Spread the love

Au fost scântei mari în ședința de vineri a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. Sub coordonarea prefectului George Niculescu s-a aprobat repatrierea, la Constanța, a 1.500 de români din zona roșie a Italiei, în mai multe zboruri, primul dintre ele fiind programat pentru sâmbătă. Ministerul Afacerilor Externe a precizat faptul că, în cursul zilei de astăzi au revenit în țară 227 de cetățeni români, fiind vorba de primul transport, punctând faptul că „sunt lucrători sezonieri, afectați de restrângerea drastică a activităților economice în care erau angrenați în Italia, precum și a cetățenilor români care se află în Italia în situații deosebite, fără posibilități reale de a continua prezența pe teritoriul Italiei”.

Sosirea acestora pe litoralul românesc a ostilizat opinia publică, alături de mai multe autorități – Consiliul Județean Constanța, Primăria Constanța. Mai multe detalii, AICI, AICI, AICI și AICI! Printre autoritățile indignate se regăsește și compania de transport local a municipiului, CT BUS. Directorul general al companiei, Bogdan Niță, a arătat sâmbătă faptul că, în contextul stării de urgență, autobuzele ar putea fi puse la dispoziție, însă a subliniat o serie de observații tehnice, potrivit cărora aceste autobuze nu sunt… recomandabile. Mai mult, Niță a subliniat faptul că prefectul Niculescu a transformat Constanța în „epicentrul național al luptei împotriva coronavirus” și l-a acuzat de faptul că „sacrifică fără discernământ afacerile din turism”:

„Nu este corect, moral sau etic să-i judecăm la grămadă pe cei 1500 de români repatriați din Italia. Sunt sigur că fiecare are povestea lui, nu neapărat veselă. Este însă responsabilitatea CJSU și a domnului prefect să caute cele mai bune soluții, conduși fiind de interesul comunității. Opțiunea de a transforma Constanța, dintr-un oraș cu aprox. 20 de cazuri confirmate, în epicentrul național al luptei împotriva COVID-19 sacrifică fără discernământ afacerile din turism, cetățenii care trăiesc din câștigurile sezoniere și ne expune pe noi toți, fără discriminare. Dar până atunci, câteva observații tehnice:

1. O eventuală solicitare de transport cu autobuzele CT BUS este executorie în contextul situației de urgentă. Dar este bine de știut că autobuzele URBANE ce aparțin orașului au capacitate de transport de 24-28 de locuri pe scaune. Aici discutăm despre transport județean și, în eventualitatea unei rute impuse între Constanța și Mihai Kogălniceanu, se aplică Ordonanța nr. 27/2011 privind transporturile rutiere care prevede la articolul 39: ,,Se interzice transportul mai multor persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare al autovehiculului.’’ De aici încolo, aritmetica e simplă. În plus, a obliga șoferii CT BUS să transporte persoane aflate în carantină înseamnă a supune la un risc sporit pe oricine merge cu autobuzul. Contactul șoferilor cu pasagerii este sporadic, dar avem de a face cu o pandemie tocmai din cauza ratei mare de răspândire a noului tip de coronavirus. Vorbim despre conducătorii auto care pun în mișcare un întreg oraș și care nu au abdicat de la datorie, deși și ei se pot îmbolnăvi, la fel care oricare om.

Soluție: Armata și MAI dețin autobuze, autocare și vehicule specializate cu care pot transporta repatriații.

2. Nu pot să nu mă gândesc la sănătatea copiilor și bunicilor noștri când citesc despre cazarea în Mamaia a peste 1.500 de români originari din toate colțurile țării, dar sosiți la Constanța dintr-o zonă „roșie”. Sigur că, în plan secund, reculul asupra turismului sezonier și a afacerilor conexe va fi unul devastator și reprezintă criza locală de după situația de urgență.

Soluție: Utilizarea spațiilor de cazare ce aparțin armatei, MAI – chiar unități militare – și nu în ultimul rând, companiilor naționale. Nu cred că există companie de stat care să nu dețină în proprietate o vilă, o pensiune sau chiar un hotel. Acestea sunt răspândite cel puțin în apropierea fiecărei zone de origine a grupurilor de repatriați. Mai ales acum, interesul comunității trebuie să fie pe primul loc!”, a transmis Bogdan Niță.

Sindicatele au luat foc: „Nu suntem dispuși să ne asumăm astfel de riscuri!

O reacție similară, dar mai vehementă, a avut și președintele Sindicatului Liber Transport în Comun Constanța, Daniel Toma. Potrivit acestuia, la CT BUS a sosit o informare potrivit căreia este posibil să fie transportate persoane aflate în carantină.

„Stimate domnule prefect al județului Constanța, George Niculescu, categoria profesională a șoferilor care deservesc transportul în comun se confruntă zilnic cu o serie de provocări. Totuși, când ne-am ales meseria aceasta, niciunul dintre noi nu s-a gândit nicio clipă că va fi forțat să se supună unui asemenea risc, așa cum este cel generat de pandemia COVID – 19. Deși cu toții ne temem atât pentru noi, cât și pentru cei dragi, ne facem în continuare datoria și punem în mișcare transportul în comun din municipiul Constanța, pentru că suntem conștienți că acesta este modul nostru de a ajuta societatea în care trăim în aceste momente grele. Am aflat, însă, cu stupoare și indignare, din presă și nu pe o cale oficială – așa cum ar fi fost normal – de decizia dumneavoastră potrivit căreia, în intervalul următor este posibil să fim solicitați pentru a transporta persoane în carantină. Noi suntem oameni simpli, care muncesc în interesul constănțeanului de rând. Nu avem pregătirea necesară pentru un astfel de transport special și nici nu suntem dispuși să ne asumăm astfel de riscuri. Mai mult, considerăm că riscul se extinde inclusiv asupra cetățenilor pe care îi transportăm zilnic. Chiar dacă contactul nostru cu pasagerii este sporadic, știm cu toții că avem de a face cu o pandemie tocmai din cauza ratei mare de răspândire a noului tip de coronavirus. În plus, considerăm că ar fi fost un act de normalitate să fim consultați, dacă nu chiar invitați în sedința unui comitet care se vrea a fi operativ, pentru a ne prezenta argumentele înainte de a fi luată o decizie. Dacă vă pasă cu adevărat de cetățenii acestui oraș, vă rugăm să apelați la instituțiile care au și banii necesari, și pregătirea potrivită pentru a transporta cetățeni cu risc epidemiologic. Ne-am bucura ca în această situație să nu fiți doar un om politic, ci un cetățean al Constanței, care ține cu adevărat la toți cei care locuiesc în acest oraș”, a transmis liderul sindical.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *