GREVĂ la CFR, inclusiv în Constanța: Sute de minute întârziere la trenuri. Grindeanu (Transporturi): „Dacă mărim cu 10% salariile, impactul ar fi de 1 miliard. NU există resurse!”

A fost grevă spontană la CFR, luni dimineață. Angajații care se ocupă cu repararea locomotivelor au întrerupt lucrul. Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a explicat la Digi24 care sunt motivele care îi nemulțumesc pe angajații CFR. El a spus că oamenii sunt nemulțumiți că le sunt înghețate salariile și că nu mai au bani pentru cheltuielile de zi cu zi.

Cei intrați în grevă au salariul minim, nu înțeleg de ce oameni calificați nu pot să își mai asigure existența. Toate prețurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Toți CFR-iștii sunt în unități între 8 și 10, așteaptă un comunicat de la ministrul Transporturilor, în care să li se explice de ce s-a abandonat transportul feroviar în România. Peste tot, în UE, în 201, țările s-au lăudat cu infrastructură modernă și cu trenuri noi care circulă cu viteză. La noi trebuie schimbate o treime din trenuri și proiecte pentru celelalte două treimi și nu s-a făcut nimic”, a declarat sindicalistul.

El a spus că momentan trenurile circulă după orarul stabilit, dar că dacă cei care repară locomotivele vor mai opri lucru, nu vor mai fi condiții pentru trabsportul feroviar. Trenurile care ajung sau pleacă din Gara de Nord înregistrează luni întârzieri de sute de minute, pe fondul protestelor feroviarilor. Un tren Târgu Jiu – Bucureşti are o întârziere de trei ore. Două trenuri care urmau să plece din Gara de Nord către Aeroportul Henri Coandă, respectiv Constanţa înregistrează întârzieri de câte 150 de minute. Cea mai mare întârziere la sosirea în Gara de Nord o are un tren de la Târgu Jiu, cu 180 de minute, urmat de trei trenuri, din Constanţa, Ploieşti Sud şi Braşov, cu câte 130 de minute fiecare. Alte trenuri care vin din Constanţa, Budapesta, Craiova, Galaţi, Suceava au întârzieri cuprinse între 30 şi 70 de minute. De asemenea, din cauza grevei, sunt afectate şi plecările unor trenuri din Gara de Nord. Astfel, întârzieri de câte 150 de minute le au un tren către Aeroportul Henri Coandă şi unul către Constanţa. Alte patru trenuri, care urmau să ajungă la Ruse, Suceava, Braşov, Aeroportul Henri Coandă, au întârzieri de 100 de minute fiecare. Întârzieri între 15 minute şi 50 de minute înregistrează şi trenuri către Ploieşti Sud, Iaşi, Aeroportul Henri Coandă, Piteşti, Craiova şi Constanţa.

CFR Călători a anunţat că luni a avut loc o acţiune a angajaţilor Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive (SCRL) Braşov şi CFR SA, fiind oprite trenuri pe raza regionalelor Bucureşti, Craiova, Galaţi şi Iaşi.  CFR Călători a precizat că SCRL Braşov se află în insolvenţă, personalul acesteia fiind cu drepturile salariale la zi. ​CFR Călători a anunţat luni că protestul spontan de luni dimineașă a afectat circulația a nouă trenuri în zona regionalei Iași şi că sunt întârzieri și pe regionalele București, Craiova și Galați. În intervalul orar 9:00- 9:30 s-a reluat lucrul la SCRL Brașov în condiții normale. Unele trenuri au avut și peste o oră întârziere.

Precizările făcute de CFR Călători:

Protestul spontan feroviar ce are loc astăzi, 20 decembrie 2021, nu se datorează CFR Călători. Este o acțiune sindicală feroviară a angajaților de la S.C.R.L. Brașov SA și a CFR SA, ca urmare a prorogării până la data de 01.01.2023, a legii 195/2020, privind Statutul Personalului Feroviar, legiferată prin OUG 130/17.12.2021. Pentru o informare corectă a opiniei publice, CFR Călători face următoarele precizări: Societatea Comercială de Reparații Locomotive C.F.R. – S.C.R.L. Brașov SA este filială a CFR Călători SA, fiind la ora actuală în procedură de insolvență care intră sub incidența Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență (dosar nr. 4249/62/2014* – termen 19.11.2019). Pentru CFR Călători SA, S.C.R.L. Brașov SA este un furnizor de servicii care pe bază contractuală asigură și realizează mentenanța curentă, reparații planificate și accidentale ale materialului rulant motor al CFR Călători. Pentru prestația efectuată de SCRL către CFR Călători plățile sunt efectuate la zi, nefiind înregistrate restanțe. Personalul salariat aparținând SCRL are toate drepturile încasate la zi (salarii, bonuri de masă, etc). Pe raza regionalei Iași personalul aparținând CFR SA a oprit trenurile CFR Călători în stațiile Iași, Pașcani, Roman și Bacău cu semnalul pe culoarea roșie, fiind afectate trenurile 6002, 6461, 5603, 5401, 5432, 1541, 5402, 5461, 5415. De asemenea, acțiunea personalului aprarținând CFR SA afectează circulația trenurilor și pe raza regionalelor București, Craiova, Galați. În intervalul orar 9:00- 9:30 s-a reluat lucrul la SCRL Brașov în condiții normale. Protestul SCRL nu a afecat circulația trenurilor CFR Călători. În situația în care circulația trenurilor va fi afectată de continuarea protestului la CFR SA, pasagerii care au bilete/abonamente la trenurile afectate vor primi, la cerere, contravaloarea biletelor/călătoriilor achiziţionate şi neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă).

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat, luni, despre greva spontană de la CFR, că greviștii trebuie să respecte legea și că a avut și va avea discuții în continuare cu managerii companiilor și cu liderii de sindicat. Grindeanu spune că dacă salariile ar fi majorate cu 10% impactul ar fi de 1 miliarde de lei, bani care nu există.

Am avut întâlniri cu managerii companiilor din CFR. După ședința de guvern o să am întâlniri și cu ei și cu lideri de sindicat. Vreau să fiu foarte clar. Mă aflu în situația următoare: niște domni înaintea mea au promis foarte multe lucruri. Au promis că va intra în vigoare statul feroviarilor, au promis liderilor sindicali că li se vor majora salariile și că anumite facilități vor fi puse în practică din ianuarie. Totodată, tot acea guvernare spunea că infrastructura feroviară trebuie să dispară sau să fie tratată la „și altele”. Managerilor le-am spus o realitate și nu vrea să fiu acuzat că am făcut promisiuni de care să nu țin cont. Realitatea este o realitate economică neplăcută sau nesustenabilă economic pe CFR Marfă sau CFR Călători. De asemenea, statul român s-a angajat prin PNRR să eficientizeze aceste companii. Sunt angajamentele statului pe care trebuie să le îndeplinim pe parcursul anului 2022. Sunt dispus la dialog, dar voi avea ca și coordonate de bază două lucruri: sustenabilitatea economic și jaloanele pe care trebuie să le îndeplinim. Împreună și cu managerii și cu liderii de sindicat să găsim soluții astfel încât veniturile să crească, dar să fie susținute economic”, a declarat Grindeanu.

Ministrul Transporturile spune că va căuta soluții și că a discutat cu ministrul Finanțelor ca de anul viitor să fie plafonat prețul la energie pentru companiile feroviare unde statul este acționar, astfel încât să fie acoperite pierderile, iar banii să meargă către majorările salariale.

Am avut discuții și cu ceilalți colegi din guvern, și discuțiile au fost pozitive, o să vedem dacă în ianuarie o să putem să discutăm despre o anumită plafonare a prețurilor la energie către beneficiari de tipul CFR, care sunt tot de stat. Aceste lucruri urmează să le detaliem în ianuarie, februarie, pentru a acoperi din pierderi”, a declarat acesta.

Grindeanu le transmite greviștilor să respecte legea și spune că nu sunt bani pentru majorări salariale.

Trebuie să se respecte legea. Este o grevă și aș face apel să se respecte cadrul legal. Este o grevă spontană, nu a fost anunțată. Eu sunt dispus cu pixul în mână, cu bugetele în mână, să găsim soluții sustenabile economic. Nu am nici cea mai mică ezitare să aprob măriri de salarii. Îmi doresc să găsesc soluția, dar să știți că CFR a fost privit ca ruda săracă în transporturi în acești ani. Are nevoie de investiții masive. În fiecare zi avem evenimente, întârzieri, ăsta este efectul a 30 de ani de neinvestit în domeniul feroviar. Vorbim de companii care sunt într-o situație dificilă din punct de vedere economic. (…) Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, să spunem cu inflația, impactul este de peste un miliard. Aceste resurse nu există. Pe statutul feroviarilor majorările sunt de 40%”, spune ministrul.

Reacția vine după ce, luni dimineață, angajații CFR care se ocupă cu repararea locomotivelor au întrerupt lucrulGreva spontană a fost declanșată în București, Brașov, Sighetul Marmației, Cluj, Arad, Craiova. Între timp, mai multe trenuri nu au mai plecat din gări. Angajații de la CFR Infrastructură s-au alăturat protestului.

DISTRIBUIE ARTICOLUL!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.