Spread the love

Constănțenii au rămas, miercuri, fără apă caldă și căldură după o avarie care s-a produs la CET Palas. În urma avariei, toți constănțenii racordați la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică au rămas fără apă caldă și căldură și vorbim de aproximativ 100.000 de oameni. Reprezentanţii Electrocentrale Constanţa au precizat faptul că „cel mai probabil, la noapte, toţi abonaţii vor avea căldură în case”, lucru care nu s-a întâmplat, avaria continuând și în cursul zilei de joi.

Consilierii locali municipali s-au reunit joi în ultima ședință ordinară a acestui an, în cadrul căreia au adoptat o serie de proiecte de hotărâre privind sistemul de termoficare al orașului, unul dintre ele fiind legat de strategia care să analizeze necesarul de investiții și să identifice proiectele prioritare pentru reabilitarea și modernizarea sistemului centralizat.

CITEȘTE ȘI:

Potrivit proiectului, practic Strategia de alimentare în sistem centralizat, se va urmări implementarea lucrărilor între 2019 – 2022, cu reabilitarea rețelelor până în 2023. Primăria trebuie să înființeze un serviciu care să evalueze permanent stadiul implementării, coordonarea lucrărilor ș.a.m.d., scopul fiind, printre altele, creșterea eficienței energetice și reducerea costurilor de producere a energiei. Până la finalul anului 2022 trebuie instalate 2 CAF (cazane cu apă fierbinte) noi, cu capacitate de 58MWt și mai multe turbine și conducte. Tot joi s-a aprobat și proiectul privind darea în administrarea RADET a rețelei de transport a energiei termice.

Despre aceste inițiative, după ședința CLM, primarul Decebal Făgădău a precizat faptul că intențiile inițiale de rezolvare a problemei au fost întârziate de schimbarea Guvernului, care a adus nu doar o altă realitate politică, ci și un… audit și o întârziere nedorită.

„Atât de necesară (Strategia – n.r.) atât din punct de vedere scriptic, dar și faptic pentru ceea ce am anunțat deja că se va întâmpla: transformarea sistemului de alimentare cu energie termică. Acest pas a fost necesar pentru a putea depune proiectul de atragere de fonduri europene. Inițial, termenul era până la finalul anului pentru modernizarea rețelei de transport. În momentul de față, am avut discuții la Ministerul Fondurilor Europene, acest termen nu mai este de actualitate pentru că am avut o schimbare de guvern, o reorganizare la nivelul autorității centrale. Asta înseamnă că până în luna ianuarie vom avea un audit. Nu doar noi, ci toate orașele eligibile, vom depune proiectul pe care îl avem deja. Tocmai pentru că avem acest răgaz, am finalizat săptămâna trecută tranzacția între municipiu și Electrocentrale, adică am cumpărat magistralele de transport, împreună cu studiul de fezibilitate pentru modernizare. Acum avem rețeaua, strategia, studiul de fezabilitate, rămânea să vedem cine administrează această infrastructură. Urmare a ședințelor comune, am ajuns la concluzia că până la sfârșitul anului va opera CET-ul și, de la 1 ianuarie, așa cum scrie și în proiect, magistralele vor fi administrate de RADET pe o perioadă determinate, până înființăm compania City Heat & Energy, pentru că avem tot ce ne trebuie pentru a depune proiectul pe fonduri europene. Am avut discuții cu municipiul Oradea, care a trecut prin același proces prin care trecem acum Constanța și domnul primar Ilie Bolojan ne-a pus la dispoziție toată experiența dânsului, astfel încât să putem câștiga timp. Sper ca municipiul Constanța să dețină în proprietate un sistem centralizat puternic, performant și care să fie o opțiune reală, nu impusă consumatorului. Nu vreau să se înțeleagă că vrem să impunem sistemul centralizat, ci să fie o competiție reală pe piață. Am convingerea că în România, în sfârșit, va conta sistemul centralizat”, a spus Făgădău.

CITEȘTE ȘI:

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *