HALUCINANT: Norvegia se roagă de România să încheie o înțelegere avantajoasă pentru statul român, care… REFUZĂ să semneze! Peste 3.000 de navigatori români, lăsați de izbeliște și se amenință cu GREVA FOAMEI!

Cunoaștem cu toții faptul că statul român este un prost administrator. De data aceasta, însă, o situație parcă le sfidează pe toate: regatul norvegian se roagă de România să semneze o înțelegere în favoarea țării noastre, numai că statul român… refuză! Acest refuz afectează peste 3.000 de navigatori români, care riscă să își piardă locurile de muncă și să fie, evident, înlocuiți de navigatori din alte state.

SCURT ISTORIC: În noiembrie 2007, statul român și regatul norvegian semnau o înțelegere privind aplicarea unor regimuri de securitate socială pentru navigatori. Acordul a intrat în vigoare în 2008 și era valabil timp de cinci ani, cu posibilitate de înnoire, lucru care s-a întâmplat în 2013 și trebuia să se întâmple și în 2018. Numai că, anul acesta, autoritățile române s-au sucit și nu mai vor să semneze prelungirea.

Concret, prin intermediul acestei înțelegeri bilaterale, persoanele cuprinse în domeniul personal de aplicare a Regulamentului, care au domiciliul în România și sunt angajate la bordul navelor înregistrate în Registrul Norvegian Internațional al Navelor, pot rămâne supuse legislației de securitate socială din România, dacă solicită aceasta. Cu alte cuvinte, navigatorii români care lucrau în Norvegia nu plăteau contribuțiile fiscale conform legislației regatului în cauză, mult mai mari față de cele din România. Numai că Guvernul condus de Viorica Dăncilă nu mai dorește această prelungire, în ciuda rugăminților venite din partea Norvegiei, dar și a reprezentanților navigatorilor români. Peste 3.000 de persoane sunt afectate de acest refuz al statului român, care vor trebui să plătească sume colosale dacă doresc să lucreze în regatul nordic.

Când vrei să muncești și statul român nu te lasă…

Încă de la începutul anului, Sindicatul Liber al Navigatorilor a început să preseze autoritățile să semneze prelungirea înțelegerii, trimițând în acest sens notificări și înștiințări și, practic, rugăminți, la Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății.

„Navigatorii români care lucrează pentru proprietarii unor nave înregistrate sub pavilion Norvegia sunt în pericolul de a-și pierde locul de muncă în favoarea navigatorilor din alte țări europene cum ar fi Polonia, Croația, Estonia, Lituania etc., datorită lipsei unei înțelegeri între România și Norvegia cu privire la plata contribuțiilor sociale conform contractelor de muncă și a celor de sănătate datorate navigatorilor pentru perioada cât aceștia sunt în drepturi legale. (…) Pe timpul îmbarcării la bordul navelor, orice navigator beneficiază de asistență medicală gratuită, pe cheltuiala armatorilor, pentru cazurile de boală și accidente, asistență medicală care se continuă până când navigatorul se recuperează complet sau starea lui de sănătate nu mai poate fi îmbunătățită, caz în care se plătesc despăgubiri prin cluburile de asigurare P&I. Înțelegerea dintre România și Norvegia nu implică nici un fel de cheltuieli ale statului român în afară de asistența medicală, dacă este nevoie, în țară, pentru navigatorii români. (…) Armatorii norvegieni apreciază calitatea profesională a navigatorilor români și sunt interesați în rezolvarea acestei probleme. Autoritatea de Stat norvegiană înțelege problemele cu care se confruntă armatorii din țara lor și de aceea ei sunt de acord să încheie (prelungească) această înțelegere socială, chiar dacă aceștia renunță la încasarea contribuțiilor sociale și de sănătate în favoarea României”, se arată într-una din zecile de notificări trimise Ministerului Sănătății de către SLN.

„Aceste contribuții sunt obligatorii pentru armatori și dacă nu ar putea să facă dovada plății acestora, atunci navele lor ar putea fi reținute de autoritățile din porturile de escală pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin armatorilor, ceea ce ar genera costuri uriașe pentru aceștia. Pentru a evita aceste pericole, armatorii nu ar mai angaja navigatori români, ceea ce ar duce la pierderea a circa 2.000 de locuri de muncă actuale, nemaivorbind de oportunitatea de a ocupa încă 1.000 de noi locuri de muncă dacă înțelegerea ar fi parafată”, se mai arată într-una din zecile de notificări trimise Ministerului Muncii de către SLN.

Convenția Maritimă MLC 2006, semnată de statul român după lupte seculare abia în 2015 (și încă neimplementată în legislația națională), stabilește că armatorii sunt obligați să acopere din punct de vedere social și de sănătate navigatorii în conformitate cu prevederile legislației pavilionului unde aceștia lucrează. Prin continuitatea acordului româno-norvegian, navigatorii care lucrează la armatorii norvegieni care dețin nave sub pavilion norvegian vor putea fi asigurați, legislația europeană ar fi respectată și aceștia își vor menține în continuare locurile de muncă. Continuarea înțelegerii este susținută de autoritatea norvegiană, Asociația Armatorilor din Norvegia, SLN din România și Norvegia și chiar de Ambasada Norvegiei în România.

Din punct de vedere diplomatic, România trebuie să inițieze procedura, numai că… nu vrea! TOMIS NEWS s-a adresat Secretariatului General al Guvernului (SGG), Ministerului Sănătății și Ministerului Muncii pentru clarificări în acest sens. Până în prezent, SGG ne-a pasat la Ministerul Afacerilor Externe și doar Ministerul Muncii ne-a răspuns. Dacă pe SLN l-au dus de nas atâtea luni, publicației noastre ni s-a spus clar: România NU va semna această înțelegere, dar că se mai gândește!

„În prezent sunt în vigoare şi se aplică între România și statele membre UE, începând cu data de 1 mai 2010, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate  socială şi Regulamentul său de implementare(CE) nr. 987/2009. Începând cu data de 1 iunie 2012 Regulamentul (CE) nr.883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, a devenit aplicabil și în relația cu Norvegia, făcând inaplicabile prevederile Înțelegerii sus-menționate. Astfel, dispoziţiile Regulamentului (CEE) nr. 1408/71 şi ale Regulamentului (CEE) nr. 574/72 s-au aplicat între România și statele Spaţiului Economic European (inclusiv Norvegia) până la data de 31 mai 2012. Începând cu data de 1 iunie 2012, înțelegerea bilaterală (încheiată în temeiul art. 17 din Regulamentul nr.1408/71) nu mai putea fi aplicată, temeiul legal în baza căruia fusese încheiată fiind abrogat implicit. (…) Înțelegerea româno-norvegiană din anul 2008 reflectă situațiile de excepție de la regulile generale de determinare a legislației aplicabile pentru o categorie limitată de potențiali beneficiari (navigatori români angajați la bordul unor vase înregistrate în Norvegia). Până la acest moment, autoritățile din Norvegia nu au transmis intenția de prelungire a înțelegerii din 2007, iar partea română nu a inițiat un astfel de demers bilateral. În prezent, Ministerul Muncii și Justiției Sociale evaluează, la solicitarea Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, împreună cu instituțiile române de securitate socială, oportunitatea încheierii unei noi astfel de înțelegeri. În situația unei evaluări favorabile, vor putea fi inițiate contacte bilaterale româno-norvegiene la nivelul autorităților competente în aplicarea regulamentelor de coordonare în domeniul securității sociale la nivelul Uniunii Europene, aplicabile și în relația cu statele SEE, inclusiv Norvegia”, au precizat, printre altele, reprezentanții Ministerului Muncii, pentru TOMIS NEWS, pe 5 decembrie a.c.

Norvegienii s-au săturat de vrăjeală și au venit în România

Mai mulți reprezentanți din partea autorităților, armatorilor și sindicatelor din Norvegia au ajuns, marți, în România. Aceștia sunt întâmpinați de președintele SLN România, Adrian Mihălcioiu, care ne-a precizat că obiectivele principale sunt, în fața norvegienilor, să… se mai dreagă busuiocul.

„Acum îi preluăm la aeroport! Aseară am trimis, din nou, la Ministerul Sănătății că avem această întâlnire și că încercăm zilele acestea să amânăm punerea pe liber a 2.000 de persoane. Printre altele, acum avem și negocierea contractului colectiv de muncă, pentru 2019, 2020, 2021. În cadrul negocierilor discutăm și alte lucruri, încercăm să îi mai temperăm să nu înregistreze navele la 1 ianuarie, să le spunem că nu am rezolvat și să mai amânăm un pic…”, a spus Adrian Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

Nesimțirea statului român duce la… greva foamei!

SLN este încrezător că, după presiuni și rugăminți, statul român, într-un final, va semna prelungirea înțelegerii. Ajuns la capătul răbdării cu vorbitul la pereți, Mihălcioiu transmite autorităților române următoarele:

„Trebuie să semneze, cum să nu semneze? Dacă nu, stăm pe capul lor, facem grevă! Facem greva foamei în față (ministerelor – n.r.)”, a mai spus Mihălcioiu, pentru TOMIS NEWS.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*