Îndeplinim condițiile, dar nu am aderat la Schengen. Senatorul Mihu: „Un deserviciu semnificativ construcției europene!”

În ședința Senatului de miercuri, 3 aprilie, senatorul social-democrat constănțean, Ștefan Mihu, a făcut o declarație politică cu subiectul aderării  României la Spațiul Schengen.

CITEȘTE ȘI:

Senatorul punctează faptul ca deși țara noastră a primit aviz favorabil de aderare de la Comisia Europeană acest demers nu a fost dus la îndeplinire.

Iată declarația politică a senatorului Mihu:

După cum este cunoscut, prevederile juridice referitoare la Spațiul Schengen au fost integrate în acquis-ul comunitar prin Tratatul de la Amsterdam și, ulterior prin Tratatele subsecvente ale Uniunii (respectiv Tratatul de la Nisa și Tratatul de la Lisabona, în vigoare), prin recurs la instrumente juridice specifice, care reglementează, printre altele, aspectele privind vizele, azilul, imigrația și politicile legate de libera circulație a persoanelor. (…) În 2015, în contextul „crizei imigranților”, Spațiul Schengen a devenit practic nefuncțional, în condițiile asumării de către unii lideri politici ai UE a unor decizii controversate privind deschiderea „de facto” a frontierelor externe ale UE unor adevărate „valuri” necontrolate de imigranți ilegali. Situația se mentine în blocaj și în momentul de față, la circa 4 ani de la evenimentele dramatice din 2015, funcționarea normală a spațiului Schengen nefiind încă restabilită. (…) Pe de altă parte, de câțiva ani buni, România, alături de alte state membre ale UE, a solicitat aderarea la Spațiul Schengen și, în pofida avizului favorabil, repetat în domeniu al Comisiei Europene și al unor investiții financiare și umane considerabile pe acest palier, demersul nu a avut câștig de cauză. La acest rezultat negativ a contribuit în mod decisiv poziția unor state membre ale UE, care au „înțeles” să interpreteze de o manieră subiectivă, discreționară,- și nu ar fi prima dată – prevederile Tratatului de la Lisabona referitoare la constituirea și funcționarea Spațiului Schengen, punând interese strict naționale, de politică internă, înaintea intereselor de ansamblu ale Uniunii și, pe cale de consecință, nesocotind, de facto, litera și spiritul Tratatelor fundamentale ale Uniunii. (…) Ne găsim în fața unui caz tipic de interpretare voit defectuoasă a prevederilor Tratatului de la Lisabona, fapt de natură să aducă un deserviciu semnificativ construcției europene, așa cum a fost ea gândită și concepută de Părinții Fondatori ai Comunităților Europene/ Uniunii Europene! Față de cele de mai sus, consider că România are oportunitatea și, în egală măsură, datoria, în calitate de Președinție în exercițiu a Consiliului UE, deci și a Consiliului Justiție-Afaceri Interne, adică a formațiunii Consiliului responsabilă să analizeze și să discute aspectele respective, să reintroducă pe agenda UE, cu toată determinarea, evaluarea modului de funcționare și de adoptare a deciziilor la nivelul Spațiului Schengen. (…) În același context, Bucureștiul poate și trebuie să readucă în discuție situația cererilor de aderare la Spațiul Schengen ale României și Bulgariei, cu atât mai mult cu cât această chestiune sensibilă are un impact economic negativ asupra agenților economici români, în general și a transportatorilor români, în mod special!

CITEȘTE ȘI:

DISTRIBUIE
error0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*