candidatul PRO România la Primăria Constanța, au stârnit recții neașteptate din partea contracandidaților. Unii nici măcar nu pot spera că orașul nostru poate arăta așa cum îl prezintă arhitecții din echipa PRO România. Echipa PRO România, formată și din arhitecți și specialiști în atragerea de fonduri europene, a gândit o transformare radicală a Constanței, iar proiectele sunt realizabile, în mare parte, cu finanțare din fonduri europene. Fostul ministru al Turismului, deputatul Mircea-Titus Dobre, spune că proiectele PRO România vor crește calitatea vieții constănțenilor, în următorii 4 ani, iar acestea nu sunt simple promisiuni, nu sunt nici simple desene, ci planuri realizabile. Constanța s-ar putea regăsi, în curând, pe primele poziții din Top 10 al celor mai bune orașe din România.

REPORTER: În mod surprinzător, unii nu s-au bucurat de proiectele pe care le-ați prezentat constănțenilor, în campania electorală, fie pentru că le consideră irealizabile, fie vorbesc despre ele ca și cum ar fi simple desene pe calculator. Spuneți-ne care este strategia din spatele acestor proiecte.

Mircea-Titus Dobre: Cei care vorbesc despre „desene” au fost obișnuiți, probabil, să spună povești în spatele cărora nu s-au aflat nicioadată proiecte reale. Așa se explică de ce nu sunt capabili să înțeleagă niște proiecte adevărate, atunci când le prezintă cineva. Proiectele pe care noi le propunem sunt create împreună cu arhitecți, proiectanți și ingineri constructori, specialiști în diverse alte domenii conexe, astfel încât să putem avea, după implementare, un oraș sistematizat, fără mașini parcate pe trotuare, la voia întâmplării, fără străzi sufocate de traficul infernal, fără ghene de gunoi insalubre și cu multe locuri de relaxare, în aer liber și în interior. Proiectele nu sunt „desenate pe calculator” – așa cum încearcă unii adversari ai noștri să bagatelizeze munca noastră – ci sunt proiecte la cheie, care pot fi implementate mâine, dacă există voință politică. În privința surselor de finanțare, tot de voință politică și de pricepere avem nevoie. Noi, echipa PRO România, suntem pregătiți să punem în practică aceste proiecte de modernizare a Orașului Constanța. Am reușit să fac proiecte foarte bune, împreună cu echipa de la Ministerul Turismului, ca ministru. Acum, la Constanța, am strâns o echipă cel puțin la fel de bună și am făcut – credem, sincer – cel mai bun proiect integrat de sistematizare a orașului și redare a spațiului vital cetățenilor. Am fost în fiecare zonă și în fiecare cartier, am analizat fiecare situație în parte și am conceput proiecte care să se potrivească în fiecare context și să rezolve problemele pe care le are acum Constanța. Nu se poate să avem locuri de joacă lângă ghenele de gunoi! Nu se poate să avem autorități locale care ignoră, efectiv, de mulți ani, cartiere întregi. Noi venim cu idei și soluții concrete gata de implementare. Știu un lucru: dacă vrei, într-adevăr, SE POATE!

REPORTER: Mulți se întreabă de unde veți obține finanțarea necesară pentru aceste proiecte.

Mircea-Titus Dobre: Avem trei axe de finanțare pe fonduri europene pe perioada de programare 2021-2027. Este vorba de axele 3 si 4 din Programul Operațional Regional. Pe Axa nr 3 intră absolut tot ce înseamnă parcuri, promenadă verde, parcări subterane cu parc deasupra. 52 de milioane de euro este valoarea aproximativă. Pe Axa nr 4 intră lucrări de infrastructură, precum breteaua care leagă zona Aurel Vlaicu către Eden și lărgirea străzii Ștefăniță Vodă la patru benzi. 50-60 de mii de apartamente sunt în curs de proiectare și executie pe bulevardul Aurel Vlaicu. Bulevardul Aurel Vlaicu trebuie să sufere și el modificări, deci este nevoie de astfel de proiecte, pentru care există această sursă de finanțare. Tot pe axa 4 intră și pasajul din Km. 5. Pe axa prioritară nr. 7 se poate face proiectul NIAGA, pentru transport integrat multimodal – autogară –  gară – aeroport, cu o valoare de 20 de milioane de euro. Pentru celelalte proiecte care nu se vor putea finanța din fonduri europene, există bugetul local.

REPORTER: Care este ideea centrală a acestor proiecte și în cât timp s-ar putea concretiza?

Mircea-Titus Dobre: Sistematizarea orașului, pentru creșterea nivelului de trai al constănțenilor și poziționarea Constanței pe primele locuri în Top 10 al celor mai bune orașe din România. Aceasta este ideea de la care am pornit și considerăm că este o necesitate.În primul rând, trebuie să le redăm trotuarele pietonilor. Pentru acest lucru este nevoie de parcări construite, nu doar desenate pe asfalt, dar și de alte lucrări de infrastructură rutieră. Apoi avem nevoie de spații verzi, de locuri de relaxare pentru constănțeni și pentru turiști, de piațete publice, în cartiere, etc. Am prezentat toate proiectele pe site-ul mirceadobre.ro. PRO România a lucrat la aceste proiecte din 2019. Parcările subterane sunt concepute astfel încât deasupra să fie amenajate parcuri moderne și locuri de joacă pentru copii – ceea ce ne ajută să și finanțăm aceste proiecte din fonduri europene. Echipa noastră a proiectat și Promenada Verde, care va conduce la creșterea considerabilă a spațiilor verzi din oraș, cu peste 50.000 de metri pătrați. În privința timpului de realizare, unele dintre proiecte s-ar putea face în primele șase luni, altele vor dura mai mulți ani, dar există o etapizare coerentă, în funcție de priorități și de sursele de finanțare. Pot să vă asigur că dacă voi începe implementarea acestor proiecte peste o lună, Constanța va deveni de nerecunoscut, în următorii 4 ani. Avem planuri realizabile pentru fiecare cartier în parte și important este că am și găsit surse de finanțare.

REPORTER: Care este cel mai important proiect, dintre cele pe care le-ați onceput și prezentat?

Mircea-Titus Dobre: Toate sunt importante, mai ales pentru că toate fac parte dintr-un mare proiect integrat. Dar există, bineînțeles, o prioritizare. Pe lângă nevoia imediată de parcări și spații verzi, aș menționa proiectul NIAGA – Nod Intermodal Autogară – Gară – Aeroport. Este inadmisibil, în al treilea deceniu din secolul XXI să mai acceptăm haosul din transportul acestui oraș și al județului Constanța, mirosurile pestilențiale – mai ales vara – din fața Gării Constanța, debusolarea turiștilor care vin până la Constanța cu trenul sau cu autocarul, apoi nu știu în ce direcție s-o apuce. NIAGA poate părea ceva din filmele SF, pentru cei care nu sunt obișnuiți cu dezvoltarea și modernizarea, pentru cei care n-au realizat nimic până acum și nici nu-și pot imagina, măcar, un astfel de proiect absolut firesc într-un oraș european care ar trebui să fie destinația turistică numărul unu a României. Considerăm că orașul nostru are nevoie de o legătură eficientă, organizată și la standardele contemporane, cu servicii de Smart City, care să satisfacă cerințele constănțenilor și ale sutelor de mii de călători care ajung aici.

REPORTER: Ce presupune, mai exact, acest proiect? Cum va arăta nodul intermodal și unde va fi amplasat?

Mircea-Titus Dobre: Este conceput ca un proiect integrat, un nod intermodal în zona din fața actualei gări. Suprafața de teren necesară realizarii proiectului este de 24.450 metri pătrați, din care 8.994 metri pătrați sunt spații publice. Nodul intermodal va face legătura între mai multe tipuri de transporturi de călători – rutiere, feroviare și aeriene, astfel. Am conceput acest proiect, astfel încât nodul intermodal să facă legătura între Autogara CT BUS, Autogara pentru cursele în interiorul județului Constanța, Autogara pentru cursele în exteriorul județului Constanța, Gara Constanța. Suprafața construită la Subsol se va întinde pe o suprafață de 24.450 metri pătrați și va fi destinată circulației auto. Suprafața construită la Parter va avea 7.351 metri pătrați, iar suprafața construită la etajul 1 va avea 1.720 metri pătrați. În cadrul proiectului se vor regăsi autogara, spații publice amenajate, săli de așteptare, cu panouri informative smart, servicii publice de tip comercial, adică restaurant, terasă, bistro, florărie. Va fi o parcare publică, vor fi spații pentru taxi, locuri de parcare publice subterane și spații verzi, amenajate.

REPORTER: Ce alt proiect important aveți pentru activitatea turistică din Constanța?

Mircea-Titus Dobre: În primul rând trebuie să spun că orașul Constanța nici măcar nu are o zonă turistică declarată oficial. Se pot face multe investiții în municipiul Constanța, cu fonduri europene, dacă municipalitatea va declara care este zona turistică a orașului. Mai mult decât atât, autoritățile locale i-ar ajuta astfel și pe operatorii economici din zona respectivă, care pot beneficia de un punctaj mai mare în privința atragerii banilor europeni. Mamaia este stațiune de interes național dar municipalitatea trebuie să definească în mod clar care este zona turistică a orașului Constanța, pentru care a făcut și o strategie, dar a uitat să specifice partea cea mai importantă: care este zona turistică a Constanței! Pentru a declara o zonă turistică, în primul rând este nevoie să faci demersurile legale. Trebuie inițiată o hotărâre de Consiliu Local, trebuie să existe un Plan Urbanistic Zonal (PUZ), apoi se merge mai departe, către Ministerul Turismului, în speță Ministerul Economiei, care are Direcția Generală de Turism. În baza acelor documentații tehnico-economice depuse, se realizează o hotărâre de guvern, care prevede că acea zonă este turistică.

REPORTER: Care ar fi avantajele pentru constănțeni?

Mircea-Titus Dobre: Operatorii economici din zona respectivă beneficiază de un punctaj mai mare atunci când fac proiecte finanțate din fonduri europene și astfel ar fi ajutați de către municipalitate. Apoi, Primăria, având o zonă turistică, obține un punctaj mai mare pentru realizarea lucrărilor de infrastructură pe spațiul respectiv. În Constanța, este clar că Zona Peninsulară trebuie regândită, resistematizată, refăcută. Un proiect foarte drag mie este Portul Diamant, pentru care actualul primar a pierdut finanțarea. În anul 2017, când eram ministru al Turismului, le-am cerut primarilor care au în administrare stațiuni de interes național sau local să trimită proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii de turism. Mi-am anulat de 6 ori semnătura pe ordinul de ministru, adică am refăcut ordinul de ministru, pentru că singurul județ și municipiu care nu răspundea, era Constanța. Portul Diamant trebuia să primească finanțare 100% de la bugetul de stat. Primăria trebuia să vină doar cu o hotărâre de Consiliu Local, în care să declare demararea procedurii pentru proiectul care era introdus în Hotărârea de Guvern, pentru că i-am dat și temeiul legal, iar ei ar fi trebuit să facă doar acești pași. Nu au făcut nimic. Bineînțeles că Portul Diamant este unul dintre proiectele pe care le propun acum, pentru modernizarea Orașului Constanța.

REPORTER: Unul dintre proiecte este pentru desființarea actualului aeroport și construirea unuia nou. De ce la Medgidia și de ce nu ar fi mai bune celelalte variante propuse?

Mircea-Titus Dobre: Împreună cu echipa PRO România Constanța am realizat un studiu preliminar pentru strămutarea traficului aerian de pasageri de la Mihail Kogălniceanu la Medgidia. Explicația este foarte simplă. Toate variantele care au fost propuse până în prezent sunt sortite eșecului și nu vor face decât o mare gaură în buget, pentru că baza militară de la Mihail Kogălniceanu se va extinde, în următoarea perioadă, astfel încât orice nouă investiție în acel aeroport se va face degeaba, pentru o perioadă foarte scurtă de timp. De asemenea, ideea de a transforma aerodromul de la Tuzla în aeroport este păguboasă – necesită eforturi uriașe, cu investiții enorme, pentru un proiect care nu va putea să corespundă, la final, normelor internaționale pentru traficul aerian de pasageri. Noi am identificat o altă oportunitate: Aeroport Internațional la Medgidia. În contextul actual, în urma dezvoltării zonei turistice de litoral a Mării Negre, coroborat cu direcția geopolitică strategică a Aeroportului Mihail Kogalniceanu, echipa PRO România Constanța propune, pentru județul Constanta, județul cu cea mai mare capacitate de cazare turistică din Romania, un aeroport internațional nou, atât pentru traficul de călători, cât și pentru transport tip comercial-cargo. Pentru a susține o dezvoltare este necesar să fii conectat la nivel internațional. Prin această conexiune se asigură un flux de turiști români și străini.

REPORTER: Cât de mare va fi acest aeroport, conform proiectului echipei PRO România?

Mircea-Titus Dobre: Aeroportul este compus dintr-un ansamblu de terenuri, clădiri și instalații care deservesc traficul aerian, pentru realizarea acestuia fiind necesară o suprafață de teren de aproximativ 250 de hectare. Va cuprinde: Aerodrom; Turn de control, o clădire administrativă; Terminal pasageri Sosiri; Terminal pasageri Plecări; o clădire VIP; o clădire pentru Urgențe; Hangare; Zonă Cargo; Parcare administrație; Parcare Sosiri; Parcare Plecări; Parcare Cargo; Parcare VIP. Pe lângă standardele și dotările contemporane, clădirea va fi una „verde” și va prezenta surse alternative de energie, precum panouri fotovoltaice integrate, montate pe acoperiș, sisteme inteligente de încălzire şi iluminare, faţade inteligente, care includ sisteme de umbrire, menite să reducă mult consumul de energie. De asemenea, staţii de încărcare pentru autovehiculele electrice. 

REPORTER: Cât ar costa și care ar fi sursele de finanțare?

Mircea-Titus Dobre: Valoarea estimată a proiectului este de 325 de milioane de euro. Conform programului de relansare al actualului Guvern – Planul național de investiții și relansare economică, în conținutul anexei nr. 5, secțiunea proiecte de modernizare a infrastucturii aeroportuare – este prevăzută, în total, suma de 299,9 milioane de euro, pentru Județul Constanța. Propunem orientarea fondurilor către viitorul Aeroport Internațional de la Medgidia.

REPORTER: Ce le transmiteți alegătorilor, pentru 27 Septembrie?

Mircea-Titus Dobre: Analizați cu atenție proiectele noastre, ale echipei PRO România, și activitatea noastră profesională de până acum, pentru a vedea că putem pune în practică ce am proiectat! Fiți PRO România și PRO Constanța! Vă aștept la vot, pe 27 Septembrie! Votați poziția nr. 6, Mircea-Titus Dobre, pentru funcția de Primar al Municipiului Constanța, echipa de consilieri PRO România, și poziția nr 1 pentru Consiliul Județean Constanța: Răzvan Filipescu, de asemenea, cu echipa de consilieri județeni a PRO România!

COMANDAT DE PARTIDUL PRO ROMÂNIA FILIALA CONSTANȚA, COD MANDATAR FINANCIAR 21200010

PE ACELAȘI SUBIECT:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *